Banky.cz Články Osobní a rodinné finance Kolik stojí provoz auta 1 – výběr auta a pojištění

Kolik stojí provoz auta 1 – výběr auta a pojištění

Kolik stojí provoz auta 1 – výběr auta a pojištění

Náklady na provoz auta se neskládají pouze z pohonných hmot a dálniční známky, ale i z ostatních režijních položek. Kolik skutečně stojí ujetý kilometr a co vše obnáší provoz auta? V prvním díle se zaměříme na výběr auta a pojištění.

REKLAMA

Tento článek přináší kompletní přehled výdajů na provozování rodinného osobního automobilu. Nepokrývá firemní provoz aut (silniční daň, flotilová správa) ani nadšence do motorismu, kteří v autě vidí něco více než jen prostředek pro dopravu z bodu A do bodu B.

Výběr auta

Kolik stojí provoz auta?

Provozovat automobil není levné. I když ročně najedeme jen pár kilometrů, stále musíme platit nemalé fixní náklady (amortizace pořízení vozidla, pojištění, STK, výměny provozních kapalin, atd.). Nabízí se tedy úvaha, zda mít auto svoje, nebo si ho několikrát do roka půjčit. Kdo má rodinu a jezdí každý víkend na výlet, vyplatí se mu auto vlastnit. Naopak kdo je single, jezdí více vlakem a auto potřebuje jen dvakrát do roka na dovolenou v zahraničí, zvolí spíše půjčovnu (průměrně 500 Kč/den a dále platíme jen PHM a dálniční známky v zahraničí). V nákladech na provozování auta si kromě ceny za každý ujetý km předplácíme i možnost jet, když to zrovna potřebujeme, resp. určitý komfort (oproti půjčovně odpadá nutnost auto objednat, vyzvednout, vrátit, atd. – což také stojí úsilí).

Nové nebo ojeté?

Obě skupiny mají své zastánce i odpůrce. Nová a ojetá auta se liší především cenou a spolehlivostí. V obou případech platíme správní poplatek za registraci 800 Kč.

Nové auto ztrácí první roky rychle na hodnotě (30-50%), ale pokud plánujeme auto vlastnit a tzv. dojíždět téměř až do konce (horizont 10 let a více), může nám to být částečně jedno. Na první STK se jde až po čtyřech letech (tedy úspora jedné technické), ale pro dodržení záručních podmínek je obvykle třeba absolvovat roční předražené „preventivní“ prohlídky v autorizovaných servisech (do konce záruky v délce 3-6 let takto zaplatíme i 10% z hodnoty auta). Auto je třeba prvních cca 1 000 km tzv. zajíždět. Neboť jsou všechny díly nové, mimo periodických výměn provozních kapalin a jiného drobného materiálu by nás větší investice do vozidla měla čekat až po ujetí 80-100 000 km.

Koupě ojetého auta je v tuzemsku díky nedůsledné legislativě stále loterií. Od spotřebitele nelze vyžadovat, aby byl expertem na vše, co kupuje. Proto se půjčky dají snadno porovnat přes RPSN, spotřebiče přes štítky energetické náročnosti a u aut by to mělo jít podle stavu tachometru. Bohužel, zatímco RPSN a energetické štítky jsou povinné a za chybně uvedené údaje hrozí vysoké sankce, tachometr si může kdokoliv stáčet zcela bez omezení a nehrozí žádný postih. Mimo prověření technického stavu ojetého auta (potřebujeme kamaráda mechanika) je nezbytné zkontrolovat i případné právní vady vozidla (jestli není kradené, zastavené, atd.). Oba úkony stojí peníze a dělat je vícekrát po sobě je vyčerpávající. U starších aut se platí při převodu ekologická daň (lze díky mezeře v zákonu legálně obejít metodou „invalida“). Ojetá auta míří do bazarů nejčastěji před momentem, kdy do nich bude třeba pro další provoz více investovat (výměna dražších dílů), na což si připravme i 30% z ceny kupovaného vozu.

Benzín, diesel a alternativní paliva

Benzín je oproti naftě zhruba o 1,5-2 Kč dražší.

Benzínová auta jsou technologicky oproti nafťákům jednodušší (s příchodem supermoderních maloobjemových pře-turbených motorů částečně přestává platit), tedy mají levnější servis, ale třeba i měření emisí v rámci provádění STK. Oproti dieselu mají vyšší spotřebu nejen papírově (1-2l na 100km), ale i výkonově – dieselovému motoru je jedno, jestli vezeme prázdné nebo plné auto – nafty si vezme zhruba stejně. U benzínových aut roste s hmotností nákladu spotřeba a to často výrazně. Ceny nových dieselových aut jsou průměrně o 50-100 000 Kč vyšší. Přesný bod zvratu, do kdy/od kdy se vyplatí benzínový/dieselový motor se bude lišit dle značky/modelu, ale obecně do nájezdu desítek tisíc km ročně se nafta nevyplatí. Obvykle nemá smysl kupovat v naftě malá auta (Fabia).

Běžný účet s bonusem 1 000 Kč

Mezi alternativní paliva řadíme LPG, CNG, hybridy a elektromobily. Přestavby benzínových aut na LPG jsou dnes komplikovanější (karburátor nahradily vstřikovače), tedy dražší. Továrně vyráběné vozy na LPG/CNG jsou oproti benzínovým výrazně dražší. Hybridy a elektromobily jsou stále spíše pouze pro nadšence (cena benzínového auta x 1,5-3). Zde by měl výrazný posun k ekonomicky efektivnímu řešení přijít až v momentě výrazného zlevnění akumulátorů (očekáváno v horizontu 5 let).

Malé nebo velké?

výběr auta

Cenový rozdíl krátké (hatchback) a dlouhé (kombi) verze bývá u modelů nižší a střední třídy zanedbatelných (15-30 000 Kč), spotřeba bývá stejná (kombi je těžší, ale má lepší tvar pro obtékání vzduchu). Ekonomicky nejefektivnější je pro průměrnou rodinu kupovat nová auta na delší dobu (min. 10 let), tedy počítejme s případnou budoucí potřebou většího prostoru.

Nižší nebo střední třída?

Liší se cenou a pohodlím. Dacii lze sehnat i pod 200 000 Kč, Fabii do 300 000 Kč, Hyundai i30 lehce nad 300 000 Kč. Octavii spíše nad 400 000 Kč, VW Caddy od 0,5 mil. Kč. Koupíme-li auto za 300 000 Kč s tím, že ho plánujeme mít 10 let (roční nájezd 10 000 km), a pak ho prodat za zůstatkovou cenu 100 000 Kč, pak nás rok provozu vozidla čistě z pohledu pořizovací ceny vyjde na 20 000 Kč, resp. ujetý kilometr na 2 Kč.

Pojištění

K autu se vztahuje povinné ručení a havarijní pojištění.

Povinné ručení

Aneb pojištění odpovědnosti za škody způsobené svým vozidlem vlastní chybou jiným. Je ze zákona povinné. Základní roční sazba pojistného se odvíjí od obsahu/výkonu motoru a bývá modifikována o bonusy/malusy za náš (bez) škodný průběh pojištění (kdo jezdí roky bez nehod, může dosáhnout až na slevu 70%, kdo bourá každý rok, připlatí si i stovky procent navíc). Mnoho pojišťoven základní sazbu modifikuje dle dalších parametrů rizikového profilu klienta. Nejčastěji je brán v potaz věk, bydliště (mladí z většího města si zaplatí více než starší z menšího města) a stáří vozidla.

Motory 1.2-1.4 s bezškodným průběhem lze nechat pojistit již kolem 2 000 – 2 500 Kč/rok. Silnější motory nad 2.0 s nějakou tou škodou mohou vyjít i na dvoj-troj násobek. Základní pojistný limit pro škody na majetku a životě činí 35/35 mil. Kč, za příplatek je možné sjednat i vyšší limit.

Ceny povinného ručení se velmi liší dle pojišťovny. Vyplatí se proto oslovit makléře, kteří mají často s pojišťovnami uzavřené lepší podmínky, než na které bychom se ceníkově dostali sami, a smlouvat.

Stavební spoření ČS s bonusem 8 500 Kč

Nedoporučuje se snažit povinnému ručení jakkoliv nezákonně vyhnout, neboť v případě způsobené škody bychom se nedoplatili – škody za středně velké nehody několika aut s poškozením zdraví mohou jít do desítek milionů korun. Neplatit povinné ručení je nejjistější cestou, jak se dostat to doživotní exekuce/osobního bankrotu.

Makléři dříve nabízeli flotilové povinné ručení – pojištění celého kmene vozů (který poskládali ze svých klientů) za jednotných, velmi výhodných, podmínek. Klient bez bonusů získal okamžitě zvýhodnění téměř maximální. Na druhou stranu se mu roky bezškodného průběhu nepočítaly do jeho osobního konta, tedy po vystoupení z flotily měl stále podmínky jako začátečník. Takto poskytované flotily ČNB zakázala již před 3 roky, tedy se s nimi dnes už nesetkáme (u nefiremních zákazníků).

V souvislosti s povinným ručením mnohé autoservisy lákají na bezplatnou výměnu čelního skla (placenou z povinného ručení). O co jde? Zjednodušeně řečeno, autoservis spáruje dva zájemce o bezplatnou výměnu skla a pojišťovně nahlásí, že si skla poškodili navzájem. Pojišťovna to sice proplatí, ale oběma účastníkům této „nehody“ poníží bonus. Toto balancuje na tenké hraně pojistného podvodu. Navíc ztracený bonus z pojištění navýší naše pojistné na roky dopředu.

Havarijní pojištění

havarijní pojištění

Dobrovolné pojištění škod na našem vozidle, které jsme si způsobili vlastní chybou. Často se vztahuje i na krádež, za příplatek na vandalismus či živelné události (krupobití, atd.). Kdo jezdí bezpečně, sjednává si havarijko zejména kvůli riziku odcizení vozu. Nová dražší auta vyjdou i na 10 000 Kč/rok, starší méně hodnotné kusy třeba jen na 2 000-3 000 Kč. Obecně platí, že je riziku lepší předcházet, než čekat, kolik pojišťovna případně zaplatí. Tedy „zamykání zpátečky“ či placené garážování může dávat větší smysl než desetitisíce placené ročně na pojistném. Přestože počet ukradených vozidel v ČR neustále klesá (aktuálně méně než 10 000 ks/rok, přičemž téměř 50% se ztratí v Praze), není radno toto riziko podceňovat. Objasněnost této trestné činnosti je bohužel velmi nízká, auta se dnes kradou převážně na náhradní díly. Pro nové dražší auto parkované na pražském sídlišti bude havarijko dávat větší smysl než pro deset let staré garážované auto na menším městě. 

Ve druhém díle Kolik stojí provoz auta 2 - servis a údržba podrobně rozebereme servis, údržbu a ostatní režijní položky (dálniční známka, spotřeba PHM, atd.).

REKLAMA

ANKETA k článku Kolik stojí provoz auta 1 – výběr auta a pojištění

Kupuji auta:

Počet odpovědí: 351

KOMENTÁŘE k článku Kolik stojí provoz auta 1 – výběr auta a pojištění

Přidejte nový komentář

Různé náklady, Komentoval(a): robin hudec

28.11.2016 10:16:42

Každý vůz má hlavně jiné náklady, od povinného ručení, provozních kapalin až po běžné servisní práce. Já například snížil provozní náklady u Fabie přstavbou na na LPG takřka na třetinu.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Aktuální a historický vývoj inflace

Aktuální a historický vývoj inflace

Dlouhé roky Češi inflaci příliš nevnímali. Ceny zboží a služeb totiž rostly pozvolným tempem. Zlom nastal až v roce 2022, kdy inflace meziročně vzrostla o hrozivých 15,1 procenta, což byla nejhorší hodnota od roku 1993. Kupní síla peněz v uplynulých dvou letech klesla a domácnosti i firmy si dnes za své nákupy výrazně připlatí. Přečtěte si, co je inflace, jaké jsou její příčiny, jak se v uplynulých letech vyvíjela a co vše ovlivňuje.

Nejlepší knihy o financích: Jak začít investovat a další tipy nejen pro začátečníky

Nejlepší knihy o financích: Jak začít investovat a další tipy nejen pro začátečníky

Ať zrovna začínáte s investováním, studujete ekonomii, nebo se jen chcete vzdělat, tyhle tipy vám vytrhnou trn z paty. Dali jsme totiž dohromady pár klasických titulů i populárních novinek, které investičními základy provedou i úplné ekonomické benjamínky.

Fotovoltaika na balkon: Kompletní průvodce pro úsporu energie v bytě

Fotovoltaika na balkon: Kompletní průvodce pro úsporu energie v bytě

Fotovoltaickou elektrárnu lze umístit na různá místa. Nejčastěji se nachází na střechách domů, ale lze ji nainstalovat i na balkon. Poradíme vám, jaké otázky si položit před instalací, jaký výkon mají panely, jaká povolení jsou zapotřebí a kolik stojí fotovoltaická elektrárna.

Nejlepší aplikace pro věrnostní karty: Využijte své slevy naplno

Nejlepší aplikace pro věrnostní karty: Využijte své slevy naplno

V době digitální transformace má smysl mít své věrnostní karty vždy po ruce, a to bez nutnosti nosit těžkou peněženku plnou plastových kartiček. Nejpohodlnější řešení představují aplikace pro věrnostní karty, které umožňují ukládání všech vašich karet na jednom místě. Tento trend se rychle rozšiřuje, přičemž mnoho uživatelů již přešlo na používání mobilních aplikací jako je Stocard, které jsou intuitivní a snadno ovladatelné.

Cena domácí solární elektrárny: Přehled nákladů, dotací a návratnosti

Cena domácí solární elektrárny: Přehled nákladů, dotací a návratnosti

Výdaje za energie v rodinném domě může výrazně snížit správně navržený solární systém. Existuje několik typů solárních systémů, přičemž nejčastěji jsou instalovány fotovoltaické elektrárny. Počáteční výdaje se pohybují v řádu stovek tisíc korun. Při splnění určitých podmínek je možné získat dotaci. Jaká je aktuální cena solární elektrárny a jak rychle se tato investice vrátí?

Z naší bankovní poradny

Mám nárok na nemocenskou, mateřskou a doplatek na bydlení?

Dobry den, od 9.11. 2020 začne 5. měsíc těhotenství a již tedy nemohu pracovat. Přidal se mi k těhotenství výřez ploténky a trpím silnými bolestmi a jako těhotná nic dělat nemohu, mám odpočívat, žádné léky nesmím. Ale jako OSVČ nemám nárok na mateřskou ani nemocenskou z důvodu, že jsem si neplatila nemocenské pojištěni. Nevěděla jsem, že se doporučuje. Platila jsem vždy sociální a zdravotní. Nemam nárok na žádné finance z úřadu práce. Až po narozeni miminka rodičovsky příspěvek. Je to tedy tak? Tak se chci ještě zeptat, přítel má plat 37 000 Kč, má insolvenci a zatím mu nechávají 14 860 Kč. Bohužel nemáme nárok na příspěvek na bydlení a nemam nárok ani na porodné, jelikož se bere plat před stažením insolvence a páni mi na úřadu říkala, že máme zkusit odklad insolvence na rok. Je to skutečně tak jak mi bylo řečeno že se bere plat před stržením insolvence a tedy na nic nárok nemáme? Děkuji za vyjádření. Dobrý den, bez placeného nemocenského pojištění nemáte nárok na výplatu nemocenské ani mateřské. OSVČ se vždy musí rozhodnout, jestli je lepší neplatit pojištění (a mít více peněz hned) nebo se naopak nemocenského pojištění účastnit a mít za poplatek pokryté riziko nemoci.  Přítel s nadprůměrným platem 37 000 Kč na příspěvek na bydlení nedosáhne. Pro účely nároku na dávku se uvažuje čistý příjem před. ins. srážkami (jinak by to nedávalo smysl - dlužníkovi by se srazila insolvence a peníze by mu doplatil Úřad práce?).  U vás se bohužel sešlo více komplikací - Vy jste si neplatila nemocenské pojištění, přítel se zadlužil a spadl do osobního bankrotu, a nejste manželé, takže nepožíváte výhod manželství (např. vyšší nezabavitelné minimum v insolvenci na manžela/manželku, atd.). ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Jak se dostat z dluhů?

Dobrý den, pomáhám matce dostat se zpátky na nohy. Má cca 10 exekucí, je nezaměstnaná. Chci se zeptat, zdali má nárok na dávku v hmotné nouzi a příspěvek na bydlení. Pokud ano, zdali nějaké peníze dostane nebo ji budou hned strženy na pokrytí exekuce, tzn. zdali už Úřad při vyplácení peněz ví, kolik jí nechat a kolik půjde na pokryti dluhu. Moc děkuji za každou informaci. Dobrý den, snaha pomoci své matce je jistě chválihodná, ale špatnou finanční situaci a exekuce nevyřešíte žádostmi o sociální dávky. Pokud Vaše matka nezvládá splácet své závazky (s 10 exekucemi pravděpodobně ne), doporučuji požádat o osobní bankrot, jehož podmínky jsou od 6/2019 velmi mírné. Po dobu 5 let stačí splácet měsíčně min. 2 200 Kč a následně bude zbytek prominut. Aby bylo možné na insolvenci srážet min. 2 200 Kč, je nutné mít příjem min. 11 000 Kč čistého měsíčně. Mamince tak stačí si najít zcela libovolnou práci za minimální mzdu. Mimořádná okamžitá dávka v hmotné nouzi se poskytuje pouze na řešení mimořádných jednorázových záležitostí (např. při živelné pohromě, po propuštění z vězení, atd.). Běžný dlužník v exekuci tuto definici spíše nenaplní (nestalo-li se mu něco mimořádného). Exekutor musí vždy dlužníkům ponechat tzv. nezabavitelné minimum, tedy dlužníci v exekuci nikdy nezůstávají zcela bez peněz (např. z příjmu 10 000 Kč lze srážet u nepřednostních pohledávek max. 742 Kč).  Příspěvek na bydlení je závislý na mnoha faktorech (příjmy, náklady na bydlení, normované náklady na bydlení, typ bydlení - v nájmu, ve vlastním).  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Jak řešit dluhy?

Dobrý den, dostal jsem se do situace, kdy nezvládám splácet své dluhy a to i například energie, dluh na pojištění, mobilní operátor atd. Zkrátka bezvýchodná situace. Celková výše dluhů je zhruba 150 000 Kč. Pomalu ale jistě se blížím exekuci. Bohužel jsem v registru dlužníků a rád bych se z této situace dostal jinak než například insolvencí. Jsem zaměstnaný a můj čistý výdělek je 17 000 Kč a mám DPČ, kde si měsíčně přivydělám zhruba 15 000 Kč. Můj osobní názor je, že by pro mě bylo nejjednodušší si někde půjčit oněch 150 000 Kč, z toho vše zaplatit a splácet jednu půjčku, u které si jsem jistý, že nebudu mít problém s řádnými splátkami. Nicméně mi zřejmě nikde nepůjčí. Je nějaké řešení této situace? Předem děkuji za odpověď. Dobrý den, s negativními záznamy v registrech Vám nikdo nepůjčí, tedy máte jen 2 možnosti: 1) snížit výdaje na minimum, žít o chlebu a vodě a všechny dluhy (150 000 Kč) z příjmu 32 000 Kč splácet co to dá 2) požádat o osobní bankrot (insolvenci), což by pro Vás bylo vlastně dost podobné jako první možnost (z 32 000 Kč by Vám zůstávalo jen 14 680 Kč) Máte-li silnou vůli, dávejte měsíčně 17 000 Kč na splátky dluhů. Nemáte-li silnou vůli, požádejte o insolvenci a bude to za Vás nedobrovolně dělat ins. správce (který si z toho bude strhávat měsíčně odměnu min. 1 100 Kč, tedy dluh se Vám bude snižovat pomaleji). ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena