Posláním Etického kodexu finančního trhu (dále jen „Kodex“) je stanovit etické normy chování - základní principy, které bude finanční instituce dodržovat při poskytování finančních služeb klientům jako fyzickým osobám, které nevstupují do vztahu s finanční institucí v rámci své podnikatelské činnosti.
Posláním Etického kodexu finančního trhu (dále jen „Kodex“) je stanovit etické normy chování - základní principy, které bude finanční instituce dodržovat při poskytování finančních služeb klientům jako fyzickým osobám, které nevstupují do vztahu s finanční institucí v rámci své podnikatelské činnosti.
Cílem Kodexu je
Kodex, k jehož dodržování se příslušné finanční instituce dobrovolně zavázaly, je tvořen Úvodem, Preambulí – deseti základními principy chování finanční instituce, Uplatňováním Kodexu a etickými kodexy profesních asociací finančního trhu ( dále jen „ asociace“), pokud byly tyto kodexy asociacemi přijaty. Finanční instituce, které se přihlásily k dodržování Kodexu ve své činnosti, uplatňují jak zásady uvedené v Preambuli, tak i zásady uvedené v kodexu příslušné asociace.
1. dodržování etických a právních norem
Finanční instituce při výkonu své činnosti na finančním trhu nad rámec svých zákonných povinností dodržuje etická pravidla upravující postupy a chování vůči klientům uvedená v kodexech, ke kterým se přihlásila.
2. dodržování principu rovného a nestranného jednání, zákaz zneužití asymetrie postavení instituce a klienta
Finanční instituce přistupuje ke všem klientům nestranně a neuplatňuje neodůvodněné zvýhodnění. Při poskytování služeb nenadřazuje zájem svůj nad zájem klienta a nesnaží se zneužít svého postavení a vnutit klientovi nerovné nebo nespravedlivé podmínky smluvního vztahu.
3. výkon činnosti s odbornou péčí
Finanční instituce poskytuje klientům služby kvalifikovaně, profesionálně, čestně a svědomitě, s řádnou péčí, s přihlédnutím k individuálním podmínkám a požadavkům klientů.
4. průhlednost a srozumitelnost informací
Finanční instituce poskytuje klientům ohledně svých služeb a podmínek, za kterých jsou nabízeny, nezkreslené, pravdivé a jasné informace, srozumitelné pro průměrného klienta, na kterého je daný produkt zaměřen.
5. povinnost poskytovat dostatečné informace před uzavřením smlouvy a v průběhu jejího trvání
Finanční instituce poskytuje klientům dostatečné informace a vysvětlení týkající se budoucího nebo existujícího smluvního vztahu klienta s finanční institucí, včetně nabízené služby. Tyto informace poskytuje klientovi před uzavřením smlouvy v časovém předstihu přiměřeném pro prostudování smlouvy, a v průběhu trvání smlouvy klienta informuje o připravovaných změnách podmínek v časovém předstihu stanoveném ve smlouvě.
6. zákaz nevhodných motivačních postupů
Finanční instituce posuzuje vhodnost služby pro určitého klienta na základě skutečností zjištěných při jednání o smluvním vztahu a nenabízí službu budoucímu klientovi, u kterého je zřejmé nebo vysoce pravděpodobné, že by nemohl dostát svým smluvním závazkům. Při sjednávání smluv finanční instituce nenarušuje právo na soukromí klienta a nadměrně ho neobtěžuje. Respektuje klientovo právo na ochranu osobnosti.
7. dodržování pravidel pro reklamní a propagační činnost
Při propagaci svých služeb a reklamní činnosti finanční instituce uvádí pravdivé informace, bez prvků klamavé reklamy, nezamlčuje důležité skutečnosti a nenabízí výhody, které nemůže zaručit. Dodržuje principy serióznosti reklamy, což platí i pro srovnávání vlastní služby se službami konkurence.
8. dodržování dobrých mravů, pravidel hospodářské soutěže, obchodních zvyklostí a poctivého obchodního styku
Finanční instituce dodržuje dobré mravy, pravidla hospodářské soutěže, obchodní zvyklosti a pravidla poctivého obchodního styku. Finanční instituce mezi sebou soutěží nabídkou kvalitních služeb a nepodbízejí se klientům poskytováním neodůvodněných výhod. Finanční instituce se vyvaruje nepravdivých, pomlouvačných a opovržlivých výroků o službách konkurence.
9. dodržování ochrany osobních údajů a důvěrnosti obchodních informací
Finanční instituce zachovává důvěrnost informací souvisejících se smluvním vztahem ke klientovi a dodržuje povinnost mlčenlivosti. Osobní údaje o klientovi zpracovává v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů.
10. informace o postupu pro podání podnětu nebo stížnosti klienta a o způsobu jejího vyřízení
Finanční instituce seznamuje klienta s možností podat podnět nebo stížnost na její činnost a s postupem uplatňovaným ve finanční instituci pro řešení stížnosti, včetně možnosti dalšího postupu v případě jejího nevyřízení nebo nespokojenosti klienta s vyřízením stížnosti.
Ke Kodexu přistupují jednotlivé asociace, které následně Kodex předloží k projednání a odsouhlasení svým členům. V asociacích, kde je Kodex pro členy závazný, se ke Kodexu nepřihlašují jednotliví členové. V případě, že Kodex má charakter standardu, vyzvou asociace své příslušné členy, aby se k němu připojili, a vedou evidenci o tom, které finanční instituce ke Kodexu přistoupily.
Asociace zajišťují, aby informace o přistoupení ke Kodexu a o jeho obsahu byly vhodným způsobem zveřejněny.
Finanční instituce, které ke Kodexu přistoupily, o této skutečnosti vhodným způsobem informují své klienty a současně je informují, kam se mohou obracet se svými podněty a případnými stížnostmi.
Pokud má klient pochybnosti o souladu chování finanční instituce s ustanoveními Kodexu, může podat instituci podnět nebo stížnost k vnitřnímu prošetření souladu jejího chování s Kodexem. Jestliže bude klient nespokojen s vyřízením jeho podnětu nebo stížnosti, případně jeho stížnost nebude vyřízena, může o této skutečnosti informovat příslušnou asociaci, jejíž členem finanční instituce je.
Dodržování tohoto Kodexu bude sledováno asociacemi, které se budou zabývat jednotlivými podněty nebo stížnostmi týkajícími se důvodného podezření z porušování Kodexu. Při porušení Kodexu přijímají asociace vůči členům přiměřená opatření ( např. morální povahy). Asociace budou průběžně monitorovat uplatňování Kodexu v praxi a v případě potřeby a na základě vyhodnocení jeho účinnosti jej aktualizovat. Hodnocení účinnosti Kodexu a jeho uplatňování bude prováděno i s ohledem na podněty od klientů a spotřebitelských organizací.
Jedna z asociací je ostatními pověřena výkonem koordinátora Kodexu, a to obvykle na období 2 let. Koordinátor zajišťuje případné analýzy, vyhodnocení uplatňování Kodexu a projednávání případných námětů. Nejméně jednou ročně se asociace sejdou na úrovni (výkonných) ředitelů k projednání zkušeností z uplatňování Kodexu, nejméně jednou za 2 roky pak k určení nového koordinátora. Koordinátorem Kodexu do 31.12.2008 je Česká bankovní asociace.
*****
Nedílnou součástí tohoto Kodexu jsou níže uvedené etické kodexy asociací:
Seznam obsahuje kodexy asociací, které oznámily přijetí Etického kodexu finančního trhu.
Etický kodex České bankovní asociace
vydaný Českou bankovní asociací (ČBA) v roce 1993 pod původním názvem „Kodex bankovní etiky“, naposledy revidovaný v roce 2007
Kodex etiky APF
vydaný Asociací penzijních fondů České republiky (APF) v roce 1997
Etický kodex
vydaný Asociací fondů a asset managementu ČR (AFAM), dříve Unie investičních společností ČR (UNIS) v roce 1999
Kodex jednání členů ČLFA
vydaný Českou leasingovou a finanční asociací (ČLFA) v roce 2006
Kodex etiky v pojišťovnictví
vydaný Českou asociací pojišťoven (ČAP) v roce 2006
Etický kodex člena AFIZ
vydaný Asociací finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR (AFIZ) v roce 2006
Etický kodex USF
vydaný Unií společností finančního zprostředkování a poradenství v roce 2007
Etický kodex
vydaný Českou asociací obchodníků s cennými papíry (ČAOCP)
*****
Seznam asociací, které se přihlásily k dodržování tohoto Kodexu:
Výběr správné banky je důležitým rozhodnutím, které může mít významný vliv na vaše finance. V tomto článku se podíváme na klíčové faktory, které byste měli zvážit při hledání té nejlepší banky pro vaše potřeby. Článek jsme koncipovali jako soubor otázek a odpovědí spojených s výběrem banky. Po přečtení článku budete mít jasno, co od banky chtít. A na co se zaměřit při výběru bankovního domu, který se bude nabízenými službami nejvíce blížit vašim potřebám.
Komerční banka ohlásila změnu v oblasti bankovních výpisů. Jako první velká banka v Česku ruší zasílání papírových a e-mailových výpisů z účtu. Co to znamená pro vás, jste-li jejími klienty? Jak se změní přístup k informacím o vašich financích? Přidají se i ostatní banky?
Chystaná fúze Max banky a Banky CREDITAS je tu! Bývalá Expobank CZ (nyní Max banka) se 1. října 2024 definitivně začlení do Banky Creditas: stane se její součástí. Tím získají klienti Max banky možnost využívat okamžité platby. Ale pozor: vedle bank se s prvním říjnem sloučí i limity pro pojištění vkladů (ovlivní klienty, co mají účty u obou bank). Stávající kód Max banky 4000 zůstane funkční ještě dalších šest měsíců.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
KOMENTÁŘE k článku Etický kodex finančního trhu
Dodržování kodexu, Komentoval(a): Šárka
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak se kontroluje dodržování tohoto kodexu a co se stane s institucí, která kodex pořušila?
Děkuji,
Šárka
Re:, Komentoval(a): Petr Jermář
Dobrý den, významný trest může přijít pouze za porušení zákona od patřičných orgánů.
Etické kodexy jsou fajn, ale nejsou vůbec právně závazné (je zde pouze morální rozměr) Nedodržím-li etický kodex své asociace, může mě asociace třeba vyloučit, ale i tento nejbolestivější možný postih v rámci asociace je téměř bezvýznamný. Členství v těchto asociacích je dobrovolné a není pro výkon podnikání povinné. Kontroly dodržování kodexu (či jiné kontroly svých členů) asociace sama od sebe neprovádí.
Právní závaznost etických kodexů, Komentoval(a): Otakar Schlossberger
Podle mého názoru je etický kodex závazný pro danou instituci, pokud se k němu přihlásí a uvede to do svých smluvních podmínek s klientem. Stává se to totiž jednou z podmínek závaznosti, tudíž je to i právně vymahatelné.