Proč nejlevnější hypotéka vždy neznamená, že je to ta nejvýhodnější? Jak zvýšit šance na získání hypotéky? Jak koupit nemovitost bez vlastních úspor pomocí 100% hypotéky? To vše se dozvíte ve 23. dílu hypotečních novinek Nejnižší úrok není vždy výhra: Co si ohlídat u hypotéky?Nenechte se nachytat jen na nízkou sazbu a dávejte pozor na poplatky, které výslednou cenu pořádně navýší. Proto sledujte RPSN, abyste měli jasno o skutečných nákladech hypotéky.Fixace vám může usnadnit život, nebo vás naopak svázat: krátká fixace umožňuje rychlejší změnu, dlouhá zase drží stabilní sazbu. Je to o vaší strategii, ne jen o momentální akci od banky.Nepodceňujte ani možnost refinancování a celkové podmínky – úrok není všechno. Máte rezervu pro nečekané výdaje? Bez ní se zbytečně vystavujete stresu.%banner1%Cesta k hypotéce po insolvenci: Co musíte vědět?Prošli jste insolvencí a chcete hypotéku? Šance existuje! Banky obvykle vyžadují čekací dobu alespoň 3 roky. Po konkurzu může být ještě delší, ale neznamená to, že jste bez možností.Důležitá je stabilita – pravidelný příjem, dobrá úvěrová historie a případně spolužadatel vám mohou otevřít dveře. Pokud banka odmítne, zkuste nebankovní poskytovatele a časem refinancujte.Bez vlastních peněz k hypotéce? Možnosti tu jsou! Nemáte úspory, ale chcete hypotéku? Banky sice 100% financování běžně neposkytují, ale existují způsoby, jak si sen o vlastním bydlení splnit.Můžete ručit jinou nemovitostí nebo zkombinovat hypotéku s úvěrem. Jen pozor, ať se nezamotáte do dluhové pasti! Vyšší půjčka znamená i vyšší úroky a přísnější podmínky.Než se rozhodnete, je dobré znát všechna rizika. Přečtěte si také poslední Hypoteční novinky č.22.
Zdroj obrázku: freepik.comPodnikáte a přemýšlíte, zda si koupit auto jako soukromá osoba, nebo jej raději registrovat na firmu? Tato volba může mít významný dopad na vaše náklady. Jejich výšku ovlivňuje řada aspektů. 1. Výška pojištění auta se lišíJedním z faktorů, které rozhodují o tom jak se rozhodnout, je pojištění auta. Firemní auta totiž můžou mít výhodnější podmínky pojištění, zejména pokud jde o flotilové pojištění, které může snížit jednotkové náklady.V případě soukromého vlastnictví auta máte zase větší flexibilitu při výběru pojistky a pojišťovny.2. Odpisy a daňové výhodyFiremní auto lze zahrnout do účetnictví jako majetek společnosti a jeho pořizovací cena se postupně odepisuje, čímž se snižuje daňový základ. U soukromého auta takovou výhodu nemáte.Firemní auto: Odepíše se během několika let (obvykle za 4 nebo 5) podle zákona o dani z příjmů. Náklady na opravy, pohonné hmoty, servis či dálniční známky jsou také daňově uznatelné.Soukromé auto:Nemůžete si jej odepisovat a náklady na provoz si neodečtete z daní. Výjimkou je využívání soukromého auta k pracovním účelům. V tomto případě si můžete uplatnit paušální náhrady.Pokud tedy podnikáte a auto používáte primárně k pracovním účelům, firemní vlastnictví může přinést značné daňové výhody.3. DPH a náklady na pohonné hmotyU firemního vozu můžete při koupi odečíst DPH (pokud jste plátcem DPH) a také si můžete uplatnit vratku DPH z pohonných hmot či servisních služeb. U soukromého auta tuto možnost nemáte.Používáte-li firemní vůz také pro soukromé účely, musíte to správně evidovat a vykázat příslušné výhody v rámci daní. U soukromého auta hradíte veškeré náklady z vlastní kapsy bez možnosti odpočtu DPH.4. Administrativa a evidování jízdFiremní auto s sebou přináší více administrativy – musíte vést knihu jízd, evidovat tankování a účely jízd, abyste mohli správně uplatňovat daňové výdaje. V případě soukromého auta se tomuto vyhnete. Přicházíte ale o finanční výhody spojené s firemním vlastnictvím.Pokud vám nepřekáží dodatečná administrativa a chcete maximalizovat úspory, firemní auto se vyplatí více. Pokud preferujete jednoduchost a méně papírování, soukromé vlastnictví je pro vás lepší volbou.Co se vyplatí víc?Pro podnikatele, kteří často jezdí za pracovními povinnostmi, je firemní auto finančně výhodnější kvůli daňovým odpočtům, DPH a odpisům.Pokud auto používáte převážně pro soukromé účely, může být jednodušší a méně komplikované vlastnit jej jako fyzická osoba.Rozhodnutí mezi soukromým a firemním autem tak závisí na vašem životním stylu, podnikatelských aktivitách a ochotě věnovat se administrativě.
Splátkový kalendář je klíčový dokument pro každého, kdo splácí úvěr nebo jiný dluh. Poskytuje přehled o výši splátek, datu splatnosti a dalších důležitých informacích. Ať už splácíte hypotéku, spotřebitelský úvěr nebo máte nedoplatek za energie, splátkový kalendář vám pomůže udržet si přehled o vašich finančních závazcích a vyhnout se nepříjemným překvapením. V článku se dozvíte, jak funguje splátkový kalendář, jak jej správně nastavit a jaké jsou jeho výhody a nevýhody. Co si z článku odnést:Splátkový kalendář je dokument, který rozepisuje, jak budou probíhat úhrady dluhu.Splátkový kalendář poskytuje jasný přehled o výši jednotlivých splátek, stanovených datech jejich úhrady a celkovém harmonogramu splácení.Kromě úvěrů se splátkový kalendář využívá i pro postupné uhrazení jiných dluhů, jako jsou nedoplatky za energie či daně.Dokument obvykle zahrnuje informace o počáteční a konečné výši dluhu po každé splátce, samotnou výši splátky a její rozdělení na úrok a jistinu.Splátkový kalendář není neměnný a za určitých okolností je možné jej upravit po dohodě s věřitelem.O splátkový kalendář lze požádat nejen finanční instituce, ale i státní správu či soukromé společnosti.Pro efektivní fungování splátkového kalendáře je nezbytné nastavit realistické splátky, dodržovat platební termíny a aktivně komunikovat s věřitelem.Nedodržování dohodnutého splátkového kalendáře může mít negativní finanční i právní důsledky a ovlivnit budoucí bonitu dlužníka.Co je splátkový kalendář„Splátkový kalendář je dokument, který definuje, jak a kdy budete splácet dluh. Obvykle se v něm dočtete informace o celkové výši dluhu, výši měsíční splátky a o datu pravidelné splátky. Chybět by v něm neměla ani celková splatná částka a celkový přeplatek za čerpaný dluh, plus cena zadlužení, vyjádřená úrokem, poplatkem a celkovým RPSN,“ vysvětluje Petr Jermář, specialista na finance Banky.cz.Proč je splátkový kalendář důležitý?Splátkový kalendář je klíčový nástroj jak pro věřitele, tak dlužníky, aby měli jasný přehled o tom, kdy a kolik je potřeba splatit. Splátkový kalendář je běžnou součástí úvěrových smluv, jako jsou hypotéky a všechny typy osobních půjček, včetně těch leasingových. Se splátkovým kalendářem se ovšem setkáte i v mnoha dalších situacích, v nichž potřebujete svůj dluh hradit postupně. Například při příliš vysokém nedoplatku na energiích, za telekomunikační služby, i například u daně z nemovitých věcí, u cla atd.Jaké informace obsahuje splátkový kalendář?Splátkový kalendář, někdy také nazývaný amortizační plán, by měl obsahovat následující informace:Počáteční stav dluhu k datu splátky– kolik dlužník dluží na začátku období splácení.Výši pravidelné splátky– obvykle je splátka měsíční, ale může být i čtvrtletní nebo týdenní, v závislosti na dohodě mezi dlužníkem a věřitelem.Datum splátky– den v měsíci, ke kterému je dlužník povinen uhradit pravidelnou měsíční splátku.Úrok a úmor – anuitní splátka se skládá ze dvou částí – úmoru (splácení jistiny) a úroku (odměny věřiteli). Pouze pokud jsou splátky bez navýšení, uvidíte zde jen jednu složku, a to úmor.Konečný stav úvěru k datu splátky – zbývající část dluhu po provedení té které splátky. Jak funguje splátkový kalendářKalendář splátek funguje tak, že vám poskytuje přehled o tom, kolik a kdy máte platit, abyste svůj dluh postupně umořili. Dává v čase přesný přehled o splátkách a zbývajícím dluhu. Splátkový kalendář nemusí být statický, v čase se dá upravovat. Například snížením splátky, a tím i prodloužením doby splácení. Nebo úpravou o uhrazenou mimořádnou splátku.%banner1%Kdo umožňuje sjednání splátkového kalendáře?U půjček je splátkový kalendář samozřejmostí. Žádost o splátkový kalendář však můžete podat také u dalších subjektů, než jen u banky a nebankovní společnosti. Splátkový kalendář vám mohou nabídnout také:Česká správa sociálního zabezpečení Zdravotní pojišťovnyFinanční úřadyObceCelní správaSoukromé společnosti, jako jsou například mobilní operátoři, dodavatelé energií, soukromé školy a další. Přidat sem můžeme i prodejce zboží na splátky (i když tito jen zprostředkují vázaný úvěr). Jak správně nastavit splátkový kalendář?Aby splátkový kalendář vyhovoval vašim potřebám a nevedl ke zbytečným problémům, je důležité jej správně nastavit. Díky tomu pak můžete lépe spravovat své finance a minimalizovat riziko sankcí. Správné nastavení a správná práce s kalendářem stojí na 3 principech:Realistické splátky: Výše splátek by měla odpovídat vašim aktuálním finančním možnostem. Jinak riskujete, že nebudete schopni závazek plnit. „Při sestavování (odsouhlasení) splátkového kalendáře je důležité být sami k sobě realističtí ohledně toho, kolik si můžete dovolit splácet každý měsíc. Nemá smysl zbytečně přepínat své síly a riskovat potíže se splácením, negativní záznamy a celkové zhoršení své platební historie. I žádost o odklad splátky nebo o snížení splátek, a tím pádem i prodloužení trvání půjčky, se totiž zanáší do registrů,“ podotýká Libor Vojta Ostatek, úvěrový expert Broker Trustu.Pravidelné platby: Nastavte si trvalý příkaz nebo inkaso. Tím si zajistíte pravidelné úhrady, elegantně se vyhnete zpožděním (za předpokladu, že na účtu budete mít dost peněz). Komunikace s věřitelem: Pravidelně komunikujte s věřitelem a informujte ho o jakýchkoli změnách ve své situaci. Věřitelé často ocení proaktivní přístup a mohou nabídnout úpravy kalendáře. Srovnání nebankovních půjček onlineJak zažádat o splátkový kalendářJestliže si berete úvěr na cokoliv, kupujete si zboží na splátky, pronajímáte auto na leasing, pak vám věřitel vystaví splátkový kalendář automaticky. Jde totiž o povinnou součást smlouvy o úvěru. S poskytovatelem můžete jednat o výchozím nastavení kalendáře, později o jeho dalších úpravách. Jinak tomu bude, když se dostanete do finančních potíží, budou vám chybět prostředky na úhradu závazků, které se za běžných okolností hradí jednorázovou platbou. V takových případech lze požádat o splátkový kalendář, abyste svůj závazek, třeba odvody na zdravotní pojištění, mohli splácet postupně. Zde je postup, jak na to: Kontaktujte instituci a zjistěte, zda přistoupí na splátkový kalendář a za jakých podmínek, jakým způsobem se tu dá o splátkový kalendář požádat (online, e-mailem, či jen osobně). Připravte si všechny potřebné dokumenty. Vyplňte a zašlete/odevzdejte žádost: Vyplňte žádost o splátkový kalendář a přiložte všechny požadované přílohy. Žádost můžete poslat poštou, do datové schránky, osobně nebo někdy i e-mailem. %banner2%Jaké jsou důsledky nedodržení splátkového kalendáře?Nedodržení splátkového kalendáře může mít vážné důsledky, včetně:Smluvních pokut, úroku z prodlení a nákladů na vymáhání – věřitel může uplatnit sjednané sankce za zpoždění platby. A ty pak vymáhat spolu s jistinou a prvotně nastaveným úrokem a poplatky, případně vymáhání přenechat inkasní agentuře.Právních kroků vedoucích k exekuci – v krajním případě může věřitel (či inkasní agentura) zahájit právní kroky vedoucí k exekuci peněz i majetku. Ztráty kredibility (důvěry) – nedodržení dohodnutých podmínek může vést k ztrátě důvěry a ztíženému přístupu k dalším půjčkám v budoucnu. Jak již víte, vše může mít svůj záznam v registrech. Pokud víte, že nebudete schopni splátku uhradit, okamžitě kontaktujte věřitele a pokuste se dohodnout na úpravě splátkového kalendáře. Některé instituce jsou ochotné vyjít vstříc a nabídnout dočasné snížení splátek nebo odklad splátek. U některých bank je i několikerá úprava splátkového kalendáře zdarma.Výhody splátkového kalendáře (pro dlužníka) Snížení finanční zátěže, finanční stabilita – možnost splácet dluh v menších částkách, náklady si tím rozložíte v čase. Přehlednost v dluhové situaci – díky splátkovému kalendáři máte jasný přehled o tom, kdy a kolik se má zaplatit, a kolik z dluhu ještě zůstává. Zamezení sankcím a právním krokům – dohodou o splátkovém kalendáři (například u nedoplatku za energie) se nevyhnete vymáhání věřitelem, smluvním i zákonným sankcím, či následné exekuci. Zachování dobrého jména – záznam v registrech o splátkovém kalendáři je vždy lepší než záznam o nesplácení. Nevýhody splátkového kalendáře (pro dlužníka) Nutnost dodržování termínů – může být náročné při souběhu více splátkových kalendářů. Celkové přeplacení – zvýšené náklady oproti jednorázové platbě. Dlouhodobější zadlužení – v porovnání s jednorázovou úhradou. Záznam v registrech – i když méně závažný než záznam o nesplácení. Vzor splátkového kalendářePodoba splátkového kalendáře se může u jednotlivých společností mírně lišit, vždy v něm ale najdete tyto informace: datum splátky, výši splátky (která se často skládá z úroku a úmoru jistiny) a zůstatek dlužné částky po každé splátce.Splátkový kalendář má obvykle formu tabulky, která přehledně řadí jednotlivé splátky v čase. Je důležité, aby obě strany s jeho obsahem souhlasily a dlužník se zavázal k pravidelným úhradám v daných termínech.Často se ptáteJsou nějaké podmínky splátkového kalendáře, co se týká jeho schválení?Ano, základní podmínkou je bonita, tedy odhadovaná schopnost splatit současný závazek, který se rozloží v čase. Výše požadované bonity je u každého věřitele/společnosti/instituce jiná.Jaké jsou praktické příklady použití splátkového kalendáře?Praktických příkladů je mnoho, uveďme zejména: Splácení hypotéky či jiného spotřebitelského úvěru, leasing na auto, nedoplatek za energie, daňový nedoplatek.
Vlastní úspory, provize RK, hypotéka, odhad zástavní hodnoty či poplatky na katastru. Koupě nemovitosti není levnou záležitostí. Poradíme, na které výdaje se připravit, a kolik to dohromady bude. Co si z článku odnéstPři koupi nemovitosti přes realitní kancelář počítejte s provizí 2-7% z kupní ceny, což je jeden z největších jednorázových výdajů mimo samotnou kupní cenu.Pro hypotéku musíte naspořit většinou alespoň 20 %z ceny nemovitosti, případně můžete dát do zástavy jinou nemovitost.S hypotékou se pojí další poplatky: za sjednání (2-5 tisíc Kč), odhad nemovitosti (3-6,5 tisíc Kč), pojištění nemovitosti (1,5-5,5 tisíc Kč ročně), plus je dobré mít i životní pojištění (ale nezávislé na hypotéce).Nezapomeňte na administrativní poplatky - vklad do katastru nemovitostí (2 000 Kč osobně nebo 1 600 Kč online) a ověřování podpisů (50 Kč/ks).Daně, provize a LTVMálokdo má na účtu úspory ve výši milionů korun. Většina z nás si kupuje nemovitost na úvěr. Pro získání hypotéky je třeba mít naspořeno min. 10% z kupní ceny (u žadatelů do 36 let), většinou však alespoň 20 % z kupní ceny. Místo vlastních úspor můžeme dát bance do zástavy další nemovitost (trvale obyvatelná chata, druhý byt atd.), nebo situaci řešit půjčkou, třeba i ze stavebního spoření.Při koupi nemovitosti přes realitní kancelář (RK) budeme platit poplatek za zprostředkování obchodu ve výši 2-7% z kupní ceny nemovitosti. Realitky vybírají tento poplatek obvykle při podpisu rezervační smlouvy, tedy je vhodné mít „předjednanou hypotéku“. Pokud bychom se o úvěr začali zajímat až po podpisu rezervační smlouvy, riskujeme propadnutí složené zálohy. Banky mohou náš příjem vyhodnotit jako nedostatečný či objevit záznam v registrech dlužníků. Proto vždy klientům doporučujeme si předem ověřit, kolik maximálně jim bude ochotna banka půjčit. Poplatky za hypotékuTo byly ty „nejhorší poplatky“, které nás při koupi nemovitosti čekají. Další výdaje jsou spojené s hypotéčním úvěrem.Sjednání hypotečního úvěru (banka): 2 000 - 5 000 KčVedení hypotečního úvěru (banka): 50 - 150 Kč/měsíc (většina banka tento poplatek dnes již neúčtuje)Odhad zástavní hodnoty nemovitosti (banka nebo odhadce): byt 3 000 - 5 000 Kč, RD a pozemky 4 500 - 6 500 KčOvěřování podpisů (Czech Point nebo notář): 50 Kč/ksŽivelní pojištění nemovitosti (pojišťovna): 1 500 – 5 500 Kč/rok (pojišťovnu si obvykle můžeme vybrat sami, ale banka specifikuje rizika, která má pojistka krýt)Životní pojištění (pojišťovna): 0,5-1% z dlužné částky ročně (toto pojištění je dobrovolné, ale pokud si pojistku sjednáme přes banku, získáme slevu z úrokové sazby 0,2-0,5%)Šikovný hypotéční poradce nám mnohdy dokáže vyjednat úplné prominutí poplatků za sjednání úvěru a odhad nemovitosti.%banner1%Poplatky za převod vlastnických právZapomenout nesmíme ani na vklad vlastnického práva k nové nemovitosti na Katastr nemovitostí. V současnosti se za podání přímo na úřadě platí 2 000 Kč. Když využijete online cestu, sleví vám úřad 20 %. Zaplatíte tedy jen 1 600 Kč. Zrušená daň z převodu nemovitostí uspoří 4 %Dříve se do nákladů musela započítat ještě i 4% daň z převodu nemovitostí. Ta už je ale naštěstí zrušená. Kupující tím ušetří i stovky tisíc korun. Co ovšem není zrušené, je daň z nemovitých věcí. Týkat se vás bude ovšem až v roce následujícím po roce koupě nemovitosti.%banner2%Na kolik to celkem přijde?Na kolik přijde koupě staršího bytu za 2,5 mil. Kč přes RK? Nejprve je třeba si připravit provizi 125 000 Kč pro RK. Bance zaplatíme 3 000 Kč za zpracování úvěru a 5 000 Kč za odhad, dohromady 8 000 Kč. Katastr si řekne o dalších 2 000 Kč, podání online vyjde na 1 600 Kč. Nějaké drobné (100 Kč) si vyžádá ještě CzechPoint za ověření dvou podpisů. A potřebujeme alespoň 20% z kupní ceny (500 000 Kč). Suma sumárum, banka nám půjčí 2 mil. Kč, zástava bude 2,5 mil. Kč a z naší kapsy půjde něco přes 635 000 Kč.Hypoteční kalkulačka
V roce 2023 někteří zaměstnanci obdrželi od svých zaměstnavatelů značné daňové přeplatky, díky vyšším zálohám na dani z příjmů během roku, které převýšily skutečnou roční daňovou povinnost. To vedlo k situaci, kdy po ročním zúčtování daně bylo jejich čisté mzdy navýšeno o přeplatky. V roce 2024 se situace mění, a tyto daňové přeplatky nebudou tak vysoké jako v předchozím roce. Důležitými faktory ovlivňujícími tuto změnu jsou zrušení daňové slevy známé jako „školkovné“ a omezení slevy na manželku či manžela. Zaměstnanci, kteří nemusí podávat vlastní daňové přiznání, mohou stále žádat svého zaměstnavatele o roční zúčtování daně, ale musí být připraveni na změny v systému daňových výhod.Co si z článku odnést?Roční zúčtování daně 2023 vedlo k vysokým přeplatkům.Změny daňových slev v roce 2024 sníží přeplatky.Ovlivněny jsou slevy na hlídání dětí a na manžela či manželku.Změny u daňových úlev pro rok 2024V roce 2024 došlo k několika důležitým změnám daňových úlev, které ovlivňují různé kategorizace poplatníků. Slevu na studenta již nelze uplatňovat při výpočtu měsíční čisté mzdy. Tento bonus původně umožňoval studentům snížit daňovou zátěž o 335 Kč měsíčně.Roční zúčtování daně se nadále týká školkovného a slevy na manžela či manželku. Sleva na školkovné, která do roku 2023 činila až 17 300 Kč, a sleva na manžela (manželku) ve výši 24 840 Kč (nebo dvojnásobek pro držitele průkazu ZTP/P), přinesla mnoha zaměstnancům značné daňové výhody. V roce 2024 lze slevu na manžela/manželku uplatnit jen při splnění příjmové podmínky a pokud je v péči dítě do tří let.Další změny zahrnují omezení daňových úlev na vyživované děti. Tyto úpravy zasahují do výpočtu daňového zvýhodnění, což může mít vliv na rodiny a jejich daňové plánování. Daňové zvýhodnění na vyživované děti přináší úlevu v rámci snížení celkové daňové zátěže pro rodiče.Podnikatelé a živnostníci zaznamenali také úpravy v oblasti zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ. V rámci těchto změn může být důležité zvážit minimální mzdu a její vliv na výši pojištění a daňových odvodů.Změny také zahrnují úlevu v podobě slevy za zastavené exekuce, která může přinést úspory těm, kdo se rozhodli urovnat své dluhy. Tato sleva je specifická pro poplatníky, kteří úspěšně vyřešili své exekuční záležitosti.Celkově nové úpravy daní a odvodů pro rok 2024 přinášejí jak výzvy, tak příležitosti pro české daňové poplatníky.PŘÍKLAD: Jak lze snížit daňovou zátěž?V roce 2023 měl pan Roman hrubý roční příjem ve výši 688 800 Kč. Při výpočtu daňového přiznání využil několik možností, jak snížit svůj daňový základ. Mezi tyto možnosti patřilo daňové zvýhodnění na dítě, úleva na školku a sleva na manželku, která nezískala žádný příjem. Během roku uhradil na daňových zálohách 57 276 Kč.Počet dětí v péči: V daňovém přiznání je možné uvést počet nezaopatřených dětí, na které je možno použít daňové zvýhodnění. To významně ovlivňuje výslednou daňovou povinnost.Ekologická vozidla: Vozidlo, které nevypouští žádné emise, používá buď elektrickou energii, nebo vodík. Pro nízkoemisní vozidla platí dle zákona 360/2022 Sb., že nesmí překročit emisní limit 50 g CO2/km. Tyto normy mohou přinést výhody při daňové povinnosti.Zdravotní pojištění: Pro ty, kteří jsou v kategorii státních pojištěnců, například důchodci nebo studenti, se zdravotní pojištění neodvádí ze mzdy v minimální výši.Úroky z úvěru: Na snížení daňového základu může pan Roman využít zaplacené úroky z úvěru na bytové potřeby. U úvěrů od roku 2021 je tento odpočet maximálně 150 tisíc Kč, zatímco pro starší závazky, včetně refinancovaných, lze od základu odečíst až 300 tisíc Kč.Dary: Pan Roman může také odečíst dary v minimální výši 1 000 Kč nebo 2 % základu daně, až do maximální výše 15 % základu daně. Například darování krve se oceňuje částkou 3 000 Kč, zatímco odběr orgánu se hodnotí na 20 000 Kč.Spoření a dlouhodobé pojištění: Příspěvky na produkty spoření na důchod, jako jsou penzijní a životní pojištění, lze odečíst až do úhrnné výše 48 tisíc Kč ročně. Tuto částku lze také využít na pojištění dlouhodobé péče.Důchodové pojištění: Pokud zaměstnanec prokáže zaměstnavateli splnění podmínek, může mít slevu na pojistném na důchodové pojištění. Tato možnost je dostupná pouze po doložení příslušných dokumentů zaměstnavateli.Tyto položky a opatření ukazují, jak složitý může být proces optimalizace daňové povinnosti. Využitím všech dostupných slev a daňových úlev může jednotlivec jako pan Roman snížit svou celkovou daňovou zátěž. Využijte naši daňovou kalkulačku pro OSVČ a zjistěte svůj čistý příjem Výpočet daně z příjmů za rok 2023 a vrácení přeplatkuPro daně z příjmů za rok 2023 byly použity různé daňové slevy, které ovlivnily konečnou daňovou povinnost. Daňový základ činil 688 800 Kč, na který byla uplatněna sazba 15 %, což vedlo k počáteční dani z příjmů ve výši 103 320 Kč. Po odečtení slevy na poplatníka ve výši 30 840 Kč, daňového zvýhodnění na dceru ve výši 15 204 Kč, a školkovného 17 300 Kč, se daňová povinnost snížila. K tomu se přidala sleva na manželku 24 840 Kč, čímž se celková roční daňová povinnost pana Romana snížila na 15 136 Kč.Zaplacené zálohy během roku činily 57 276 Kč, což vedlo k daňovému přeplatku 42 140 Kč, který byl panu Romanovi vrácen. Tento přeplatek je důkazem efektivního využití slev a zvýhodnění dostupných pod daňovými zákony. Výpočet ukazuje, jak mohou slevy snížit daňovou zátěž.Výpočty daně pro rok 2024Výpočet roční daně z příjmů za rok 2024 zahrnuje několik důležitých kroků. Daňový základ činí 688 800 Kč, z čehož se počítá daň z příjmů ve výši 103 320 Kč použitím sazby 15 % (688 800 × 0,15).Dále je třeba odečíst slevu na poplatníka v částce 30 840 Kč a daňové zvýhodnění na dítě, což je 15 204 Kč. Po těchto odečtech činí roční daň z příjmů 57 276 Kč (tj. 103 320 − 30 840 − 15 204).Během roku zaplatil pan Roman zálohy ve výši 57 276 Kč, což přesně pokrývá výpočet jeho daně, a proto mu nevznikl žádný daňový přeplatek.Rok 2024 přinesl změny, kde pan Roman již nemůže využít slevu za školkovné a manželka nesplňuje podmínky pro slevu.To znamená, že si daňově pohoršil o 42 140 Kč. Tito daňové plátci mohou zvažovat využití paušální daně nebo speciálních podmínek pro živnostníky, aby si usnadnili svou daňovou situaci. Podívejte se, jak správně vyplnit daňové přiznání. Vyvarujte se nejčastějším chybám. Nejčastější otázky ohledně daňových přeplatků Jaké změny nastaly v systému vrácení daní zaměstnancům? Návrh zákona přináší úpravy, které ovlivňují proces vracení daňových přeplatků. Zaměstnanci, kterým dělají roční zúčtování jejich zaměstnavatelé, mohou nově čelit omezením nebo změnám v podmínkách pro vrácení přeplatků. Co je potřeba udělat pro získání daňového přeplatku od zaměstnavatele? Pro úspěšné získání daňového přeplatku je nutné dodržet postupy stanovené zákonem. Zaměstnanci by měli předložit všechny potřebné dokumenty svým zaměstnavatelům a ujistit se, že všechny údaje jsou přesné a úplné. Podrobnosti najdete na oficiálních stránkách MF. Jaké jsou důsledky pro zaměstnance, kteří si nedají zpracovat roční zůčtování daně? Zaměstnanci, kteří nevyužijí možnosti ročního zúčtování daně, mohou přijít o nárok na vrácení daňových přeplatků. To může mít finanční důsledky, jelikož přeplatky zůstanou na účtech finančních úřadů.
Z průzkumů vyplývá, že mezi zaměstnanci jsou nejžádanějším benefitem různé formy flexibility, jedná se zejména o home office a možnost zkráceného úvazku. Shrnuli jsme pro vás všechny základní informace o zkráceném úvazku, včetně toho, jak na výpočet mzdy při zkrácené pracovní době a rad, jak požádat o zkrácený úvazek svého zaměstnavatele. Co si z článku odnést:Zkrácený úvazek je pracovní režim, při kterém zaměstnanec týdně odpracuje méně než standardních 40 hodin.Na zkrácený úvazek mají podle zákoníku práce nárok těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečující o dítě mladší 15 let a zaměstnanci pečující o osobu závislou na pomoci jiné osoby.Hlavní výhodou zkráceného úvazku z pohledu zaměstnanců je lepší možnost vyvážení pracovního a osobního života, nevýhodou je zejména nižší mzda.Mzda u zkráceného úvazku se počítá poměrně podle počtu odpracovaných hodin, např. poloviční úvazek = poloviční mzda.Mateřská a nemocenská se vyplácí dle vyměřovacího základu, tedy z příjmů. Nižší příjem = nižší dávky.Odpracovaná doba na zkrácený úvazek se započítává do důchodu, ale nižší příjmy mohou snížit jeho výši.K alternativám ke zkrácenému úvazku patří home office, pružná pracovní doba a job sharing.Kolik procent českých firem nabízí zkrácené úvazky?Podle statistik z roku 2024 aktuálně v České republice zkrácenou pracovní dobu umožňuje pouze 8,1 % firem. Pro porovnání, průměr v Evropské unii je 18,6 % a v Holandsku dokonce částečný úvazek umožňuje 42 % firem. Z dlouhodobého hlediska je ale u nás možné pozorovat mírný nárůst počtu zkrácených úvazků. Nejčastěji se nabízejí v administrativě, nabídka zkrácených úvazků je naopak nižší v průmyslové výrobě nebo stavebnictví.Co říká zákoník práce o zkrácené pracovní době?Nejdříve si pojďme představit definici zkráceného úvazku. „Zkrácený úvazek neboli kratší pracovní doba představuje pracovní režim, při kterém je pracovní doba zaměstnance kratší než 40 hodin. Zkrácený úvazek se řídí zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce, konkrétně § 80,“ říká specialista na finance Petr Jermář z portálu banky.cz.%banner1%Kdo má právo požádat o zkrácený pracovní úvazek?Podle zákoníku práce mají právo o zkrácený pracovní úvazek nebo jinou vhodnou úpravu pracovní doby zažádat těhotné zaměstnankyně, zaměstnanci pečující o dítě mladší 15 let a zaměstnanci, kteří převážně sami dlouhodobě pečují o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve druhém až čtvrtém stupni. Zaměstnavatel má povinnost žádosti vyhovět, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody.O zkrácený úvazek můžou samozřejmě požádat i ostatní zaměstnanci, jeho schválení ale vždy závisí na dohodě se zaměstnavatelem. Zaměstnavatel totiž nemá povinnost takové žádosti vyhovět.Jaké jsou hlavní výhody a nevýhody zkráceného úvazku pro zaměstnance?Nyní si pojďme představit hlavní výhody a nevýhody práce na částečný úvazek. Výhody zkráceného úvazku Lepší rovnováha mezi pracovním a osobním životem Snížení stresu Prevence vyhoření Zvýšená flexibilita Možnost dalšího výdělku Nevýhody zkráceného úvazku Nižší příjem Možné zpomalení kariérního postupu Čato omezené pracovní benefity Kratší dovolená Jak se liší výpočet mzdy a příplatků u zkráceného úvazku?Výpočet mzdy u zkráceného úvazku je velmi jednoduchý. Vychází totiž z poměrného snížení standardní mzdy, které odpovídá zkrácenému počtu odpracovaných hodin. Pokud je například pro plný úvazek (40 hod.) stanovena mzda 40 000 Kč, při polovičním úvazku (20 hod.) bude také poloviční, tedy 20 000 Kč.A jak je to s příplatky za práci přesčas na částečný úvazek? Zásadně se liší od plného úvazku. Za práci přesčas je totiž považovaná práce nad 40 hodin týdně. Pokud tedy zaměstnanec s kratší pracovní dobou nepřesáhne hodin týdně, nejedná se o práci přesčas. Zaměstnavatel zaměstnanci pracujícímu na zkrácený úvazek nemůže nařídit práci přesčas.Online srovnání běžných účtůJak se řeší sociální a zdravotní pojištění při zkrácené pracovní době?Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním při zkráceném úvazku? „Sociální pojištění se vypočítává z reálné hrubé mzdy. Zaměstnanec ze své hrubé mzdy odvádí 7,1 % a zaměstnavatel 24,8 %. Pokud zaměstnanec vydělává na zkrácený úvazek méně než minimální mzdu (20 800 Kč) a není státním pojištěncem, musí zdravotní pojištění doplatit do výše 13,5 % z minimální mzdy. Zaměstnavatel odvádí 9 % z hrubé mzdy, zaměstnanec 4,5 %, a případný rozdíl do minimálního pojistného hradí zaměstnanec,” říká Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz. Více o tom, jak se počítá zdravotní pojištění při práci na zkrácený úvazek. Ovlivní zkrácený úvazek délku nebo výši mateřské, nemocenské či dovolené?Co se týče mateřské dovolené, zaměstnankyně pracující na zkrácený úvazek mají nárok na peněžitou pomoc v mateřství v případě, že splní podmínky účasti na nemocenském pojištění. Výše mateřské se odvíjí od denního vyměřovacího základu, který se počítá z příjmů za posledních 12 měsíců před nástupem na mateřskou. A jak je to s půjčkou na mateřské?Zaměstnanci využívající zkrácený úvazek mají na nemocenské dávky nárok ze stejných podmínek jako zaměstnanci na plný úvazek, pokud jsou účastni nemocenského pojištění. Nemocenská se vypočítává z denního vyměřovacího základu, který vychází z příjmů před vznikem pracovní neschopnosti.Také na dovolenou mají zaměstnanci na zkrácený úvazek nárok na dovolenou jako zaměstnanci pracující na plný úvazek. Délka dovolené se ale přepočítává podle kratší pracovní doby.%banner2%Jak zkrácená pracovní doba ovlivní odpracovaná léta a budoucí důchod?Započítává se zkrácený úvazek do důchodu? Ano, odpracovaná doba na zkrácený úvazek se započítává do důchodového pojištění. Nižší příjem však může ovlivnit výši budoucího důchodu, vzhledem k tomu, že se důchodové nároky odvíjejí od výše odvedeného pojistného. Na jaký důchod dosáhnete? Použijte naši důchodovou kalkulačku.Je možné kombinovat více zkrácených úvazků u různých zaměstnavatelů?V České republice je možná kombinace více zkrácených úvazků najednou. Podle zákoníku práce ale nesmí zaměstnanci bez souhlasu zaměstnavatele vykonávat činnost, která je shodná s předmětem podnikání zaměstnavatele. Daňové slevy, jako je sleva na poplatníka, je možné měsíčně uplatnit jen u jednoho zaměstnavatele. Pokud pracujete současně pro více zaměstnavatelů a je vám z obou příjmů odváděna zálohová daň z příjmu, jste povinni po skončení zdaňovacího období podat daňové přiznání.Jaké existují alternativy k běžnému zkrácenému úvazku?K dalším variantám flexibilních pracovních úvazků patří práce z domova neboli home office, který je dlouhodobě jedním z nejoblíbenějších benefitů pro zaměstnance, a pružná pracovní doba. Ta zaměstnancům umožňuje zvolit si začátek a konec pracovní doby v rámci stanovených mantinelů. Čím dál tím větší oblibě se těší i sdílená pracovní místa, která spočívají v tom, že více zaměstnanců sdílí jednu pracovní pozici a rozdělují si pracovní dobu i úkoly.Jak postupovat, pokud chcete o zkrácený úvazek požádat svého zaměstnavatele?V případě, že nárok na zkrácený úvazek nemáte, doporučujeme s nadřízeným otevřeně komunikovat, vysvětlit mu důvody, které vás vedou ke zkrácení pracovní doby a také se snažit najít řešení, které bude vyhovovat oběma stranám. Máte u svého zaměstnavatele pracovní smlouvu na hlavní pracovní poměr a chcete zkrácený úvazek? Pokud máte na zkrácený úvazek dle zákoníku práce nárok, sepište žádost a připravte si potřebné dokumenty, jako je například těhotenský průkaz nebo rozhodnutí o přiznání příspěvku na péči. Žádost adresujte svému přímému nadřízenému nebo personálnímu oddělení.
Česká národní banka (ČNB) v loňském roce hospodařila s rekordním ziskem 151,4 miliardy korun. Díky tomu se centrální bance podařilo umazat další část kumulované ztráty, která ještě v roce 2022 činila 487 miliard korun. ČNB zároveň hlásí obnovení cenové stability v zemi, což je její hlavní cíl. Za celý rok 2024 průměrná inflace činila 2,4 procenta, což bylo nejméně za šest let. ČNB to dnes uvedla v tiskové zprávě. „Náš hlavní mandát je nízká inflace a finanční stabilita. Během dvou let jsme snížili inflaci ze 17,5 % na náš cíl 2 % v únoru 2024,“ uvedl guvernér ČNB Aleš Michl. Za celý rok 2024 pak průměrná inflace činila 2,4 procenta. „Díváme se ale i na to, jak se dostat z hospodářské ztráty, kterou jsme zdědili po předchozí bankovní radě. Naším cílem je položit základy dlouhodobě ziskové centrální banky pro příští generace,“ dodává Aleš Michl.ČNB postupně upravuje složení devizových rezerv, které patří v poměru k HDP k nejvyšším na světě. Ty centrální bance garantují nezávislost při provádění měnové politiky, jsou ale také příčinou vysoké volatility hospodářského výsledku, jelikož jsou investované v cizích měnách, a tedy citlivé na pohyb kurzu koruny. Bankovní rada proto rozhodla o posílení dlouhodobého výnosového potenciálu devizových rezerv postupným navyšováním podílu akciových investic. Současně nakupuje zlato. Loni se tato strategie v kombinaci s příznivým vývojem tržních podmínek odrazila se ve výnosech v celkové hodnotě 161 miliard korun. Také kurzový vývoj ovlivnil výsledek loňského hospodaření pozitivně. Oslabení koruny vůči euru a americkému dolaru na počátku roku a její setrvání na slabších úrovních až do prosince vyústilo v kurzové zisky 137 miliard korun. Přestože ČNB dosáhla historicky nejlepšího hospodářského výsledku, vývoj hospodaření v následujících letech bude podle centrálních bankéřů ovlivněn řadou proměnlivých faktorů, jako jsou změny tržních podmínek či kurzové výkyvy. Vedení ČNB proto dnes zároveň zdůraznilo, že rekordní zisk roku je nutné vnímat obezřetně a nelze jej automaticky očekávat i v následujících letech.V důsledku postupného snižování základní úrokové sazby ČNB se v roce 2024 snížily náklady na provádění domácí měnové politiky. Z předloňských 187 miliard korun klesly na 145 miliard korun. ČNB také v uplynulých dvou letech upravila parametry povinných minimálních rezerv. Od října 2023 se povinné minimální rezervy bank a družstevních záložen neúročí a s účinností od 2. ledna 2025 se zvýšila sazba pro výpočet jejich výše. „Snižujeme náklady na provádění měnové politiky, aniž bychom tím ovlivnili její efektivitu,“ dodal Aleš Michl.Hospodaření ČNB 2022–2024RokHospodářský výsledek v miliardách KčNeuhrazená ztráta z minulých let v miliardách Kč2022-412-4872023+55-429[1]2024+151-277Zatímco centrální banka byla loni v rekordním zisku, dluhy domácností u bank letos v únoru meziměsíčně vzrostly o devět miliard na téměř 2,398 bilionu korun. V meziročním srovnání stoupl objem úvěrů u domácností o 138 miliard korun a u firem se zvýšil o 56 miliard Kč. Dluhy domácností u bank se trvale zvyšují od února 2016. Výjimkou byl duben 2022, kdy se meziměsíčně snížily, což ale bylo podle ČNB kvůli odebrání bankovní licence české pobočce ruské Sberbank.ČNB určuje měnovou politiku a stará se o finanční stabilitu, vydává bankovky a mince, řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank. K jejím hlavní činnostem patří i dohled nad celým bankovním sektorem. K nejdůležitějším rozhodnutím patří ta měnová, tedy zejména stanovování úrokových sazeb, z kterých pak jednotlivé komerční banky vypočítávají nastavení mj. hypoték pro běžné občany.
Proč nejlevnější hypotéka vždy neznamená, že je to ta nejvýhodnější? Jak zvýšit šance na získání hypotéky? Jak koupit nemovitost bez vlastních úspor pomocí 100% hypotéky? To vše se dozvíte ve 23. dílu hypotečních novinek Nejnižší úrok není vždy výhra: Co si ohlídat u hypotéky?Nenechte se nachytat jen na nízkou sazbu a dávejte pozor na poplatky, které výslednou cenu pořádně navýší. Proto sledujte RPSN, abyste měli jasno o skutečných nákladech hypotéky.Fixace vám může usnadnit život, nebo vás naopak svázat: krátká fixace umožňuje rychlejší změnu, dlouhá zase drží stabilní sazbu. Je to o vaší strategii, ne jen o momentální akci od banky.Nepodceňujte ani možnost refinancování a celkové podmínky – úrok není všechno. Máte rezervu pro nečekané výdaje? Bez ní se zbytečně vystavujete stresu.%banner1%Cesta k hypotéce po insolvenci: Co musíte vědět?Prošli jste insolvencí a chcete hypotéku? Šance existuje! Banky obvykle vyžadují čekací dobu alespoň 3 roky. Po konkurzu může být ještě delší, ale neznamená to, že jste bez možností.Důležitá je stabilita – pravidelný příjem, dobrá úvěrová historie a případně spolužadatel vám mohou otevřít dveře. Pokud banka odmítne, zkuste nebankovní poskytovatele a časem refinancujte.Bez vlastních peněz k hypotéce? Možnosti tu jsou! Nemáte úspory, ale chcete hypotéku? Banky sice 100% financování běžně neposkytují, ale existují způsoby, jak si sen o vlastním bydlení splnit.Můžete ručit jinou nemovitostí nebo zkombinovat hypotéku s úvěrem. Jen pozor, ať se nezamotáte do dluhové pasti! Vyšší půjčka znamená i vyšší úroky a přísnější podmínky.Než se rozhodnete, je dobré znát všechna rizika. Přečtěte si také poslední Hypoteční novinky č.22.
Zdroj obrázku: freepik.comPodnikáte a přemýšlíte, zda si koupit auto jako soukromá osoba, nebo jej raději registrovat na firmu? Tato volba může mít významný dopad na vaše náklady. Jejich výšku ovlivňuje řada aspektů. 1. Výška pojištění auta se lišíJedním z faktorů, které rozhodují o tom jak se rozhodnout, je pojištění auta. Firemní auta totiž můžou mít výhodnější podmínky pojištění, zejména pokud jde o flotilové pojištění, které může snížit jednotkové náklady.V případě soukromého vlastnictví auta máte zase větší flexibilitu při výběru pojistky a pojišťovny.2. Odpisy a daňové výhodyFiremní auto lze zahrnout do účetnictví jako majetek společnosti a jeho pořizovací cena se postupně odepisuje, čímž se snižuje daňový základ. U soukromého auta takovou výhodu nemáte.Firemní auto: Odepíše se během několika let (obvykle za 4 nebo 5) podle zákona o dani z příjmů. Náklady na opravy, pohonné hmoty, servis či dálniční známky jsou také daňově uznatelné.Soukromé auto:Nemůžete si jej odepisovat a náklady na provoz si neodečtete z daní. Výjimkou je využívání soukromého auta k pracovním účelům. V tomto případě si můžete uplatnit paušální náhrady.Pokud tedy podnikáte a auto používáte primárně k pracovním účelům, firemní vlastnictví může přinést značné daňové výhody.3. DPH a náklady na pohonné hmotyU firemního vozu můžete při koupi odečíst DPH (pokud jste plátcem DPH) a také si můžete uplatnit vratku DPH z pohonných hmot či servisních služeb. U soukromého auta tuto možnost nemáte.Používáte-li firemní vůz také pro soukromé účely, musíte to správně evidovat a vykázat příslušné výhody v rámci daní. U soukromého auta hradíte veškeré náklady z vlastní kapsy bez možnosti odpočtu DPH.4. Administrativa a evidování jízdFiremní auto s sebou přináší více administrativy – musíte vést knihu jízd, evidovat tankování a účely jízd, abyste mohli správně uplatňovat daňové výdaje. V případě soukromého auta se tomuto vyhnete. Přicházíte ale o finanční výhody spojené s firemním vlastnictvím.Pokud vám nepřekáží dodatečná administrativa a chcete maximalizovat úspory, firemní auto se vyplatí více. Pokud preferujete jednoduchost a méně papírování, soukromé vlastnictví je pro vás lepší volbou.Co se vyplatí víc?Pro podnikatele, kteří často jezdí za pracovními povinnostmi, je firemní auto finančně výhodnější kvůli daňovým odpočtům, DPH a odpisům.Pokud auto používáte převážně pro soukromé účely, může být jednodušší a méně komplikované vlastnit jej jako fyzická osoba.Rozhodnutí mezi soukromým a firemním autem tak závisí na vašem životním stylu, podnikatelských aktivitách a ochotě věnovat se administrativě.
V roce 2023 někteří zaměstnanci obdrželi od svých zaměstnavatelů značné daňové přeplatky, díky vyšším zálohám na dani z příjmů během roku, které převýšily skutečnou roční daňovou povinnost. To vedlo k situaci, kdy po ročním zúčtování daně bylo jejich čisté mzdy navýšeno o přeplatky. V roce 2024 se situace mění, a tyto daňové přeplatky nebudou tak vysoké jako v předchozím roce. Důležitými faktory ovlivňujícími tuto změnu jsou zrušení daňové slevy známé jako „školkovné“ a omezení slevy na manželku či manžela. Zaměstnanci, kteří nemusí podávat vlastní daňové přiznání, mohou stále žádat svého zaměstnavatele o roční zúčtování daně, ale musí být připraveni na změny v systému daňových výhod.Co si z článku odnést?Roční zúčtování daně 2023 vedlo k vysokým přeplatkům.Změny daňových slev v roce 2024 sníží přeplatky.Ovlivněny jsou slevy na hlídání dětí a na manžela či manželku.Změny u daňových úlev pro rok 2024V roce 2024 došlo k několika důležitým změnám daňových úlev, které ovlivňují různé kategorizace poplatníků. Slevu na studenta již nelze uplatňovat při výpočtu měsíční čisté mzdy. Tento bonus původně umožňoval studentům snížit daňovou zátěž o 335 Kč měsíčně.Roční zúčtování daně se nadále týká školkovného a slevy na manžela či manželku. Sleva na školkovné, která do roku 2023 činila až 17 300 Kč, a sleva na manžela (manželku) ve výši 24 840 Kč (nebo dvojnásobek pro držitele průkazu ZTP/P), přinesla mnoha zaměstnancům značné daňové výhody. V roce 2024 lze slevu na manžela/manželku uplatnit jen při splnění příjmové podmínky a pokud je v péči dítě do tří let.Další změny zahrnují omezení daňových úlev na vyživované děti. Tyto úpravy zasahují do výpočtu daňového zvýhodnění, což může mít vliv na rodiny a jejich daňové plánování. Daňové zvýhodnění na vyživované děti přináší úlevu v rámci snížení celkové daňové zátěže pro rodiče.Podnikatelé a živnostníci zaznamenali také úpravy v oblasti zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ. V rámci těchto změn může být důležité zvážit minimální mzdu a její vliv na výši pojištění a daňových odvodů.Změny také zahrnují úlevu v podobě slevy za zastavené exekuce, která může přinést úspory těm, kdo se rozhodli urovnat své dluhy. Tato sleva je specifická pro poplatníky, kteří úspěšně vyřešili své exekuční záležitosti.Celkově nové úpravy daní a odvodů pro rok 2024 přinášejí jak výzvy, tak příležitosti pro české daňové poplatníky.PŘÍKLAD: Jak lze snížit daňovou zátěž?V roce 2023 měl pan Roman hrubý roční příjem ve výši 688 800 Kč. Při výpočtu daňového přiznání využil několik možností, jak snížit svůj daňový základ. Mezi tyto možnosti patřilo daňové zvýhodnění na dítě, úleva na školku a sleva na manželku, která nezískala žádný příjem. Během roku uhradil na daňových zálohách 57 276 Kč.Počet dětí v péči: V daňovém přiznání je možné uvést počet nezaopatřených dětí, na které je možno použít daňové zvýhodnění. To významně ovlivňuje výslednou daňovou povinnost.Ekologická vozidla: Vozidlo, které nevypouští žádné emise, používá buď elektrickou energii, nebo vodík. Pro nízkoemisní vozidla platí dle zákona 360/2022 Sb., že nesmí překročit emisní limit 50 g CO2/km. Tyto normy mohou přinést výhody při daňové povinnosti.Zdravotní pojištění: Pro ty, kteří jsou v kategorii státních pojištěnců, například důchodci nebo studenti, se zdravotní pojištění neodvádí ze mzdy v minimální výši.Úroky z úvěru: Na snížení daňového základu může pan Roman využít zaplacené úroky z úvěru na bytové potřeby. U úvěrů od roku 2021 je tento odpočet maximálně 150 tisíc Kč, zatímco pro starší závazky, včetně refinancovaných, lze od základu odečíst až 300 tisíc Kč.Dary: Pan Roman může také odečíst dary v minimální výši 1 000 Kč nebo 2 % základu daně, až do maximální výše 15 % základu daně. Například darování krve se oceňuje částkou 3 000 Kč, zatímco odběr orgánu se hodnotí na 20 000 Kč.Spoření a dlouhodobé pojištění: Příspěvky na produkty spoření na důchod, jako jsou penzijní a životní pojištění, lze odečíst až do úhrnné výše 48 tisíc Kč ročně. Tuto částku lze také využít na pojištění dlouhodobé péče.Důchodové pojištění: Pokud zaměstnanec prokáže zaměstnavateli splnění podmínek, může mít slevu na pojistném na důchodové pojištění. Tato možnost je dostupná pouze po doložení příslušných dokumentů zaměstnavateli.Tyto položky a opatření ukazují, jak složitý může být proces optimalizace daňové povinnosti. Využitím všech dostupných slev a daňových úlev může jednotlivec jako pan Roman snížit svou celkovou daňovou zátěž. Využijte naši daňovou kalkulačku pro OSVČ a zjistěte svůj čistý příjem Výpočet daně z příjmů za rok 2023 a vrácení přeplatkuPro daně z příjmů za rok 2023 byly použity různé daňové slevy, které ovlivnily konečnou daňovou povinnost. Daňový základ činil 688 800 Kč, na který byla uplatněna sazba 15 %, což vedlo k počáteční dani z příjmů ve výši 103 320 Kč. Po odečtení slevy na poplatníka ve výši 30 840 Kč, daňového zvýhodnění na dceru ve výši 15 204 Kč, a školkovného 17 300 Kč, se daňová povinnost snížila. K tomu se přidala sleva na manželku 24 840 Kč, čímž se celková roční daňová povinnost pana Romana snížila na 15 136 Kč.Zaplacené zálohy během roku činily 57 276 Kč, což vedlo k daňovému přeplatku 42 140 Kč, který byl panu Romanovi vrácen. Tento přeplatek je důkazem efektivního využití slev a zvýhodnění dostupných pod daňovými zákony. Výpočet ukazuje, jak mohou slevy snížit daňovou zátěž.Výpočty daně pro rok 2024Výpočet roční daně z příjmů za rok 2024 zahrnuje několik důležitých kroků. Daňový základ činí 688 800 Kč, z čehož se počítá daň z příjmů ve výši 103 320 Kč použitím sazby 15 % (688 800 × 0,15).Dále je třeba odečíst slevu na poplatníka v částce 30 840 Kč a daňové zvýhodnění na dítě, což je 15 204 Kč. Po těchto odečtech činí roční daň z příjmů 57 276 Kč (tj. 103 320 − 30 840 − 15 204).Během roku zaplatil pan Roman zálohy ve výši 57 276 Kč, což přesně pokrývá výpočet jeho daně, a proto mu nevznikl žádný daňový přeplatek.Rok 2024 přinesl změny, kde pan Roman již nemůže využít slevu za školkovné a manželka nesplňuje podmínky pro slevu.To znamená, že si daňově pohoršil o 42 140 Kč. Tito daňové plátci mohou zvažovat využití paušální daně nebo speciálních podmínek pro živnostníky, aby si usnadnili svou daňovou situaci. Podívejte se, jak správně vyplnit daňové přiznání. Vyvarujte se nejčastějším chybám. Nejčastější otázky ohledně daňových přeplatků Jaké změny nastaly v systému vrácení daní zaměstnancům? Návrh zákona přináší úpravy, které ovlivňují proces vracení daňových přeplatků. Zaměstnanci, kterým dělají roční zúčtování jejich zaměstnavatelé, mohou nově čelit omezením nebo změnám v podmínkách pro vrácení přeplatků. Co je potřeba udělat pro získání daňového přeplatku od zaměstnavatele? Pro úspěšné získání daňového přeplatku je nutné dodržet postupy stanovené zákonem. Zaměstnanci by měli předložit všechny potřebné dokumenty svým zaměstnavatelům a ujistit se, že všechny údaje jsou přesné a úplné. Podrobnosti najdete na oficiálních stránkách MF. Jaké jsou důsledky pro zaměstnance, kteří si nedají zpracovat roční zůčtování daně? Zaměstnanci, kteří nevyužijí možnosti ročního zúčtování daně, mohou přijít o nárok na vrácení daňových přeplatků. To může mít finanční důsledky, jelikož přeplatky zůstanou na účtech finančních úřadů.