Zatímco jedna vede v počtu klientů, druhá se může pyšnit největším objemem spravovaných peněz. Řeč je o finanční skupině České spořitelny, která se loni starala o 4,5 milionu klientů. A také o skupině ČSOB, která ve stejném období spravovala 1,8 bilionu Kč. Obě společnosti tak uhájily prvenství z předchozího roku.
Dalším důležitým ukazatelem, který banky zveřejňují, je zisk. I v tomto parametru za loňský rok vede ČSOB s hodnotou 16,2 miliardy Kč.
Je ovšem třeba říct, že zmíněné největší banky zveřejňují čísla jen za celou skupinu. Jsou v nich tedy zahrnuté například i výsledky za penzijní nebo investiční společnosti či stavební spořitelny.
První trojice má 11 milionů klientů
Jak jsme zmínili, nejvíc klientů má Česká spořitelna. Ke konci loňského roku hlásila zhruba 4,5 milionu zákazníků. V detailním srovnání je to o 19 tisíc víc než předloni.
Pomyslné druhé místo obsadila opět ČSOB, která hlásí 4,2 milionu klientů. Oproti předloňsku ztratila 6 tisíc klientů.
Stejně jako předloni patří třetí místo Komerční bance. Na konci minulého roku obsluhovala téměř 2,3 milionu klientů – tedy skoro o polovinu méně než první Česká spořitelna.
V roce 2020 jich přitom bylo zhruba o 43 tisíc víc.
Trojice největších bank má dohromady zhruba 11 milionů klientů a ovládá tak většinu trhu. Na konkurenty totiž připadá jen necelých 8 milionů zákazníků.
Řada klientů přitom využívá služby několika poskytovatelů.
Další 3 banky s milionem klientů
Kromě třech zmíněných finančních institucí jsou v České republice už jen 3 banky, které mají víc než milion zákazníků. Konkrétně to je:
Raiffeisenbank – 1,7 milionu klientů,
Moneta Money Bank – 1,4 milionu klientů,
Fio banka – téměř 1,2 milionu klientů.
První zmíněná banka je v této skupině poprvé. Raiffeisenbank se totiž spojila s Equa bank a počet klientů jí tedy výrazně stoupl.
Obě banky fúzi oficiálně ukončily letos 1. ledna.
V plánu je další spojení
Se žebříčkem bank v budoucnu výrazně zamíchá i plánované spojení Moneta Money Bank s Air Bank.
Fúze dostala na konci minulého roku zelenou od akcionářů a teď čeká na schválení České národní banky.
Podle vyjádření Moneta Money Bank může být akvizice završená v červenci. Pak bude na řadě postupné propojování, které má trvat dva až tři roky.
V nejbližší době tak budou obě značky dál fungovat samostatně.
Změna na 3. místě
Air Bank ke konci loňského roku obsluhovala 986 tisíc klientů. Předloni bylo toto číslo zhruba o 125 tisíc nižší.
Společně s klienty Moneta Money Bank bude mít nová společnost téměř 2,4 milionu zákazníků. Může tedy ze 3. místa sesadit skupinu Komerční banky, která by měla o 100 tisíc zákazníků méně.
Bude ale samozřejmě záležet na tom, na jakém čísle se počty klientů obou bank po spojení ustálí.
Pokud bychom navíc počítali pouze bankovní klienty, tak je odsun Komerční banky ze třetího místa jistý. Podle statistik totiž obsluhuje zhruba 1,6 milionu klientů.
Noví klienti ze Sberbank
Na vývoj počtu zákazníků budou mít výraznější vliv ještě další dva faktory:
v České republice skončila ruská Sberbank, které Česká národní banka odebrala licenci v důsledku války na Ukrajině – o svou banku tak přišlo zhruba 120 tisíc klientů, kteří budou pravděpodobně hledat jiného poskytovatele;
nové bankovní účty si v České republice zakládají také ukrajinští uprchlíci, kterých je podle odhadů české vlády přes 300 tisíc.
Bude tedy záležet na tom, která banka tuto situaci dokáže nejlépe využít ve svůj prospěch.
Banky spravují 8,6 bilionu Kč
Kromě počtu klientů můžeme banky srovnávat i podle objemu peněz, které spravují. Hráči na prvních třech místech jsou přitom stejní jako u počtu klientů. Mění se jen pořadí na prvních dvou místech:
ČSOB spravuje 1,8 bilionu Kč,
Česká spořitelna 1,6 bilionu Kč
a Komerční banka 1,2 bilionu Kč.
Celkem pak bankovní sektor ke konci minulého roku spravoval 8,6 bilionu Kč, tedy o 5,7 % víc než v roce 2020. Přispěl k tomu zejména nárůst vkladů a rekordní objem poskytnutých hypoték.
Banky výrazně navýšily zisk
Třetím parametrem pro srovnání bank je jejich zisk. Ani v tomto žebříčku se ale na prvních místech mnoho nemění:
ČSOB hlásí zisk 16,2 miliardy Kč – meziročně o 90 % víc,
Česká spořitelna 14,2 miliardy Kč – tedy o 42 % víc než v roce 2020,
Komerční banka 12,7 miliardy Kč – tedy o 56 % víc než předloni.
Minulý rok tak byl pro banky mnohem úspěšnější než předchozí, kdy zisky klesaly kvůli pandemii nemoci covid-19.
K růstu čistého zisku poskytovatelům pomohla mimo jiné Česká národní banka, která postupně zvyšuje dvoutýdenní repo sazbu. Za ni si banky ukládají přebytečnou hotovost.
A za navýšením zisku je také rekordní zájem o hypotéky. Loni si lidé jejich prostřednictvím půjčili hodně přes 400 miliard Kč.
Výběr správné banky je důležitým rozhodnutím, které může mít významný vliv na vaše finance. V tomto článku se podíváme na klíčové faktory, které byste měli zvážit při hledání té nejlepší banky pro vaše potřeby. Článek jsme koncipovali jako soubor otázek a odpovědí spojených s výběrem banky. Po přečtení článku budete mít jasno, co od banky chtít. A na co se zaměřit při výběru bankovního domu, který se bude nabízenými službami nejvíce blížit vašim potřebám.
Komerční banka ohlásila změnu v oblasti bankovních výpisů. Jako první velká banka v Česku ruší zasílání papírových a e-mailových výpisů z účtu. Co to znamená pro vás, jste-li jejími klienty? Jak se změní přístup k informacím o vašich financích? Přidají se i ostatní banky?
Chystaná fúze Max banky a Banky CREDITAS je tu! Bývalá Expobank CZ (nyní Max banka) se 1. října 2024 definitivně začlení do Banky Creditas: stane se její součástí. Tím získají klienti Max banky možnost využívat okamžité platby. Ale pozor: vedle bank se s prvním říjnem sloučí i limity pro pojištění vkladů (ovlivní klienty, co mají účty u obou bank). Stávající kód Max banky 4000 zůstane funkční ještě dalších šest měsíců.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
KOMENTÁŘE k článku Česká spořitelna uhájila prvenství v počtu klientů, ČSOB v objemu peněz
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.