Zažila to snad většina z nás: Na internetu si objednáme zboží, zaplatíme za něj platební kartou, natěšeně čekáme na zásilku, jenže místo ní dorazí tak akorát zklamání. Buď dostaneme cosi, co absolutně neodpovídá slibované kvalitě, nebo nedorazí vůbec nic. Máme v takové chvíli šanci na vrácení peněz? Máme. Díky službě chargeback. Je ovšem důležité poznamenat, že na ni nelze spoléhat ve všech případech, kdy naletíme pochybným podnikavcům.
Situace, kdy vydáme peníze za nic, může vypadat různě:
V první řadě je třeba kontaktovat samotného prodejce, který by měl situaci řešit. Pokud nekomunikuje nebo se k vrácení peněz nemá, lze se obrátit na banku, u níž máte účet, ze kterého jste za zboží či službu platili. V takovém případě vám může posloužit chargeback. Podmínkou je předchozí úhrada produktů kartou. „Je to jeden ze způsobů, jak komunikovat s bankou a požádat ji o pomoc. Vy jako držitel se v případě, že obchodník s vámi nekomunikuje, protože je nesolventní nebo to mohl být podvod, obrátíte na banku. A my komunikujeme s bankou toho obchodníka a v rámci pravidel transakci řešíme,“ vysvětluje Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů v Komerční bance. „Konkrétní částku si bereme od té cizí banky, protože ona obchodníkovi schválila akceptaci karet, takže to je její kreditní riziko.“
A jak dodává, obvykle se podaří obhájit klienty v 99 % případů. A když ne? Mají klienti, kteří se dočkají zamítnutí stížnosti, ještě nějakou šanci? Jak zkušený expert říká, mají. „Mohou se obrátit na ombudsmana, s nímž případy řešíme, nebo na finančního arbitra, který je jednou z posledních instancí. Vyžádá si od banky veškerou dokumentaci, jak případ proběhl, a pak ho posuzuje.“
Mohlo by vás zajímat: Podezřelá transakce na platební kartě — co dál? Prvním krokem je blokace karty
Vůbec nejlepší způsob, jak nepřijít o peníze, je pochopitelně důkladné prověření obchodníka ještě před zaplacením nákupu. Důležité je také zmínit, že služba chargeback se netýká plateb, které probíhají z účtu na účet. „Když potvrdíte platbu v silně ověřené aplikaci, řeknete, že to byl podvod a přišli jste o peníze, tak s tím nic neuděláme, protože jste to potvrdili,“ říká Pavel Šašek.
Totéž se týká třeba pochybných převodů peněz na kryptoměny. „Ani s tím neudělá banka vůbec nic. Vy jste odsouhlasili převod těch peněz. A na to se teď tzv. chargebacková pravidla nevztahují,“ vysvětluje vedoucí oddělení prevence karetních podvodů.
Na podvody, při nichž se platí tzv. account to account, tedy z účtu na účet, se zaměřuje jeho kolega z Komerční banky Marek Macháček. On a jeho spolupracovníci se ovšem potenciálním obětem snaží pomoci záhy po provedení platby. „Když náš systém vyhodnotí, že se může jednat o pochybného obchodníka, voláme klientům, vysvětlujeme jim, že podle námi zjištěných indicií se jedná o podvod, a nabízíme jim, že platbu zablokujeme. Ptáme se, jestli platbu prováděl skutečně on a jestli ji chce potvrdit.“
Věděli jste, že v Komerční bance v obavách před podovdy prověří až půl milionu transakcí denně?
zdroj: KB.cz
„Jsou dva různé typy podvodů, je vždycky velmi složité to popsat. Proto je dobré mít vždy kontakt na obchodníka. Když si nevím rady, kontaktuji banku a my se vyjádříme v rámci pravidel, co jsme schopni dělat a co ne,“ uzavírá Pavel Šašek.
Potřebujete peníze hned a bez zbytečného papírování? S Razdva půjčkou je můžete mít na účtu už za 12 minut od schválení! Půjčte si online 10 000 až 250 000 Kč a zapojte se do soutěže o podíl z 300 000 Kč!
Zažila to snad většina z nás: Na internetu si objednáme zboží, zaplatíme za něj platební kartou, natěšeně čekáme na zásilku, jenže místo ní dorazí tak akorát zklamání. Buď dostaneme cosi, co absolutně neodpovídá slibované kvalitě, nebo nedorazí vůbec nic. Máme v takové chvíli šanci na vrácení peněz? Máme. Díky službě chargeback. Je ovšem důležité poznamenat, že na ni nelze spoléhat ve všech případech, kdy naletíme pochybným podnikavcům.
Bankovní kyberspecialisté specializující se na platby kartou loni v Česku ochránili před podvodníky 310 milionů korun. Letos bude částka podstatně vyšší, jen do září experti zabránili krádežím ve výši 420 milionů korun. A jak upozorňuje Pavel Šašek, vedoucí prevence karetních podvodů v Komerční Bance, nejnáročnější období v roce — Vánoce, kdy Češi nakupují nejvíce, nás teprve čeká. Výsledná cifra se tak ještě navýší stejně jako snaha šejdířů o získání peněz klientů. Víme, jak před nimi své finance ochránit. Pro začátek stačí jediné, pozorně číst.
Nejméně jednu platební kartu vlastní většina z nás. Hradit nákupy jsme se s ní naučili velmi rychle. Ne každý už se ovšem zajímá o to, jak ji lze ochránit před zneužitím podvodníky. Těm obvykle nevědomky poskytneme citlivé údaje vedoucí přímo k našim penězům, které se snaží vyvést pryč z našeho účtu a získat je pro sebe. Stále přitom platí, že nejlepší ochranou je důkladné prověření protistrany, jíž peníze posíláme. Další tipy chránící naše finance přidává vedoucí oddělení prevence platebních karet z Komerční Banky, Pavel Šašek. V pořadu Nový Den uvedl, že prostředky svěřené bance navíc hlídají zkušení profesionálové i speciální systém.
Případy, kdy lidé při nakupování přes internet naletí podvodníkům, se stále množí. A to i přesto, že kyberspecialisté v bankách se mohou přetrhnout, aby okrádání lidí zabránili. Šíří osvětu a bdí nad transakcemi, mezi nimiž umí rozpoznat většinu těch, které mají jediný cíl — získání vašich peněz. Pokud je odhalí, snaží se klienta kontaktovat a ochránit ho. Háček je v tom, že tentýž způsob si k okrádání lidí volí i sami šejdíři. Jak poznat, kdo je kdo? V následujícím článku o tzv. vishingu vám napoví Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů z Komerční banky.
KOMENTÁŘE k článku Chargeback: Služba, která nás umí ochránit, když naletíme kyberpodvodníkům
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.