Banky.cz Články Politika Finance a politika

Finance a politika

Finance a politika
17.9.2014 Politika

Česká pošta požaduje po konkurenci skrz Český telekomunikační úřad úhradu své ztráty 1,7 mld. Kč za provoz tzv. univerzální poštovní služby (provoz ztrátových poboček). Povinné ručení vlivem novelizace zákonů zdražuje, zejména díky novému odvodu 3% z každého zaplaceného pojistného hasičům.

REKLAMA

Otevírání české železnice konkurenci v osobní dopravě ani po letech slibů a výrazného zlepšení přepravních podmínek pro cestující na pilotní trase Praha-Ostrava (nižší ceny, vyšší komfort) bohužel nemá pokračování. Pojďme se společně podívat, jak některá nemoudrá politická rozhodnutí zbytečně zdražují služby či snižují jejich komfort všem občanům ČR. 

Doplácení ztrát poště

Česká pošta má zákonem danou povinnost provozovat tzv. univerzální poštovní službu, tedy obsluhovat pobočky i ve ztrátových lokalitách (na malých vesnicích) a garantovat doručení poštovních zásilek kamkoliv v ČR za jednotnou cenu. Za to měla Česká pošta do konce roku 2012 monopol na doručování adresných listovních zásilek do 50 gramů (dopisy, pohledy). Jako kompenzaci ztráty tohoto monopolu mají ostatní přepravci nabízející poštovní služby (DPD, Mediaservis atd.) hradit poště ztrátu z provozování univerzální poštovní služby, resp. tímto dotovat státem vyžádanou činnost. Jsou zde tři zásadní problémy.

Provozování poboček pošty ve ztrátových lokalitách - dnešní doba listovním službám nepřeje, komunikace se přesouvá do online prostředí a rapidně klesá počet listovních zásilek. S tímto poklesem zájmu o klasické poštovní služby by měla ruku v ruce jít i redukce pobočkové sítě pošty. Česká pošta sice argumentuje tím, že občanům je prospěšná i doplňkovým prodejem všeho možného na pobočkách, zprostředkováváním plateb složenek, výplat důchodů, atd. Ale zákon tu chtěl garantovanou pobočkovou síť primárně pro listovní služby, ne pro doplňkový prodej cigaret a losů, kteroužto službu (včetně např. placení složenek, kde by ale bylo vhodnější, aby si lidé zvykli vše platit online pomocí bank) je lepší zajistit mobilními poštovními pobočkami či franchisingem, kdy si poštovní služby na vesnici přibere krámek s potravinami, atd. Na malé vesnici se neuživí potraviny, drogérie, trafika, pošta a domácí potřeby – rozumné je mít pouze jeden integrovaný obchod pokrývající všechny tyto oblasti.

Efektivita řízení české pošty – téměř všechny státní podniky trpí závažnými nedostatky v hospodaření, neboť podnik si nehospodaří za své, ale za státní peníze. Tam kde by soukromý vlastník nedovolil do nebe volající vyhazování peněz okny, tam státní podniky balancují velmi blízko něčeho, co by se dalo nazvat tunelováním. Proč mají tedy DPD a Mediaservis platit ztrátu poště, která vzniká i zaměstnáváním pana Žáka a dalších budižkničemů?

Pokud si stát přeje provozovat garantované poštovní či jiné služby, měl by si je i sám zaplatit (na to vybírá daně). Není důvod nakazovat soukromníkům podnikajícím ve stejném sektoru povinnost hradit ztráty poště. Soukromý přepravce pak bude muset promítnout tyto náklady do ceny svých služeb a v konečném důsledku tedy toto zaplatí zákazník. Ve skutečnosti je to tedy další forma daně pro všechny bez rozdílu (jen chytře zaonačená).

Povinné ručení zdražuje

Běžný účet s bonusem 1 000 Kč

V minulém roce bylo uzákoněna povinnost pojišťoven odvádět 3% z vybraného pojistného za povinné ručení hasičům. Argumentem byla potřeba obnovy hasičské výstroje, kterou hasiči ponejvíce používají u dopravních nehod, a tak se tedy zdálo politikům fér, aby to šlo právě z povinného ručení. Opět několik problémů:

  • Hasiči budou výstroj používat i na jiné zákroky než asistence u silničních nehod – proč tedy zatěžovat povinné ručení?
  • Je to nesystémové opatření – takto by si mohl vylobovat kdokoliv jakákoliv % pro svou činnost pod zcela libovolnou záminkou. Bude zbrojní průmysl odvádět také 3% Policii za to, že PČR používá střelné zbraně převážně na pacifikaci držitelů střelných zbraní?
  • Pojišťovny přeúčtují tyto 3% platby svých klientům pomocí zvýšené ceny za povinné ručení (toto již pocítila většina motoristů). Opět další skrytá daň pro všechny bez rozdílu.

Samozřejmě, že za zdražením povinného ručení stojí i novelizace občanského zákoníku, který umožňuje dosáhnout výrazně vyššího odškodnění za úrazy při dopravních nehodách (už nejsou fixní tabulky s pár korunami za zlomenou nohu a pár tisícovkami za trvalé ochrnutí). Toto je ale v pořádku a naprosto přirozené. Co jde naopak proti přirozenosti je snaha poslanců zatrhnout povinné příspěvky nepojištěných motoristů do garančního fondu asociace pojišťoven (z důvodu dle politiků současného dvojího postihu, kdy nepojištěné motoristy postihuje jednak obec, tak i povinný příspěvek do garančního fondu). Je třeba zdůraznit, že pokud se někdo vyhýbá placení povinného ručení a způsobí dopravní nehodu, platí takovouto škodu poškozenému právě garanční fond pojišťoven, neboť hradit škody z provozování motorového vozidla obvykle jednotlivec schopen není (proto tu taky máme povinné ručení). Motorista by neměl kalkulovat, zda je pro něj výhodnější být pojištěn či nikoliv, a proto příspěvky do garančního fondu pouze kompenzují výpadek pojistného do systému. Tyto příspěvky samy o sobě nejsou pokutou za vyhýbání se povinnému ručení – od toho tu je právě postih obecních úřadů. Tedy se zas až tak o dvojí postih nejedná. Pokud by se zrušil příspěvek nepojištěných do garančního fondu, musely by pojišťovny náklady promítnout těm poctivě pojištěným formou zvýšeného pojistného. A opět bychom byli v situaci, kdy na lumpa doplácí poctivec.

Konkurence na drahách

Běžný účet bez poplatků

Stát se dlouze bránil vstupu konkurence na dráhy v osobní dopravě (v nákladní dopravě, o které se tak často nemluví, konkurence spokojeně funguje dlouhá léta ku prospěchu všech zúčastněných – přepravců i jejich zákazníků - tedy mimo ČD Cargo), až nakonec pilotně uvolnil trasu Praha-Ostrava volné soutěži. Velmi brzy se ukázalo, že stát již nejenže nemusel novým dopravcům (Regio Jet a Leo Express) platit dotace za provoz linky, ale cena jízdenek navíc poklesla a kvalita služeb prudce vzrostla. Tam, kde České dráhy jezdily za dotace, vysoké jízdné a s mizernou kvalitou, po vstupu konkurence fungují spokojeně hned 3 dopravci bez dotací, s levnějším jízdným a vyšší kvalitou. Pravda, v současné chvíli je cena průměrné jízdenky zhruba 40 Kč pod trvale udržitelnou hodnotou, pokrývající náklady a přiměřený zisk dopravce, ale je jen otázkou času, kdy dojde k této mírné korekci cen, která bude stále pod úrovní cen ČD před vstupem konkurence/před zrušením dotací.

Na vstupu konkurence na trasu Praha-Ostrava tedy vydělali jak zákazníci, tak i stát (jediný, komu konkurence vadí, jsou ČD). Není tedy důvod, aby konkurence nebyla vpuštěna i na jiné trasy v ČR. Zatímco trasa Praha-Ostrava je životaschopná bez dotací, ostatní trasy (snad ještě mimo Praha-Brno) dotace vyžadovat budou, ale i zde může stát na otevřeně vyhlášené soutěži výrazně vydělat a srazit cenu dotace na ujetý kilometr níže. Cestující pak na změně budou benefitovat zvýšenou kvalitou přepravy. Proč se tedy stát neustále zdráhá vypisovat řádná výběrové řízení na ostatní trasy? Je pravdou, že na ČD coby státní podnik je napojeno nemálo tzv. politických pijavic, které firmu úspěšně více či méně tunelují (např. skrz výdaje na marketing, poradenské činnosti a obecně zaměstnáváním spousty budižkničemu – a la Žák a Česká pošta) a čím menší bude působnost ČD, tím méně ji půjde takto tunelovat.

Argumenty proti vstupu konkurence na další trasy zmiňují nešťastnou situaci v Británii, kdy stát pustil konkurenci na koleje téměř bez omezení, a výsledkem bylo vzájemné neuznávání si jízdenek konkurenčními dopravci, na čemž cestující v konečném důsledku prodělali. Toto je ale naopak příležitost, jak se poučit z chyb druhých a udělat to u nás lépe. Podchytíme-li povinnou integraci jízdného smluvně na počátku s každým zájemce o vstup na trh, bude pohodlí pro cestující zaručeno. Mezi dalšími podmínkami státu by mělo být důsledné vyžadování provozu čistě elektrických souprav na elektrifikovaných tratích (ekologický aspekt) a nenechávat toto jen na vyšších poplatcích SŽDC za použití kolejí při jízdě dieselem pod trolejí (nabídka Arrivy na provoz motorových vozů na elektrifikované trati Benešov-Kralupy by možná vyhrála cenou, ale v zájmu společnosti je určitě byť dražší, ale ekologičtější provoz elektrických souprav). V neposlední řadě by stát taktéž měl požadovat provoz pouze motorových vozů s otočným podvozkem (čímž by definitivně vyřadil ze soutěže Regionovy), neboť fixní jednonápravový podvozek zbytečně prodlužuje dobu jízdy na regionálních tratích (musí se jezdit do oblouků pomaleji). Vypíše-li stát takto naplánované výběrové řízení, je nemožné, aby na něm jak on sám, tak i cestující prodělali.

REKLAMA

ANKETA k článku Finance a politika

Souhlasím s 3% platbami hasičům z povinného ručení?

Počet odpovědí: 116

KOMENTÁŘE k článku Finance a politika

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Snížení mimořádné valorizace důchodů

Snížení mimořádné valorizace důchodů

28.4.2023 Politika

Valorizace důchodů je velmi jednoduše procentuální navýšení všech důchodů. Stát valorizaci uskutečňuje každý rok. Průběh a výše valorizace jsou pak ukotveny v zákonech. Ačkoli existují jasně daná pravidla, dochází k neobvyklým situacím, jaké nastaly například letos, kdy byla valorizace novelou zákona snížena. Více informací naleznete v našem článku.

Maláčová chce zrušit slevu na dani pro ženy v domácnosti

Maláčová chce zrušit slevu na dani pro ženy v domácnosti

5.10.2019 Politika

24 840 Kč – tolik činí roční sleva na dani z příjmu pro pracujícího muže za manželku v domácnosti. Podle Maláčové (ČSSD) si tyto peníze rodiny nezaslouží. Neměla by levice naopak rodiny podporovat a navrhovat např. společné zdanění manželů?

ČSSD opět upřednostnila seniory před rodinami s dětmi

ČSSD opět upřednostnila seniory před rodinami s dětmi

23.3.2019 Politika

Zatímco průměrný důchod letos přesáhl 13 000 Kč a každoročně výrazně roste, nejčastěji vyplácená rodičovská činí necelých 8 000 Kč. Podle Maláčové v pořádku. Proč při dělení eráru vždy ostrouhají rodiny s dětmi?

Kupujete nový byt? ČSSD k Vám nastěhuje sociálně slabé

Kupujete nový byt? ČSSD k Vám nastěhuje sociálně slabé

14.9.2018 Politika

ČSSD před komunálními volbami oprášila koncept desátku pro developery, kteří by museli přenechávat část nových bytů obcím pro sociálně slabé. Tvrdě pracovat a splácet hypotéku? Levice Vám k tomu přidá prima sousedy. 

Odbory chtějí zkrátit pracovní dobu

Odbory chtějí zkrátit pracovní dobu

2.5.2018 Politika

Odbory požadují zvýšení minimální mzdy na 13 700 Kč, prodloužení zákonné dovolené na 5 týdnů a zkrácení týdenní pracovní doby na 37,5 hod. Rozumné požadavky vedoucí ke všeobecnému blahu zaměstnanců nebo levicový populismus?

Z naší bankovní poradny

Spoření, inflace a znehodnocení celoživotních úspor

2.1.2024 Spoření
Dobrý den, inflace rychlým tempem ničila naše celoživotní úspory. Bude i nadále bit ten, kdo si celý život spořil? Jak hodně letos úrokové sazby u spořicích účtů poklesnou? Děkuji Dobrý den, za vysokou inflaci v posledních letech mohly tyto 3 faktory: situace ve světě (covid, války, narušení dodavatelsko-odběratelských vztahů a nedostatky zboží/surovin)minulá vláda neustále uplácející voliče dárečky (nekonečné dávky a podpory pro všechny) - vrhnutím velkého množství peněz do ekonomiky se všechny peníze znehodnotilycentrální banka a její měnová politika, resp. bývalý prezident, který si vybral a jmenoval aktuální složení rady ČNB (banka upřednostnila ekonomický růst před razantnějším tlumením inflace)Letos se očekává další propad inflace ze současných 7,3% až na 2-3%. Úrokové sazby spořicích účtů budou tento trend velmi pravděpodobně kopírovat, tedy dojde k propadu úroků na spoření ze současných 6% třeba na polovinu.  Poučení pro příště? Nevolit populisty (ani do parlamentu ani na hrad), kteří neustále slibují rozdávání peněz všem. Je samozřejmě vždy lákavější volit někoho, kdo slibuje vyšší dávky, dotace, důchody a snadná řešení komplikovaných problémů. Žádný oběd ale není zadarmo a tuto hostinu zaplatili především střadatelé v podobě znehodnocených celoživotních úspor.  Bude i nadále bit ten, kdo si celý život spořil? V roce 2025 nás čekají další volby do Poslanecké sněmovny a většinu dle aktuálních preferencí mají bohužel populisté.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Vysoká inflace a měnová reforma

Dobrý den, nyní máme v ČR inflaci 16%. Jestli stoupne nad 20 % (predikce centrálních bankéřů ohledně inflace v poslední době byly vždy chybné a podstřelené - spíše se mi zdá že, se jednalo o zbožná přání, než odhady) a propíše se tento stav do očekávání lidí, začne se geometricky zvedat rychlost peněz v ekonomice, dle mého názoru - pak již nepomůže ani razantní zvýšení úrokových sazeb a kvantitativní stahování za cenu velké recese - v tomto případě konec měny a nějaká forma měnové reformy není nereálná. Zajímalo by mně, kde bere autor odpovědi jako ekonom takovou víru, že se měnová reforma nemůže nikdy stát, když tento scénář se u mnoha zemí v historii u ničím nepodložených měn stal. Jestliže se měnová reforma (dle autora) stát v žádném případě nemůže, v čem je dle jeho slov "strašení takovými nesmysly" nebezpečné? Děkuji za odpověď. Dobrý den, měnová reforma (tak jak ji známe z období komunismu) nebyla nástrojem ke snížení inflace. Jednalo se o cílené okrádání obyvatelstva. Zjednodušeně řečeno, komunisté nejprve všem (chudým i bohatým) vše sebrali (pomocí znárodnění firmy, pomocí měnové reformy peníze). Následně pak z těchto peněz financovali provoz nefungujícího státu až do pádu v roce 1989.  Inflace se řeší jinými nástroji - úrokové sazby, kurz měny, fiskální politika. První dva nástroje má v gesci centrální banka, třetí nástroj náleží vládě/parlamentní většině. Pro snížení inflace je třeba držet vysoké úrokové sazby, silný kurz koruny a mít restriktivní fiskální politiku (co nejnižší deficit). Těmito nástroji si poradíte s libovolně vysokou inflací. Měnová reforma s tím nemá nic společného.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Práva zaměstnanců

Dobrý den, myslíte, že nová vláda bude stranit zaměstnavatelům a zavedou možnost výpovědi i bez udání důvodu pro zaměstnance? Nebo nějaké omezování práv zaměstnanců? Dobrý den, vláda koalic SPOLU a PirSTAN bude představovat demokratickou a prozápadně orientovanou vládu. Charakteristickým rysem demokratických západních států jsou nejvyšší možná práva zaměstnanců. Přestože mnozí demagogové šíří mezi lidmi strach ze západní demokracie a spásu hledají ve východních autokraciích, na otázku "kde se mají zaměstnanci lépe/kde mají zaměstnanci větší práva" existuje velmi jednoduchá odpověď. Na jedné straně máte země jako Čína, Rusko, KLDR, Venezuela a na straně druhé Německo, Francii a Británii. Rozdíl v právech zaměstnanců, v jejich životní úrovni, péči (zdravotnictví, ekologie, sociální politika) a materiálním zabezpečení je propastný.  Témata jako "výpověď bez udání důvodu" nebo "délka výpovědní lhůty" nejsou v ČR vůbec aktuální. Naopak, od roku 2015 trpí ČR permanentním nedostatkem zaměstnanců. Nezaměstnanost je dlouhodobě pod přirozenou úrovní, máme více volných pracovních míst než je registrovaných uchazečů na úřadech práce. Zaměstnavatelé si svých zaměstnanců velmi váží neboť dobře ví, že náhrada se za každého odcházejícího pracovníka hledá velmi těžko. Výpovědní lhůta 2 měsíce je pro mnohé zaměstnavatele naopak příliš krátká (dostanete od zaměstnance výpověď na konci měsíce, další měsíc sháníte nového pracovníka a když se Vám zadaří, máte pouhý 1 měsíce na předání práce/zaučení, což ne vždy stačí).  Od nové vlády se tak spíše dočkáme rozšiřování práv zaměstnanců (flexibilní a zkrácené úvazky, podpora zaměstnávání seniorů a invalidů, podpora matek po rodičovské, atd.), neboť v ČR chybí přinejmenším 0,5 mil. pracovníků napříč všemi obory. A chceme-li dostat více lidí do pracovního procesu, musíme podmínky zatraktivnit.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

Kupní síla

Kupní síla je termín, který často slyšíme v souvislosti s ekonomikou země, osobními financemi nebo měnovou politikou. Ale co to vlastně znamená, a proč je tak důležitá? V tomto článku se podíváme na základy kupní síly a její dopad na každodenní život. Co je to kupní síla? Definice: Kupní síla vyjadřuje množství zboží a služeb, které můžete koupit za určité množství peněz. S růstem inflace, když ceny zboží a služeb stoupají, klesá kupní síla peněz. Měřítko: Často se měří v reálných platech, které jsou upraveny o inflaci, aby odrážely skutečnou hodnotu peněz. Faktory ovlivňující: Mezi hlavní faktory patří inflační sazby, měnová politika, celková produkce země a mezinárodní obchodní vztahy. Důsledky změn v kupní síle Pro domácnosti Výhoda: Při rostoucí kupní síle si lidé mohou dovolit více zboží a služeb, což vede ke zvyšování životní úrovně. Nevýhoda: Pokles kupní síly může znamenat, že domácnosti budou muset šetřit nebo se vzdát některých výdajů. Pro podnikyVýhoda: Rostoucí kupní síla může vést k vyšší poptávce po produktech a službách, což může stimulovat růst. Nevýhoda: Klesající kupní síla může znamenat nižší prodeje a tím pádem i nižší zisky. Pro ekonomikuVýhoda: Stabilní nebo rostoucí kupní síla může podporovat ekonomický růst a stabilitu. Nevýhoda: Rychle klesající kupní síla může signalizovat hospodářskou krizi nebo recesi. Porozumění kupní síle je klíčem k pochopení širšího ekonomického kontextu a jeho dopadu na naše osobní finance. Správné monitorování a reakce na změny v kupní síle může pomoci jednotlivcům i podnikům lépe se přizpůsobit ekonomickému prostředí. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena