Následky koronavirové pandemie se projevují,
nesplácených úvěrů přibývá. Přesně to vyplývá z údajů České národní banky.
Podle jejích dat měli na konci prvního čtvrtletí lidé problémy se splácením u
5,5 % spotřebitelských úvěrů. O rok dřív to přitom bylo jen u zhruba 4 %
půjček.
Počet úvěrů, u kterých banky i nebankovní
poskytovatelé evidují problémy se splácením, roste od loňského podzimu. Tehdy
skončil odklad splátek nařízený kvůli dopadům nemoci Covid-19.
Většina lidí se pak sice vrátila k řádnému splácení, části klientů se to ale nepodařilo. A to zejména u spotřebitelských úvěrů.
Zatímco loni koncem prvního čtvrtletí u nich měli lidé problémy se splácením jen ve 4,1 % případů, letos už to bylo téměř u 5,6 % úvěrů.
Mírně vzrostl také poměr nesplácených hypoték – o 0,03 procentního bodu. Koncem března tak měli lidé potíže se splácením hypotečních úvěrů v 0,93 % případů.
Tento nárůst je výrazně menší než u klasických spotřebitelských úvěrů. Logicky – bydlení je pro lidi důležité, a proto dokáží splátky hypotéky upřednostnit před jinými výdaji.
Přibývá také nesplácených úvěrů u firem a podnikatelů. I v jejich případě se poměr problematických půjček meziročně zvýšil o víc než 1 procentní bod – z 3,1 % na 4,4 %.
Banky však upozorňují, že stávající čísla nejsou nijak vysoká. Začátkem minulého roku byl totiž počet půjček, u kterých měli lidé problémy se splácením, rekordně nízký. Proto se poskytovatelé současného růstu nebojí.
Banky i nebankovní poskytovatelé přesto počítají s tím, že v následujících měsících problémy se splácením porostou. Řada klientů totiž po skončení zákonného moratoria požádala poskytovatele o další odklad splátek. Právě kvůli dopadům koronavirové pandemie.
Banky přitom už na podzimních jednáních s ministryní financí Alenou Schillerovou avizovaly, že vyjdou klientům vstříc. A data České národní banky ukazují, že slovo dodrželi.
„Od ukončení zákonného moratoria do konce února 2021 bylo u bank podáno 32 000 individuálních žádostí o odklad splátek úvěru či jiný typ restrukturalizace v celkovém objemu 31,7 miliardy korun. Z toho necelých 31 000 žádostí podaly domácnosti a zhruba v 1 200 případech žádali podnikatelé a firmy. Z celkového počtu obdržených žádostí banky kladně vyřídily 77 % z nich, podnikatelům a firmám dokonce 92 % žádostí,” uvedl před časem mluvčí Ministerstva financí Michal Žurovec.
Mluvčí Ministerstva financí v tiskovém prohlášení také upozornil, že nebankovní poskytovatelé schválili dvě třetiny žádostí o odklad splátek.
Nejčastěji se týkaly spotřebitelských úvěrů. K nim mířily zhruba dvě třetiny ze všech žádostí o odklad splátek. Zbylá třetina se týkala hypoték.
Zhruba 32 000 žádostí o odklad splátek přitom není nijak vysoké číslo. Alespoň v porovnání s počtem úvěrů, u kterých loni lidé využili zákonné moratorium. Tehdy požádalo o doklad splátek víc než 400 000 klientů.
Tyto údaje potvrzují, že se většina klientů vrátila k řádnému splácení.
V posledních měsících se navíc zvyšuje zájem o nové úvěry. Podle České bankovní asociace narostl už v únoru počet nových půjček oproti předchozímu měsíci o 16 %. Trh se tak zvolna vrací k předkoronavirovému stavu.
Loni totiž objem nových úvěrů oproti předchozím letům výrazně klesl. Zatímco v roce 2019 se měsíční objem nových půjček pohyboval mezi 6 a 7 miliardami korun, loni v dubnu to byly jen 4 miliardy.
Důvodem byly nejen obavy z dalšího vývoje situace, ale také různá omezení, kvůli kterým měli lidé méně příležitostí utrácet.
Rostoucí zájem o půjčky posiluje optimismus bankovních a nebankovních poskytovatelů.
Nahrávají tomu i údaje Bankovního a Nebankovního registru klientských informací organizace CRIF. Zatímco data České národní banky hovoří o mírném zhoršování splátkové morálky, čísla, která má k dispozici CRIF, tvrdí opak.
Podle nich počet lidí, kteří mají problémy se splácením, v současnosti klesá. V prvním letošním čtvrtletí měl být dokonce nejnižší za posledních 6 let.
I když údaje organizace CRIF neodpovídají datům České národní banky, z obou statistik jasně vyplývá, že je situace lepší, než se na podzim čekalo. A to je dobré znamení pro poskytovatele i pro klienty.
Pro poskytovatele je taková situace bezpečnější. A díky tomu mohou být i shovívavější k některým klientům.
Neznamená to ale, že vám každá banka či úvěrová společnost nabídne opravdu výhodné podmínky. Abyste vybrali správnou půjčku, musíte vždy začít od srovnání úvěrů. A porovnat si například:
Jen tak najdete úvěr, který zbytečně nepřeplatíte.
Podvodné půjčky se stávají stále běžnějším problémem, který ohrožuje finanční stabilitu mnoha lidí. Je klíčové naučit se rozpoznat tyto nepoctivé praktiky, aby se jim dalo účinně vyhnout. Nejistota pramení především z touhy získat rychlé finanční řešení, což podvodníky motivuje k častým pokusům o zneužití důvěry.
Úroky z prodlení jsou sankce za pozdní splácení dluhu, ať už jde o půjčky, nedoplatky na daních, nájemném, energiích, pojištění nebo jiných platbách. Tyto úroky mají kompenzovat věřiteli ztrátu z toho, že své peníze nedostal včas. Přečtěte si, jak se úroky z prodlení počítají, jaké jsou zákonné limity a jak se liší v různých sektorech. Dá se jim vyhnout? A může vám je věřitel odpustit?
Přemýšlíte nad vánoční půjčkou, abyste mohli svým blízkým dopřát štědřejší svátky? Než se unáhlíte, přečtěte si, proč jsou vánoční půjčky považovány za jedny z nejrizikovějších finančních produktů a jak celá pětina dlužníků končí v problémech se splácením. Článek vám pomůže pochopit, kdy může být vánoční půjčka přijatelným řešením, jaké jsou její skutečné náklady a hlavně: jaké bezpečnější alternativy máte k dispozici.
Co je zajištění úvěru a jaké má formy? Zajištění úvěru je způsob, kterým se věřitel chrání před rizikem nesplácení úvěru, a může zahrnovat nemovitosti, osobní záruky nebo jiné prostředky. Právě to, jaké zajištění je vyžadováno, závisí na druhu úvěru a bonitě dlužníka.
Půjčky od lichvářů jsou často považovány za rychlé řešení finančních problémů, a proto jsou pro lidi v nouzi atraktivní. Tyto typy půjček jsou však obvykle spojeny s vysokými úrokovými sazbami a riziky, která mohou mít zničující finanční dopad. Lichváři lákají klienty na snadnou dostupnost financí, ale skryté náklady a neprůhledné podmínky se mohou stát pastí.
KOMENTÁŘE k článku Lidé splácejí hůř než před pandemií. Poskytovatelé jsou přesto v klidu
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.