Na českém retailovém bankovním trhu je přes 30 institucí, které nabízejí různě široká portfolia produktů. Od úzce specializovaných bank nabízející pouze spořicí účty či hypoteční úvěry až po banky s kompletním portfoliem, kde nechybí ani jistotní účty pro bezpečné vypořádání transakcí.
Ideální banka by neměla klienty nahánět do kamenných poboček, ale dát jim možnost si vše vyřídit přes internetbanking z pohodlí domova. Změny adresy, karetních limitů, sjednání před-schváleného úvěru, otevření účtu etc. je zbytečné provádět jinak než online. Klient spoří čas a banka provozní náklady. Navíc je minimalizován potenciální vznik chyb a nedorozumění. Efektivní řešení prospěšné pro obě strany.
Svěřím-li někomu své peníze, chci, aby mi umožnil s nimi kdykoliv manipulovat a to zcela bezplatně. Je zcela nepochopitelné, pokud banka žádá po klientovi poplatky za provoz běžného účtu a základní transakce. Chápu, že vklad na přepážce stejně jako elektronická odchozí platba generuje určité náklady, ale nejsem zvědavý na to, jak mi banka tyto náklady účtuje k tíži. Tak to funguje možná na poště, která má jiný core business než spravování a půjčování peněz, ale banka by si na svůj provoz měla vydělat právě svým core businessem, nikoliv poplatky od klientů. Pokud bance poskytnu zcela či téměř bezúročně peníze na běžném účtu, chci za to jako protislužbu právě všechny základní transakce bez jakýchkoliv poplatků. Z výše uvedeného plyne, že optimální počet nabízených variant běžného účtu od každé banky by neměl být větší než 1-2 verze. Je zbytečné nabízet množství různých běžných účtu; jeden pro děti, druhý pro studenty, další pro seniory, čtvrtý pro pracující etc. Ideální je nabídnout všem stejné podmínky, tedy všechny základní operace a vedení zdarma.
Existují pouze dvě základní kritéria, podle kterých můžeme vybírat spořicí produkty. Termín a úrok, neboli na jak dlouho mám omezené dispoziční právo k penězům a kolik za to dostanu. Solventnost banky či družstevní záložny mě nemusí téměř vůbec trápit v momentě, kdy je zde systém pojištění vkladů na 100% hodnoty do 100 tisíc EUR. Mimochodem hranici 100 tisíc EUR považuji za dostatečnou neboť držet více peněz je pro běžného klienta neefektivní. Nabídky institucí se značně liší; velká banka zpravidla nabídne i méně než 1,5% za několikaletý termín a malá družstevní záložna více než 3% za fixaci v řádu měsíců. Stát se do toho všeho snaží trh neustále deformovat skrze subvencované stavební spoření a penzijní připojištění. Průměrná výnosnost dotovaného stavebního spoření s termínem 6 let je ekvivalentní lákavějším nedotovaným nabídkám družstevních záložen s často kratší fixací. Penzijní připojištění s ještě omezenějšími právy na dispozici vynáší dokonce daleko méně (tentokráte bez státní dotace) než nabídky lepších nedotovaných termínovaných vkladů na trhu =
Kontokorent, kreditní karta, spotřebitelský úvěr. Vše by mělo být v ideálním případě před-schválené a dostupné na kliknutí online u klientů s historií. Poplatky za poskytnutí úvěru a vedení by bylo vhodné zcela vynechat stejně jako nutnost užívat další produkty od stejné instituce a vše integrovat do úrokové sazby, aby mohlo dojít k jednoznačnému porovnání (což se dnes děje přes RPSN, kterou stále ne všechny banky počítají 100% korektně – minimálně ne některé online kalkulačky). Možnost splatit úvěr kdykoliv bez sankce by jistě také potěšila a v případě krátkodobých nízko-objemových úvěrů by to nebylo pro banku neřešitelné.
U hypoték či libovolného dlouhodobého úvěru zajištěného nemovitostí se vyskytuje podobný nešvar jako u běžných účtů – dlouhá nabídka typu úvěrů dle účelu či možnosti splácet předčasně či zpožděně. Úvěr je zajištěn likvidním aktivem (LTV musí být stanoveno s ohledem na možnost kdykoliv zpeněžit nemovitost za částku rovnající se max. zástavní hodnotě – viz. Oceňování nemovitostí z pohledu bank a pojišťoven) a žadatel prošel screeningem, tedy není třeba nadále zjišťovat, zda si klient chce koupit nemovitost k bydlení, na pronájem či jinou investici, nebo si chce jen pořídit nový luxusní vůz a čerpat úvěr za výhodnějších podmínek než u spotřebitelské varianty. Jakýkoliv dobře zajištěný úvěr by měl mít stejné podmínky, co se nákladovosti týče. Široké portfolio produktů by se dalo zredukovat na max. 1-2 varianty s jednou až dvěma úrokovými sazbami (které by v sobě obsahovaly veškeré náklady na úvěr bez dalších poplatků za sjednání a správu).
Ideální banka si měla vystačit s velmi úzkou nabídkou produktů. Vždy jeden až dva typy z každé z kategorií: běžný účet, spořicí produkt, krátkodobý a dlouhodobý úvěr. Vkladové produkty se základními operacemi zdarma, úvěrové produkty s adekvátní úrokovou sazbou bez dalších poplatků. Sazebník na jednu a dvě stránky. Vše srozumitelně, přehledně, bez dalších podmínek a chytáků. V českém retailovém bankovním sektoru se začíná blýskat na lepší časy. Může za to především příchod několika nových, malých a doposud neznámých bank a rozvoj a stabilizace družstevních záložen v posledních letech. Účet zdarma s perfektní online správou a přehledný sazebník byl doposud doménou zejména mBank a FIO banky (dříve záložny). Na trh se naštěstí derou i další subjekty jako ZUNO , Equa bank a Air Bank, které se podle prvních poznatků také profilují tím „správným“ směrem. Velmi dobrým příkladem je právě redesign Banco Popolare na Equa bank, kde z původních čtyř běžných účtů zbyl pouze jeden. Omezená portoflia úvěrových produktů nových bank jsou vykoupena přísliby jejich postoupnou implementací v blízké budoucnosti – uvidíme. Za vyspělé družstevní záložny s rozumnou a hlavně stabilní politikou úrokových sazeb u spořicích produktů jmenujme Moravský peněžní ústav, který na rozdíl od Unibonů a jím podobných institucí drží přiměřené úroky stabilně.
Článek bych uzavřel s přáním více bankovních institucí „nové generace“ do budoucna. Příchod těchto subjektů na trh sám o sobě však nestačí – je třeba, aby lidé jednali více racionálně a nebáli se změn. Spousta známých mi neustále tvrdí, že nové banky jsou jim sympatické, ale radši budou mít horší podmínky u své současné banky, než aby se odhodlali ke změně. S tímto přístupem plně chápu politiku velkých hráčů na trhu, kteří spoléhají právě na tuto nečinnost a nic je nenutí výrazně měnit podmínky ve prospěch klientů. Je ovšem pak zbytečné volat po regulaci bankovních poplatků na národní či evropské úrovni, když na trhu je již nyní z čeho vybírat.
Výběr správné banky je důležitým rozhodnutím, které může mít významný vliv na vaše finance. V tomto článku se podíváme na klíčové faktory, které byste měli zvážit při hledání té nejlepší banky pro vaše potřeby. Článek jsme koncipovali jako soubor otázek a odpovědí spojených s výběrem banky. Po přečtení článku budete mít jasno, co od banky chtít. A na co se zaměřit při výběru bankovního domu, který se bude nabízenými službami nejvíce blížit vašim potřebám.
Komerční banka ohlásila změnu v oblasti bankovních výpisů. Jako první velká banka v Česku ruší zasílání papírových a e-mailových výpisů z účtu. Co to znamená pro vás, jste-li jejími klienty? Jak se změní přístup k informacím o vašich financích? Přidají se i ostatní banky?
Chystaná fúze Max banky a Banky CREDITAS je tu! Bývalá Expobank CZ (nyní Max banka) se 1. října 2024 definitivně začlení do Banky Creditas: stane se její součástí. Tím získají klienti Max banky možnost využívat okamžité platby. Ale pozor: vedle bank se s prvním říjnem sloučí i limity pro pojištění vkladů (ovlivní klienty, co mají účty u obou bank). Stávající kód Max banky 4000 zůstane funkční ještě dalších šest měsíců.
Československá obchodní banka (ČSOB) představila nový věrnostní program, který nabízí klientům možnost získávat digitální mince nazvané Kate Coiny (KTC). Tyto mince lze následně vyměnit za různé slevy a odměny. Program je dostupný pouze prostřednictvím bankovní aplikace ČSOB Smart a přináší mnoho výhod pro stávající i nové klienty banky.
Air Bank a O2, dva významní hráči na českém trhu se spojují pod značkou Unity, aby svým klientům nabídli více výhod. Program, do kterého se později zapojí i další partneři ze skupiny PPF, přináší slevy a benefity pro ty, kteří aktivně využívají služby obou společností.
KOMENTÁŘE k článku Ideální banka a její produkty
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.