Nejprve přišla dlouho očekávaná vlna bezpoplatkových bankovních produktů (vše od běžných účtů až po hypotéky). Za touto první módní vlnou ovšem dorazila ještě druhá, která rozhodně očekávána nebyla, a ta sebou přinesla v duchu lidového přísloví „s jídlem roste chuť“ přání klientů získat své již zaplacené poplatky od bank zpět – tentokráte za hypotéky. A německý soud tomuto přání vyhověl, ať už z důvodu úctyhodné obratnosti právníků na straně žalujících, či pouze laciného populismu. Češi nechtějí zůstat pozadu a nejméně tři instituce (právní kanceláře) již houfují nespokojené klienty na zteč proti bankám v podobě snahy vyvinout tlak na mimosoudní vyrovnání či přímo iniciovat soudní řízení. Bude tažení stejně úspěšné jako v Německu?
Bankovní produkty bez poplatků jsou „in“ nejenom pro svoji nízkonákladovost, ale také u běžných účtů a spořicích produktů pro respektování základní podstaty bankovnictví vůbec. Klient dává své bance možnost si vydělat na jeho penězích tím, že je banka za úrok rozpůjčuje jiným a na oplátku poskytne svému klientovi odměnu v podobě bezplatných základních bankovních služeb (běžný účet) či úroku (spořicí produkty). Klient navíc něco utratí platební kartou (lhostejno zdali debetní či kreditní) čímž své bance přihraje další výdělek v podobě % provize z každé platby kartou provedené. U úvěrových produktů je zase férové v rámci zachování přehlednosti a porovnatelnosti veškeré náklady s úvěrem spojené (odměna za půjčené peníze, administrativa spojená se sjednáním a vedením produktu) integrovat do jediného parametru – úrokové sazby (u spotřebitelských úvěrů je zákonná povinnost uvádět tuto „celkovou úrokovou sazbu“ – RPSN).
Na českém trhu působí v současné chvíli přes 30 bank, družstevních záložen a stavebních spořitelen a nejméně jedna čtvrtina z nich má v nabídce bezpoplatkové produkty v kategoriích běžné účty, spotřebitelské úvěry, kreditní karty a hypoteční úvěry. U spořicích produktů téměř 99% všech bankovních institucí nabízí tyto produkty bez poplatků – výjimku tvrdošíjně tvoří jen stavební spořitelny, které jako jediné drze zpoplatňují stavební spoření poplatky za zřízení a vedení produktu (budiž jim konec rychlý a bolestný). Zkrátka je z čeho vybírat – tedy kdo chce bezpoplatkovou hypotéku, najde ji stejně snadno jako bezpoplatkový běžný účet a ještě si vybere.
Pak je tu ještě ta část klientů, která bankovní poplatky z nějakého iracionálního důvodu má ráda a vybírá si banky, které účtují poplatky za velmi široké až důmyslné spektrum úkonů. Toto jednání plyne ze svobodné vůle těchto klientů, nikdo je k tomu nenutí, rozhodnutí je plně v jejich kompetenci. Pokud by kdokoliv z této skupiny poplatky milujících klientů přece jen procitnul a chtěl s tímto skoncovat, stačí se porozhlédnout u konkurence a najít si bezpoplatkovou alternativu. V poslední době ale stačí i pohrozit své současné bance odchodem a řešení přichází rychleji, než byste řekli slovo parazit.
Z výše zmíněných úvah jasně vyplývá, že když už někdo ochotně a zcela dobrovolně poplatky platí a ví o nich předem před uzavřením smlouvy o hypoteční úvěr, je zcela neoprávněné je po bance žádat zpět. U soudu by snad šlo argumentovat pouze nepříčetností klienta v době podpisu úvěrové smlouvy či dodatečně zbavenou svéprávností klienta. Obojí je za hranicí jakékoliv etiky a morálky, kterou se právníci žalující německé banky oháněli více než dost. Nicméně kromě oné etiky a morálky byla hlavním nosným argumentem žaloby pro klienta nepotřebnost technických účtů k úvěrům, za které si banky poplatek nárokovaly. Německé banky pravděpodobně problém podcenily či ho rovnou zaškatulkovaly do kolonky „absurdní“ a dle toho vypadala i jejich obhajoba, neboť mimo technických účtů šlo jednoduše jako důvod poplatku uvést obecnou administrativu s úvěry spojenou, proti které nelze nic namítat a lze ji i lépe vyčíslit. Německý soud argumentu o pro klienty nepotřebných technických účtech vyhověl a nařídil bankám poplatky vrátit. Toto rozhodnutí hodnotím jako chybné, neboť nabourává samé základy principů svobodného tržního hospodářství, kde každý platí za služby tolik, kolik sám uzná za vhodné. Pokud se mi něco nelíbí, nemusím to kupovat a mohu si najít alternativu. Když není alternativy, přichází na řadu stát, který implementuje regulaci – pravidla hry, která vyrovnají postavení slabších klientů a silnějšího monopolního či oligopolního poskytovatele služeb (což případ bankovnictví a trhu s hypotečními úvěry rozhodně není). Každý poskytovatel služeb má plné právo si stanovit libovolnou cenu za svůj produkt, kterou zákazník může ale nemusí akceptovat. Rozhodně klientům nepřísluší rozebírat nákladové položky banky a diskutovat o jejich potřebnosti. Je to stejné jako žalovat pekárnu za příliš vysokou cenu upečeného chleba a vytýkat ji, že zbytečně utrácí peníze za marketing, který chlebu na chuti nepřidává a o tyto náklady neopodstatněně zvyšuje cenu každého bochníku. A proč zůstávat u vytýkání, proč rovnou nezažalovat pekárnu o vrácení takto vynaložených a účtovaných nákladů za všechen snězený chléb za několik let zpětně?
Výběr správné banky je důležitým rozhodnutím, které může mít významný vliv na vaše finance. V tomto článku se podíváme na klíčové faktory, které byste měli zvážit při hledání té nejlepší banky pro vaše potřeby. Článek jsme koncipovali jako soubor otázek a odpovědí spojených s výběrem banky. Po přečtení článku budete mít jasno, co od banky chtít. A na co se zaměřit při výběru bankovního domu, který se bude nabízenými službami nejvíce blížit vašim potřebám.
Komerční banka ohlásila změnu v oblasti bankovních výpisů. Jako první velká banka v Česku ruší zasílání papírových a e-mailových výpisů z účtu. Co to znamená pro vás, jste-li jejími klienty? Jak se změní přístup k informacím o vašich financích? Přidají se i ostatní banky?
Chystaná fúze Max banky a Banky CREDITAS je tu! Bývalá Expobank CZ (nyní Max banka) se 1. října 2024 definitivně začlení do Banky Creditas: stane se její součástí. Tím získají klienti Max banky možnost využívat okamžité platby. Ale pozor: vedle bank se s prvním říjnem sloučí i limity pro pojištění vkladů (ovlivní klienty, co mají účty u obou bank). Stávající kód Max banky 4000 zůstane funkční ještě dalších šest měsíců.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
KOMENTÁŘE k článku Bankovní poplatky a problematika jejich vracení
nesouhlas, Komentoval(a): radek
při žadání hypotéky jsem si musel zřídit běžný účet (je tam sleva na úrocích). Takže bance platím 2 účty a ten hypoteční je dražší a je zřízen kvůli bance, mě nic nepřináší. V době kdy jsem uzavíral hypotéku všechny banky vyžadovali poplatek
re: nesouhlas, Komentoval(a): Petr Jermář
Dobrý den,
1) formulace "musel jsem si zřídit běžný účet (je tam sleva na úrocích)" mě spíše vede k dojmu, že jste si BU zřídil zcela dobrovolně díky přislíbené odměně v podobě nižšího úroku...tedy nemusel, mohl.
2) banky bohužel používají (a taky na to možná dojedou) nešťastnou formulaci "poplatek za vedení úvěrového účtu". Ve skutečnosti je to poplatek za veškerou administrativu, kterou má banka s Vaším úvěrem spojenou. Někdo musí kontrolovat, že platíte, vystavovat Vám potvrzení pro roční zúčtování daně, celé to řídit, platit někoho, kdo bude konat, když platit přestanete, atd. - nějaké náklady tam zkrátka jsou. Jsem proti poplatkům a radši bych tyto náklady promítnul do úrokové sazby a nezatěžoval klienty poplatky (mimo jiné, aby byly nabídky konkurence lépe porovnatelné) Bankám reálně s úvěrem náklady vznikají, takže je někde promítnout musí.
3) Máte pravdu, že bezpoplatkové produkty (včetně hypoték) jsou na trhu k mání pouze několik málo let (cca 5), takže pokud jste si bral hypotéku dříve, byl výběr skutečně značně omezený. Refinancování však nikdy nebylo snazší (pokud člověk nepodepsal vyloženě extra nevýhodnou smlouvu s vysokou smluvní pokutou při předčasném ukončení úvěru).