Nakupování v obchodech je zdlouhavé, většinou při něm nakoupíme víc než jen to, pro co jsme šli. Stojí nás čas i peníze, není se tak čemu divit, že co jde, snažíme se nakoupit na internetu. E-shopy se o každého zákazníka přetahují, jak se jim v loňském roce dařilo?
Než se podíváme na to, jak si e-commerce vedla, je na místě si říct, co se pod tímto pojmem ukrývá. E-commerce se někdy označuje i jako e-komerce nebo eCommerce, jde o souhrnné označení pro obchodní činnosti prováděné na internetu, a to pomocí dalších elektronických prostředků. Pro většinu dnešních obchodníků důležitá věc, online podnikání je dnes prostě IN.
Víte, že pojem e-commerce se někdy porovnává s tržištěm? Zatímco pro zákazníka v tom rozdíl vesměs není, pro majitele firmy je ohromný. V e-commerce je majitel zodpovědný za vše od správy skladu přes zpracování plateb, logistiku, daně i to, jak se zboží dostane ke koncovému spotřebiteli, je jediným prodejcem. U tržiště je to jinak. Jeho majitel není jediným prodejcem, své produkty tu mohou nabízet i další prodejci, kteří se o tento svůj prodejní kanál starají.
Na začátku se většině e-shopů dařilo, zejména v době covidu, kdy jsme byli v mnoha případech na nákupy na internetu odkázaní. Po raketovém vzestupu ale následoval v roce 2022 propad, trh ochladl, a to znamenalo i meziroční pokles ve výši 12 %.
Od roku 2023 si tak všichni slibovali zlepšení, mělo dojít ke stabilizaci trhu a zase nastartovat růst e-shopů. Bohužel to tak zcela nevyšlo, v prvním čtvrtletí česká e-commerce klesla o 13 %, ve druhém o 8 % a ve třetím o 11 %. Svítat na lepší časy začalo až ve čtvrtém čtvrtletí, do kterého spadají i Vánoce, konečně v něm zase začala e-commerce růst. A to o 2 %. Celkově tak v roce 2023 došlo k meziročnímu poklesu 6 %, rok byl zakončen s celkovým obratem 185 miliard korun.
Rok 2023 charakterizovala vysoká inflace, která pro všechny obchodníky znamenala na jedné straně rostoucí náklady, na druhé menší ochotu zákazníků utrácet. Ne všichni to zcela ustáli, došlo k mírnému poklesu e-shopů z 50 100 na 49 900. Abychom ale byli fér, musíme přiznat, že se také ukázala schopnost adaptace většiny obchodníků.
Víte, že nejvíce se dařilo velkým obchodům, u kterých došlo k meziročnímu navýšení tržeb až o 5 %? Například Trenýrkárna.cz expanduje a pod svá křídla si vzala 2 nové existující e-commerce produkty maluna.cz a povidlo.cz? Některá odvětví se ale zatím srovnání nedočkala, jejich boom nastává na rozdíl od jiných až po Vánocích. Typickým příkladem jsou prodejci diet, kurzů na hubnutí nebo seminářů kolem výživového poradenství atd.
Některé e-shopy skončily, jiné naopak začínají. Online trh se vyvíjí, zákazníci očekávají ještě lepší služby, přes internet nakupují i to, co se dřív kupovalo jen v kamenných obchodech. Do hry navíc vstupuje umělá inteligence, mění se i ti, kdo na internetu nakupují.
Online nakupování je dnes velmi populární, jeho kouzlo objevují nejen mladí, ale i ti starší. Všichni oceňují možnost přečíst si recenze na konkrétní zboží, porovnat jeho ceny v různých obchodech, vybrat si toho obchodníka, který jim nejvíc vyhovuje. To vše z pohodlí domova.
Každý e-shop, který chce mezi konkurencí uspět a růst, by měl budovat svůj brand. Je jedno, zda jde o obchod s potravinami, Trenýrkárna.cz, sportovními potřebami nebo elektronikou, bez povědomí o značce si nezajistí zákazníky a jejich loajalitu ani vyšší odolnost vůči krizi.
Víte, že na zákazníky a to, zda a jak moc nakupují, má vliv i roční období a počasí? V létě se prodávají bazény, slunečníky, klimatizace apod., v zimě zase lyže, snowboardy, boby nebo sněhové frézy a lopaty. Bez ohledu na počasí se po celý rok v žebříčku nejpopulárnějších kategorií držely samozřejmě potraviny, následovaly prací prášky nebo přípravky do myčky. Od dob pandemie se na předních příčkách objevují průběžně i veterinární přípravky.
Zdroj: Focus-age.cz: Česká e-commerce oslabila. V roce 2023 poklesla o 6 % v meziročním srovnání
Češi opouštějí „starý“ typ penzijního spoření, jehož výnos v uplynulých letech zdaleka nepokryl ani inflaci. V rámci dobrovolného spoření na stáří s podporou státu jsou naopak na vzestupu doplňkové penzijní spoření (DPS) a dlouhodobý investiční produkt (DIP), který byl spuštěn na začátku letošního roku. Jeho cílem je motivovat více lidi, aby se zabezpečili na stáří.
Investice do kryptoměn často vyvolávají
debaty kvůli jejich vysoké volatilitě a souvisejícím rizikům. Ale co kdyby
teoretická rizika mohla být minimalizována pomocí špičkové analytiky založené
na umělé inteligenci? Právě to je vizí SmartBit Boost—průlomové investiční
platformy, která má za cíl učinit celý proces kontrolovanější a spolehlivější.
Umělá inteligence (AI) již není jen doménou futuristických vizí nebo vědeckofantastických filmů. Dnes proniká do všech oblastí našeho života a mění způsob, jakým pracujeme, komunikujeme a dokonce i tvoříme. Její potenciál je obrovský, a přesto se mnozí ptají: Jak vlastně umělá inteligence funguje a jak ji můžeme využít ve svůj prospěch?
Představte si, že plánujete svou vysněnou
dovolenou. Vybíráte ideální destinaci, rezervujete hotel a těšíte se na chvíle
odpočinku. Co by se mohlo pokazit?
Zdroj obrázku: Freepik.com
Díky realitním investičním fondům určeným pro drobné investory můžete do nemovitostí investovat, aniž byste jako v případě nákupu vlastní investiční nemovitosti museli mít miliony. Vaše prostředky se navíc zhodnocují bez starostí. Výběru objektů a jejich správě se totiž věnuje tým zkušených profesionálů. Navíc investujete nikoliv do jedné, ale do celého portfolia odlišných typů nemovitostí v různých zemích a s různorodou skladbou nájemců. Diverzifikace snižuje rizika, a naopak zvyšuje stabilitu výnosu v čase. Pokud se rozhodnete začít investovat do realitního investičního fondu, poradíme vám, co sledovat při volbě toho konkrétního, kterému svěříte své finanční prostředky.
KOMENTÁŘE k článku Jak se dařilo české e-commerce v roce 2023?
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.