Nový název i kód banky, většinou však
stejné číslo účtu. Zároveň víc bankomatů nebo možnost využívat bankovní
identitu. Klienti Equa bank prošli 14. listopadu mnoha změnami. Jejich banka
totiž právě k tomuto datu zmizela z bankovní mapy České republiky. Značku Equa
bank plně nahradila Raiffeisenbank.
Skupina Raiffeisenbank International, do které Raiffeisenbank patří, přitom koupila 100 % akcií Equa bank už v roce
2021. Až do poloviny listopadu 2022 obě značky působily na trhu samostatně, byť
právně fúze proběhla s datem 1. ledna 2022.
Největší změna? Nový kód
banky
Podle posledních údajů se změna dotkla víc
než půl milionu klientů původní Equa bank. S čím se od poloviny listopadu 2022
musejí vyrovnat? Jejich bankovní služba prošla následujícími změnami:
Například nový kód banky u čísla účtu.
Od 14. listopadu je totiž kód banky 5500
(RB) místo původního kódu 6100 (EB).
Klienti si ale na změnu zvykali postupně.
Půl roku po změně (do 5/2023) jsou jim připisovány peníze na účet bez ohledu na to, který ze zmíněných kódů plátce zadala.
U odchozích plateb ale příjemce vždycky
vidí už jen kód Raiffeisenbank – tedy 5500.
Co se týká samotného čísla účtu, tak to klientům zůstalo ve většině případů stejné. Výjimkou byly jen případy, kdy
totožné číslo už používal některý z klientů Raiffeisenbank. Takové problémy
banka řeší vždy individuálně a je jich jen minimum.
Změna kódu pro klienty Equa bank
každopádně znamenala, že od poloviny listopadu museli postupně nahlásit nové
číslo za lomítkem tam, kde je to potřeba. Jde především o:
zaměstnavatele, který na číslo účtu posílá
výplatu;
správu sociálního zabezpečení kvůli výplatě důchodu
či jiných dávek
finanční úřad - tady se na klienty vztahuje
oznamovací povinnost do 15 dní ode dne, kdy došlo ke změně účtu. Důležitý
je tento krok jak pro plátce DPH, tak pro ostatní poplatníky a plátce
daní, včetně zaměstnanců nebo OSVČ.
U odchozích plateb je situace jednodušší.
Úpravu inkasa a SIPO za klienty udělá Raiffeisenbank. Lidé tedy nic řešit
nemusí a vše bude nastavené tak, jak byli zvyklí.
Byli jste většími
klienty EQUA i Raiffeisen? Pojištění vkladů může klesnout!
Jestliže jste v situace, kdy došlo ke sloučení dvou bank, u nichž obou jste byli klienty, je to pro vás jednodušší po stránce procesní (nemuseli jste čekat na aktivaci online bankovnictví). Ale do trošku komplikovanější pozice se dostáváte, pokud po sloučení obou bank
najednou máte u Raiffeisenbank více než 100 000 eur (cirka 2 500 000 Kč). Garance vkladů se totiž týká jen částek do 100 000 eur u jedné banky.
Pokud si tedy chcete zachovat garanci
celého vašeho vkladu, a ten převyšuje 2,5 milionu korun, musíte se poohlédnout
po další bance, nebo identitě. V rámci rodiny tedy můžete částku přesahující ve spojené bance 100 tisíc EUR převést na manželku. U firem nebo institucí můžete
část depozit převést na jiné IČO, nebo prostě nové větší bance budete věřit.
I po sloučení vám budou zachovány všechny
účty, které jste měli založeny. Takže kdo měl jeden běžný účet u Equa bank a jeden u Raiffeisenbank, nově bude u Raiffeisenbank mít dva běžné účty. Zda je zachová, nebo jeden zruší, je čistě na rozhodnutí klienta.
Platební karty EQUA
zůstávají platné
Dobrou zprávou pro klienty je, že mohou i dál využívat své platební karty od Equa bank. Raiffeisenbank je plánuje
postupně obměňovat podle toho, jak se bude blížit konec platnosti karty.
Nezměnily se ani podmínky produktů, které
klienti Equa bank využívali. Zůstalo tedy například:
vedení účtu zdarma,
bezplatné výběry z bankomatů po celém světě
nebo podmínky u aktuálně splácených půjček.
Lidé získali v RB nové
benefity
Klienti Equa bank získali splynutím Equa
bank a Raiffeisenbank také některé benefity, ke kterým neměli dříve přístup.
Týká se to především:
bankovní identity, díky které mohou jednoduše
komunikovat s veřejnou správou i dalšími společnostmi. Banka ji postupně
zavádí všem klientům, ale jde o proces na delší dobu. O aktivaci Bank ID
se klienti dozví v online bankovnictví;
slevového RB klubu, díky kterému mohou lidé za platby u vybraných obchodníků získat slevy;
možnosti propojit online bankovnictví s účetním
systémem pro podnikatele, tzv. API bankovnictví;
širší pobočkové sítě, kdy k 39 pobočkám Equa bank
přibylo víc než 100 od Raiffeisenbank;
většího množství vkladomatů, kterých je místo
původních 16 téměř 150.
O co však klienti Equa
bank přišli?
O některé služby naopak klienti Equa bank
prozatím přišli. Jde především o možnost otevřít si k běžnému kontu v korunách
ještě další účet v eurech a dolarech zdarma. A následně všechny účty propojit s jednou platební kartou. Resp., propojení s jednou platební kartou možné je, ale
za pravidelný měsíční poplatek v podobě aktivace další měny k původnímu běžnému
účtu v českých korunách Raiffeisenbank totiž chce poplatek 29 korun za vedení
každé vedlejší měnové složky.
Díky původnímu modelu Equa bank mohli její
mohou klienti Equa bank v zahraničí vybírat a platit z běžného účtu v eurech či dolarech, aniž by se jejich úspory převáděly z jedné měny do druhé. Vše je tak
vyšlo levněji. V Raiffeisenbank se toto řešení vyplatí jen v případě, že klienti často cestují a vybírají v zahraničí.
A i kdyby banka novým klientům poplatek
odpustila, je stávající platební karta spojená jen s korunovým účtem.
Ke kontu v zahraniční měně je tedy potřebná další karta. Případně můžete využít multiměnový účet.
Klienti Equa bank ztratili i možnost
vkládat eura nebo dolary do bankomatů.
Dobrou zprávu má naopak Raiffeisenbank pro
ty, kteří občas přijímají zahraniční platbu mimo oblast SEPA. Podmínky se totiž
nezměnily.
I nadále tak klienti původní Equa bank
platí za příchozí platbu v dolarech, zlotých a dalších měnách poplatek jen 29
korun – tedy stejně jako v Equa bank.
Raiffeisenbank si přitom u svých původních
klientů za stejnou službu účtuje mnohem víc – 1 % z dané částky (minimálně 300
korun a maximálně 1 200 korun).
Nové mobilní
bankovnictví RB pro všechny
Všechny zmíněné změny se týkají jen
klientů Equa bank. Některé novinky se však dotkly i zákazníků Raiffeisenbank.
Banka například spustila nové mobilní
bankovnictví, které složí všem klientům - bez rozdílu, zda jsou “původní” nebo
“přicestovalí” z Equa bank. Nové bankovnictví spojuje v sobě výhody aplikací
obou bank.
Navíc si klienti Equa bank, kteří byli
doposud zvyklí dostávat SMS kódy k potvrzení svých plateb, museli zvyknout na změnu: od poloviny listopadu už jim SMS nechodí. Nahradily je kódy zasílané
přímo do internetového bankovnictví. Zobrazit se tedy dají jen po úspěšném
přihlášení.
Splynutí s Equa bank a jejím know how
přineslo klientům Raiffeisenbank i další změnu před odesláním platby nově uvidí
název příjemcova účtu.
Tuto funkci přebírá Raiffeisenbank od Equa
bank a má zamezit například tomu, že peníze pošlete někomu jinému, než chcete.
Služba “Platím pak”
nezaniká - jen se převádí pod značku Raiffeisenbank
Equa bank jako jediná banka na českém trhu
provozovala službu odložených plateb, kdy bylo možné nakoupit v e-shopu, ale
zaplatit až později, až se zákazník rozhodl, jestli si zboží opravdu ponechá
(nebude jej e-shopu vracet. Z nebankovního sektoru je známe od Twisto nebo od MallPay.
Raiffeisenbank potěšila všechny, kdo tuto
službu využívají - “Platím pak” zůstává zachováno, jen se posouvá pod značku
Raiffeisenbank.
Raiffeisenbank
zveřejnila seznam nejčastějších komplikací, které během splynutí a v prvních
dnech po něm řešili klienti bývalé Equa bank
Raiffeisen se snaží klientům odpovědět na maximum otázek přímo na svých stránkách, aby odlehčila pobočkám a zejména oběma
call centrům (zákaznickým linkám). Z otázek jsme vybrali ty nejdůležitější.
Stále aktivní stránky Equa bank
Jak to že je stále
aktivní webová stránka s bankovnictvím Equa bank - Raiffeisenbank ponechává
stránky Equa bank prozatím aktivní, neboť uživatelé jsou na ně dlouhodobě
zvyklí. Ale hned na úvodní straně k přihlášení do online bankovnictví banka
upozorňuje: “DŮLEŽITÉ – Od 14. 11. jsou vaše finance už jen v Raiffeisen
internetovém a mobilním bankovnictví. Bankovnictví si musíte aktivovat.” Hned
za tímto upozorněním následuje podrobný návod, jak na to.
Chybějící produkty od Equa bank
V aktivovaném online
bankovnictví RB chyběly některé produkty původně založené v Equa bank -
Raiffeisenbank to vysvětluje postupným převáděním produktů, zejména podílových
listů v rámci založených investic: “Převody probíhají postupně. Proto se podílové
fondy v internetovém bankovnictví Raiffeisenbank zatím nezobrazují nebo některé
z nich uvidíte dříve než ostatní. Až budou všechny vaše podílové listy
převedeny, tak vám zašleme SMS.”
Trvalé příkazy, SIPO
nebo inkasa
Co s trvalými příkazy,
SIPO nebo inkasem? - Raiffeisenbank vše automaticky převedla, klienti by v této
oblasti neměli čelit žádným potížím, není po nich vyžadována ani žádná akce
Notifikace
ePřestaly chodit
notifikace - aktuální nastavení notifikací nelze automaticky převést z online
aplikace Equa do Raiffeisenbank. Je nutné si je nastavit znovu.
Infolinka
Kam zavolat, když budu
potřebovat poradit - Raiffeisenbank ponechala původní klientská centra Equa
bank. K nim ale přibyla ještě i všechna centra Raiffeisenbank
Zadání platby přes
bankomat
Můžu i nadále zadávat
platby přes bankomat? Tady banka klienty zklamala. Raiffeisenbank totiž
dovoluje zadávat platby pouze přes internetové a mobilní bankovnictví,
klientské centrum a pobočkovou síť.
Půjčka v Equa bank,
ale i u Raiffeisenbank
Co když mám půjčku u Equa bank a zároveň i u Raiffeisenbank? Tady banka ujišťuje své klienty, že se
pro ně naprosto nic nemění. Dokonce ani čísla účtů pro splácení. Jedinou
výjimkou jsou starší úvěry Credoma (od Credit Funding a.s.), tam bude
Raiffeisenbank posílat pokyny k nastavení nových trvalých příkazů.
Ostatní problémy
týkající se rozpadu Equa bank:
Proč nefunguje propojení účtu do jiných bank, jako tomu bylo u Equa
bank? Raiffeisenbank také nabízí služby z oblasti otevřeného bankovnictví,
včetně propojení na účty u jiných bank. Jenže stávající propojení účtů,
jak bylo nastaveno v Equa bank, se do Raiffeisenbank nepřevede. Po přihlášení do nového bankovnictví je potřeba propojit účty znovu.
Proč mi poplatek za pojištění odešel během listopadu dvakrát? Banka
tady vysvětluje, že jde o rozdíly v datech, kdy obě banky strhávají platby
za pojištění. “V Equa bank se poplatek za pojištění účtoval první den v měsíci za předchozí měsíc (tj. 1. 11. za pojištění v říjnu). V Raiffeisenbank se poplatek účtuje vždy ke konci měsíce (tj. 30. 11. za měsíc listopad). 1. 12. se vám již poplatek za pojištění nenaúčtuje a nadále se bude účtovat vždy poslední den v měsíci.”
Takto byli klienti bývalé Equa bank
přivítání v Nejlepší a Klientsky nejpřívětivější bance roku.
Vznikla 4. největší
banka
Jisté také je, že díky tomuto spojení
vznikla 4. největší banka v České republice. Raiffeisenbank totiž do listopadu
2022 měla 820 tisíc klientů. I s Raiffeisen stavební spořitelnou je to pak 1,2
milionu.
Po připočtení zákazníků Equa bank, kterých
je půl milionu, má teď Raiffeisen bank cirka 1,7 milionu klientů.
Výběr správné banky je důležitým rozhodnutím, které může mít významný vliv na vaše finance. V tomto článku se podíváme na klíčové faktory, které byste měli zvážit při hledání té nejlepší banky pro vaše potřeby. Článek jsme koncipovali jako soubor otázek a odpovědí spojených s výběrem banky. Po přečtení článku budete mít jasno, co od banky chtít. A na co se zaměřit při výběru bankovního domu, který se bude nabízenými službami nejvíce blížit vašim potřebám.
Komerční banka ohlásila změnu v oblasti bankovních výpisů. Jako první velká banka v Česku ruší zasílání papírových a e-mailových výpisů z účtu. Co to znamená pro vás, jste-li jejími klienty? Jak se změní přístup k informacím o vašich financích? Přidají se i ostatní banky?
Chystaná fúze Max banky a Banky CREDITAS je tu! Bývalá Expobank CZ (nyní Max banka) se 1. října 2024 definitivně začlení do Banky Creditas: stane se její součástí. Tím získají klienti Max banky možnost využívat okamžité platby. Ale pozor: vedle bank se s prvním říjnem sloučí i limity pro pojištění vkladů (ovlivní klienty, co mají účty u obou bank). Stávající kód Max banky 4000 zůstane funkční ještě dalších šest měsíců.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
KOMENTÁŘE k článku Equa bank se v listopadu 2022 změnila na Raiffeisenbank.
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.