Jen 3 % lidí. Tak málo jich v České republice
nevyužívá on-line bankovnictví. Ukázal to průzkum České bankovní asociace.
Ještě před dvěma lety přitom bylo uživatelů internetového a mobilního
bankovnictví „jen” 82 %. Tedy o 15 procentních bodů méně než nyní.
Téměř 80 % oslovených se přitom přihlašuje
hlavně přes internetové bankovnictví v počítači. Mobilní aplikaci pak využívá
43 % lidí, tedy o 8 procentních bodů víc než v roce 2019.
I když obliba mobilního bankovnictví stoupá, stále existují lidé, kteří mu nevěří.
Z těch, kteří mobilní aplikaci své banky nevyužívají, se hned 39 % bojí kvality zabezpečení. A to i přesto, že moderní telefony už několik let umožňují přihlašování pomocí biometrických údajů. Tedy například podle otisku prstu nebo pomocí rozpoznávání obličeje.
Právě tyto možnosti přihlašování jsou také stále oblíbenější. Aktuálně je používá 44 % lidí. O rok dřív to bylo 36 %. „Biometrie je obecně považovaná za poměrně spolehlivý bezpečnostní prvek, navíc je to rychlejší a pohodlnější způsob přihlášení,” poznamenal poradce pro platební styk a digitalizaci České bankovní asociace Tomáš Hládek.
Zabezpečení mobilních aplikací se navíc rok od roku zlepšuje. Nabízí například dvoufaktorové (dvoufázové) ověření, které je známé i z klasického internetového bankovnictví a výrazně snižuje riziko zneužití.
Uživatelé mobilní aplikace také častěji kontrolují stav svého konta. Víc než čtvrtina z nich ho sleduje denně. Díky tomu dokáží rychleji odhalit případné napadení účtu.
A co je pro uživatele důležité? Zejména:
U mobilní aplikace hraje velkou roli také její rychlost a fakt, že ji mají lidé vždy po ruce. Naopak u internetového bankovnictví oceňují uživatelé detailní vyhledávání.
Mobilní aplikaci lidé nejčastěji používají k jednoduchým úkonům, jako je odeslání platby nebo kontrola stavu konta. Nastavení účtu nebo zadávání trvalých příkazů naopak řeší častěji přes bankovnictví v internetovém prohlížeči.
Řada lidí také stále preferuje osobní kontakt a dává přednost návštěvám na pobočce. Zejména u složitějších záležitostí.
Potvrdil to i průzkum Sberbank. Podle něj alespoň jednou měsíčně zamíří na pobočku své banky 19 % obyvatel České republiky. A rovných 10 % využívá off-line cesty i ke zjištění zůstatku na běžném účtu – buď návštěvou na pobočce banky nebo pomocí bankomatu.
Na rostoucím zájmu o on-line služby se výrazně projevila i první vlna koronaviru, která do České republiky přišla letos na jaře. Banky tehdy zavřely řadu svých poboček. A spousta klientů, zejména z menších měst a vesnic, zůstala odkázaná hlavně na mobilní a internetové bankovnictví.
Přesun klientů k on-line službám se tak výrazně zrychlil. A banky to pocítily i poté, co první koronavirová vlna opadla. Klienti totiž začali chodit na pobočky stále méně.
Na podzim tak hned několik poskytovatelů oznámilo, že začne s rušením poboček. Konkrétně se to týká:
Mimochodem, české banky nejsou zdaleka jediné, kdo k podobnému kroku přistupuje. Například v září oznámila zrušení pětiny svých poboček největší německá banka – Deutsche Bank. Důvod? Dopady koronaviru a změna chování jejích klientů.
Dá se očekávat, že k rušení poboček postupně přistoupí i další banky na českém trhu. Zvlášť s postupující druhou vlnou koronavirová pandemie. Stále větší váhu tak bude mít mobilní a internetové bankovnictví.
Například Komerční banka už v září potvrdila, že chce víc podporovat on-line služby. A urychlit digitalizaci pomocí větších investic.
Neznamená to ale, že se banky poboček zcela zbaví. Často pouze změní jejich zaměření.
Z míst, kde můžete běžně řešit i drobné finanční operace, se stanou hlavně poradenská centra. Jejich úkolem bude pomoct klientovi při řešení zásadních situací a rozhodnutí. Tedy například při sjednání hypotéky nebo plánování investic.
Zároveň banky plánují místo poboček zavádět víc vkladomatů. Tedy bankomatů, do kterých můžete vložit hotovost a poslat si ji na účet.
Čím dál větší důraz na on-line služby také znamená, že budou stále důležitější při výběru běžného účtu. Nezapomínejte ale, že při výběru konta musíte sledovat i další služby a podmínky.
Jsou to zejména různé poplatky. Například za:
Vždy si proto podmínky u jednotlivých poskytovatelů dobře porovnejte. Ať kvůli přehledné mobilní aplikaci nezaplatíte za účet desítky či stovky korun navíc.
Pomůže vám s tím naše srovnání běžných účtů. Stačí jen vybrat, které parametry chcete porovnat. A snadno najdete takový účet, který je pro vás nejvýhodnější.
V roce 2024 jsou běžné bankovní účty nezbytnou součástí života většiny lidí. Přestože moderní technologie a pokroky v zabezpečení bankovních systémů výrazně zlepšily ochranu uživatelů, stále existují bezpečnostní rizika, která je třeba brát v úvahu. Následující článek popisuje některá z nejvýznamnějších rizik spojených s každodenním používáním běžných bankovních účtů v roce 2024.
Mít účet u banky je nejpraktičtější způsob uložení peněz. Výplaty se většinou posílají už jen na účet. Platby z účtu jsou jednoduché a často zdarma, navíc můžete získat nějaké zhodnocení. Úložky v bance jsou pojištěny až do 100 000 eur. Hledat pro své peníze bezpečnější místo, než je banka, nemá patrně smysl.
České banky nezapomínají ani na děti. V jejich nabídce najdete dětské účty i platební karty. Kdy začít přemýšlet o založení těchto finančních produktů, které banky je nabízí, jaké jsou jejich podmínky a podle čeho vybírat?
Od 20. dubna 2024 zavede Raiffeisenbank pro většinu klientů nové ověření při přihlašování do internetového bankovnictví. K tomuto kroku banka přistoupila z bezpečnostních důvodů, cílem změny je zvýšené zabezpečení přístupu k účtu. Změna se dotkne většiny klientů. Jediná skupina uživatelů bankovnictví RB, pro které se nic nemění, jsou ti, kteří se stále ještě přihlašují kombinací SMS kódu a hesla.
Založit si bankovní účet online, je dnes už hračka. Banky přizpůsobily proces tak, aby byl přístupný co nejvíce klientům. Dokumentů pro založení účtu se nevyžaduje mnoho: jen osobní doklady, případně výpis z účtu, který už používáte u jiné banky. Online si můžete založit účet běžný, spořicí, obchodní (investiční), účet podnikatelský, ale třeba i termínovaný vklad. U některých dětských účtů zůstává nutnost osobní návštěvy na pobočce. Podívejte se, jak na založení bankovního účtu online. Věděli jste, že některé banky nabízejí bonusy za založení účtu?
KOMENTÁŘE k článku Bankovní pobočky využívá stále méně lidí. Dávají přednost on-line bankovnictví
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.