Získat to nejlevnější povinné ručení, které zároveň nabízí
dost velké krytí. Přesně o to usiluje většina řidičů. Jenže jen málokdo na
takové pojištění auta opravdu dosáhne. Jeho cenu totiž ovlivňuje řada faktorů.
Podívejte se na ty nejčastější.
Vlivy, které určují cenu povinného ručení, se v jednotlivých
pojišťovnách liší. Zatímco někteří poskytovatelé zohledňují například počet
kilometrů, co každý rok najedete (a za ty neprojeté vracejí peníze), jiné takový údaj nezajímá.
Zároveň jsou ale faktory, s nimiž se setkáte u každé
pojišťovny. Vybrali jsme proto 5 nejčastějších a nejdůležitějších bodů, které
určují, jestli máte šanci nejlevnější povinné ručení získat.
1. Věk pojistníka
Jedním z nejdůležitějších ukazatelů pro konečnou cenu
povinného ručení je věk pojistníka. Z hlediska pojišťovny je velký rozdíl,
jestli si pojištění auta sjednává:
18letý řidič, který právě získal řidičský průkaz
zkušená 45letá řidička
nebo 75letý důchodce
Nejvíc zaplatí:
mladí a nezkušení řidiči (obvykle do 21 let)
a senioři (pojišťovny obvykle pracují s limitem
75 let), u kterých mohou jejich řidičské schopnosti ovlivnit různé zdravotní
potíže
U těchto řidičů totiž riziko nehod výrazně stoupá. Potvrzují to i statistiky České kanceláře pojistitelů. V roce 2019 podle nich způsobilo dopravní nehodu rovných 20 % řidičů, kterým bylo v době havárie 18 let.
Nejlevnější povinné ručení v tomto příkladu získá zkušená 45letá řidička.
Pozor na bonus
Aby mladí lidé na povinném ručení ušetřili, stává se, že požádají o pojištění auta například své rodiče. Ti mají obvykle pojistku i o
několik tisíc levnější.
Jenže takové řešení má i své nevýhody.
Rodiče totiž mohou snadno přijít o bonus, který si několik
let sbírali. Stačí, aby jejich potomek způsobil nehodu. A otec nebo matka kvůli
tomu najednou za svá povinná ručení platí o tisíce korun víc než dosud.
Nevýhodné navíc může být i ježdění bez nehod na cizí pojistku. Řidič za beznehodový průběh pojištění totiž dostává právě bonus k povinnému ručení. A díky němu ho pojistka vyjde
levněji. Pokud je ale pojištění vedené na někoho jiného, řidič nic nezíská. A nemůže počítat se slevou, na kterou by měl jinak nárok.
2. Trvalý pobyt pojistníka
Zásadní také je, kde budete jezdit. V hustém provozu velkých
měst je totiž riziko nehody podstatně větší než na klidných silnicích v podhorských vesnicích.
A právě na to pojišťovny také myslí.
Řidiči z Prahy, Brna nebo například Ostravy tak musí počítat
s podstatně dražším povinným ručením než lidé z Humpolce, Valašského Meziříčí
nebo třeba z Vrchlabí.
3. Stáří, cena a vybavení vozidla
Cenu povinného ručení výrazně ovlivňuje nejen věk
pojistníka, ale také stáří auta a jeho vybavení i pořizovací cena. Zjednodušeně se dá říct, že čím víc za auto zaplatíte, tím levnější pak bude povinné ručení.
Nové automobily bývají v lepším technickém stavu a navíc
často mívají moderní vybavení, které pomáhá nehodám zabránit. Pojišťovnám tím
pádem klesá riziko, že budou platit pojistné plnění. A můžou vám nabídnout
levnější pojistku.
Experti přitom předpokládají, že s rozvojem inteligentních
asistenčních systémů bude toto hledisko stále důležitější. Na opačné straně věkového spektra jsou vozidla z kategorie veteránů. U nich se povinné ručení naceňuje individuálně. Tady žádná obecná “poučka” neplatí.
Také u výkonu je základní rovnice jednoduchá. Vyšší výkon =
vyšší pojistné.
Je to dané mimo jiné tím, že auta s menším výkonem si lidé
často kupují na krátké cesty po městě. Například na nákup, do práce nebo pro
děti do školy.
Riziko nehod je sice v městském provozu větší, zároveň jsou
to ale často jen drobné ťukance. U silnějších aut naopak roste riziko
vážnějších nehod s mnohem většími škodami. A to pojišťovny zohledňují i v ceně povinného ručení.
Řidičské historie jsme se dotkli už na začátku. Právě od ní
se totiž odvíjejí známé bonusy a malusy.
Jednoduše řečeno, čím déle jezdíte bez nehody, tím větší
slevu na povinném ručení získáte. Někde může dosáhnout až 65% z původní ceny. Nejlevnější povinné ručení proto mívají lidé, kteří dlouhodobě jezdí bez nehod.
Pokud naopak způsobíte nějakou havárii, počítejte s malusem.
Tedy s přirážkou k pojistnému nebo zkrácením bonusu. Za každou nehodu vám pojišťovna
může odečíst 3 roky získaných bonusů.
6. Frekvence plateb
Povinné ručení se platit jednou ročně (tehdy vás vyjde nejlevněji), ale můžete si platby nechat rozložit po čtvrtletích, nebo i po jednotlivých měsících. V tmto případě sle za rok zaplatíte o něco vyšší částku.
7. Limit povinného ručení
Na čím vyšší částku si odpovědnost z provozování vozidla pojišťujete, tím bude cena pojištění vyšší. Rozdíl v cenách ale není propastný. Například za zvýšení limitu z 50 na 70 milionů zaplatíte většinou jen stokoruny navíc.
8. Určení auta - jak ho budete využívat
Jinou cenu povinného ručení mají auta pro osobní využití, naprosto jinou třeba taxíky nebo malé osobní dodávky pro přepravu drobného zboží. Důvoje si určitě doplníte sami.
9. Palivo
Možná jste už zaznamenali, že to vůbec nejlevnější povinné ručení mají provozovatelé elektromobilů. Ano, elektroauta platí nejnižší pojistné, ovšem pouze u povinného ručení. Naopak, havarijní pojištění mívají o dost nákladnější než auta s konvenčním pohonem.
10. Rozsah připojištění
Cenu povinného ručení ovlivňují i sjednaná připojištění. Typicky připojištění skel, srážky se zvěří, poškození vozidla živlem, zvěří a další druhy připojištění. Některé doplňky k povinnému ručení zvyšují jeho cenu jen o desítky korun, jiné o dost výrazněji. A je na vás, jak si svůj celek sestavíte. Připomeňme, že připojištění kryjí vás a vaše auto (narozdíl od samotného povinného ručení).
Jak tedy získat nejlevnější povinné ručení?
Základní cesta k co nejlevnějšímu povinnému ručení je tedy v zásadě jednoduchá. Největší šanci mají řidiči:
ve středním věku
kteří bydlí v menším městě či na vesnici
mají nové auto s menším výkonem a moderními
asistenčními prvky
a mají za sebou alespoň 10 let bez nehod
kteří si sjednávají jen základní povinko, s nejnižším limitem a bez připojištění
Pokud to vše splníte, jste na dobré cestě k opravdu
výhodnému pojištění auta. Nezapomínejte ale, že jednotlivé pojišťovny zkoumají
ještě různé další parametry.
A kde se nejlevnější povinné ručení nabízí úplně všem?
Odpvěď je snadná: v online srovnávačích povinného ručení. Na jednom místě si necháte zobrazit aktuální nabídku pojišťoven. A vždycky za nižší ceny, než na jaké dokážete dosáhnout coby jednotliví klienti.
Srovnávače totiž fungují jako “velkoodběratelé” pojištění, a proto jej získávají (a mohou vám zprostředkovat) za nižší cenu, než byste dostali na přepážce pojišťoven. S výběrem pojištění a jeho nastavením vám tu mohou pomoci specialisté s bohatými zkušenostmi z této oblasti.
Pamatujte na změnu platnosti sjednaného povinného ručení
Od října 2024 už se nevyplatí otálet se zaplacením povinného ručení. Dříve sice stačilo zaplatit povinko až 14 dní po jeho sjednání, ale tomu už je konec. Teď se pojištění aktivuje až po té, co pojišťovna připíše vaši platbu na svůj účet. Proto: pokud potřebujete, aby pojištění platilo okamžitě, volte platbu kartou nebo okamžitým převodem.
Proto si s výběrem povinného ručení nechte poradit od expertů. Porovnají všechny nabídky na trhu a najdou vždy to nejvýhodnější
pojištění, které můžete získat.
KOMENTÁŘE k článku Jak získat nejlevnější povinné ručení? 10 věcí, které ovlivňují jeho cenu
šikana zkušených řidičů- na řidiče dříve narozené je šikana. Zvláště když se nezohledňuje posouzení od doktora., Komentoval(a): Miroslav Kovařík
17.06.2020 10:44:50
Dobrý den, četl jsem vaše úvahy (pojišťoven),že mldí řidiči a starý řidiči po 75.roce mají problém s placením výše pojistného. Tak za prvé mladí řidiči s tím souhlasím,jsou nezkušení a divocí na silnicích s tím mám své zkušenosti v terénu,předjíždí kde nemají a jezdí dost rychle. Za druhé Staré řidiče házíte do jednoho pytle,ale neposuzujete jejich zkušenosti a předpovídat dění v provozu na komunikacích. Právě ten ukazatel je velmi důležitý pro provoz beze škodních událostí. Je sice pravdou,že staří řidiči jsou nemocnější než mladší,ale když to na sobě cítí tak za volant nesednou a nebo sami už nechtějí jezdit. Toto všechno přeci ovlivňují zdravotní kontroly a jejich zprávy o řidičovi schopnosti. Sám teď hledám na portále nejlevnější zákonné pojištění,ale pojišťovny všechny kopou do jedné brány a to jsou peníze.
Re: Pojistné pro mladé a seniory, Komentoval(a):
18.06.2020 11:20:15
Dobrý den, vyšší pojistné pro mladé a seniory je podloženo poměrně sofistikovanými pojistnými modely, kdy u těchto dvou skupin řidičů je statisticky vyšší nehodovost. Není to o dojmech pojišťoven, které by někomu chtěly účtovat více. Je to na základě tvrdých dat, kdy zkrátka tyto dvě skupiny řidičů působí více škod než ostatní. Na trhu máme desítky pojišťoven, které o zákazníky soupeří v povinném ručení výhradně cenou. Pokud by to bylo jen trochu možné, bylo by pojistné pro mladé a seniory nižší. Jenže vybrané pojistné v posledních letech sotva pokrývá výši proplacených škod.
Bonus za beznehodovost?, Komentoval(a): Vítek
21.03.2022 23:02:49
Bonus za beznehodovost, resp. sleva z nějakého základního pojistného nefunguje, pokud používáte auto zaměstnavatele a přitom prokazatelně jste nezpůsobili autonehodu. Je mně 49 roků a zeptal jsem se v pojišťovně na nabídku povinného ručení - skoro trojnásobek toho, co by nabídli mé manželce, která má vyjetý plný bonus. Taky jsem kdysi platil povinná ručení, na dvě různá auta, které jsem v minulosti vlastnil a provozoval. Jenže dle pojišťovny je to prý už moc dávno, jejich systém prý eviduje bonusy jen posledních 20 roků, Co bylo před tím, to prý nevědí. Posledních 20 let jsem jezdil s firemním autem, měl jsem jej dle smlouvy i pro osobní používání. A zde je zádrhel - beznehodovost za toto období pojišťovnu vůbec nezajímá, takže mně nyní nabízí sazbu, podobnou začínajícímu 18letému řidiči. Kde je zde jaká pojistná matematika, či logika?
Statistiky ukazují stále dokola ten stejný trend v českém pojišťovnictví: lidé si častěji pojišťují svůj majetek než vlastní život a zdraví. Stále ještě je to 65 procent Čechů, co má pojištěnou domácnost, ale jen 50 % Čechů se sjednaným životním pojištěním. Zaměřme se tu podrobněji na otázku o svých prioritách při zajišťování budoucnosti.
Jak najít nejvýhodnější povinné ručení pro váš vůz? Porovnání povinného ručení online a na jednom místě je tou nejlehčí cestou, jak si vybrat správně. Proto tu pro vás máme u povinného ručení srovnání formou jednoduché online kalkulačky.
Do deseti let vznikne v České republice dvacet nových Center dlouhodobé péče, s kapacitou 2 500 lůžek. Za ambiciózním projektem stojí české pojišťovny, které tak reagují na rostoucí potřebu specializované péče o seniory. Podle České asociace pojišťoven (ČAP) otevře první centrum své dveře v roce 2025 v Chodové Plané na Tachovsku, další bude následovat v Dolních Břežanech. Projekt tento týden získal oficiální podporu Vlády ČR.
Povinné ručení je základní pojištění, které musí mít každé vozidlo provozované na veřejných komunikacích. Ať už vlastníte auto, motorku, přívěs nebo jiný typ vozidla, je důležité vědět, jaké povinnosti se na vás vztahují, jaké máte možnosti a na co si dát pozor. V našem průvodci se podrobně zaměříme na různé druhy povinného ručení a pomůžeme vám vybrat to nejvýhodnější pro vaše potřeby.
Havarijní pojištění je klíčovým nástrojem pro ochranu vašeho vozidla před škodami, ať už způsobenými nehodami, živly, nebo vandalismem. Správně zvolené pojištění vám může ušetřit mnoho starostí i peněz. Tento průvodce vám ukáže, co kryje havarijní pojištění, ale i na co se nevztahuje. Zjistíte, jak vybrat havarijní pojištění (včetně krátkodobého, třeba na cestu do zahraničí), jak nastavit limity a co vše ovlivňuje cenu pojistky.
KOMENTÁŘE k článku Jak získat nejlevnější povinné ručení? 10 věcí, které ovlivňují jeho cenu
šikana zkušených řidičů- na řidiče dříve narozené je šikana. Zvláště když se nezohledňuje posouzení od doktora., Komentoval(a): Miroslav Kovařík
Dobrý den, četl jsem vaše úvahy (pojišťoven),že mldí řidiči a starý řidiči po 75.roce mají problém s placením výše pojistného. Tak za prvé mladí řidiči s tím souhlasím,jsou nezkušení a divocí na silnicích s tím mám své zkušenosti v terénu,předjíždí kde nemají a jezdí dost rychle. Za druhé Staré řidiče házíte do jednoho pytle,ale neposuzujete jejich zkušenosti a předpovídat dění v provozu na komunikacích. Právě ten ukazatel je velmi důležitý pro provoz beze škodních událostí. Je sice pravdou,že staří řidiči jsou nemocnější než mladší,ale když to na sobě cítí tak za volant nesednou a nebo sami už nechtějí jezdit. Toto všechno přeci ovlivňují zdravotní kontroly a jejich zprávy o řidičovi schopnosti. Sám teď hledám na portále nejlevnější zákonné pojištění,ale pojišťovny všechny kopou do jedné brány a to jsou peníze.
Re: Pojistné pro mladé a seniory, Komentoval(a):
Dobrý den, vyšší pojistné pro mladé a seniory je podloženo poměrně sofistikovanými pojistnými modely, kdy u těchto dvou skupin řidičů je statisticky vyšší nehodovost. Není to o dojmech pojišťoven, které by někomu chtěly účtovat více. Je to na základě tvrdých dat, kdy zkrátka tyto dvě skupiny řidičů působí více škod než ostatní. Na trhu máme desítky pojišťoven, které o zákazníky soupeří v povinném ručení výhradně cenou. Pokud by to bylo jen trochu možné, bylo by pojistné pro mladé a seniory nižší. Jenže vybrané pojistné v posledních letech sotva pokrývá výši proplacených škod.
Bonus za beznehodovost?, Komentoval(a): Vítek
Bonus za beznehodovost, resp. sleva z nějakého základního pojistného nefunguje, pokud používáte auto zaměstnavatele a přitom prokazatelně jste nezpůsobili autonehodu. Je mně 49 roků a zeptal jsem se v pojišťovně na nabídku povinného ručení - skoro trojnásobek toho, co by nabídli mé manželce, která má vyjetý plný bonus. Taky jsem kdysi platil povinná ručení, na dvě různá auta, které jsem v minulosti vlastnil a provozoval. Jenže dle pojišťovny je to prý už moc dávno, jejich systém prý eviduje bonusy jen posledních 20 roků, Co bylo před tím, to prý nevědí. Posledních 20 let jsem jezdil s firemním autem, měl jsem jej dle smlouvy i pro osobní používání. A zde je zádrhel - beznehodovost za toto období pojišťovnu vůbec nezajímá, takže mně nyní nabízí sazbu, podobnou začínajícímu 18letému řidiči. Kde je zde jaká pojistná matematika, či logika?