Banky.cz Články Peníze Ministerstvo dopravy: Omezíme konkurenci na trati Praha - Ostrava

Ministerstvo dopravy: Omezíme konkurenci na trati Praha - Ostrava

Ministerstvo dopravy: Omezíme konkurenci na trati Praha - Ostrava
7.2.2016 Peníze

Tuzemská osobní vlaková doprava se významněji otevřela konkurenci v roce 2011, kdy na trase Praha - Ostrava začali jezdit dopravci RegioJet a Leo Express. Kvalita šla strmě nahoru, ceny dolů, počet cestujících neustále roste. Proč nyní Ministerstvo dopravy znovu přemýšlí o omezení konkurence?

REKLAMA

Česká republika má jedinou vlakovou trať, po které je skutečně a bez výhrad radost cestovat, a to Praha - Ostrava.  Za úspěchem této trati a prudkým růstem počtu cestujících stojí dílem téměř dokončená rekonstrukce koridoru spojujícího Moravu a Čechy a dílem vysoká konkurence dopravců. Ministerstvu dopravy se teď nelíbí, že trať je využívána až příliš (hůře se na ni vejdou regionální a nákladní vlaky) a chce konkurenci regulovat. Uvažuje o koncesním modelu, kdy si celou trať vysoutěží pouze jediný dopravce a po určené období na ni bude mít monopol. Proč činit tento krok zpět, když spojení Praha - Ostrava nikdy nefungovalo lépe a 3 dopravci s vysokým počtem vlaků se na něm uživí (obsazenost vlaků je vysoká, nejezdí prázdné vagóny)? Nebylo by pokrokovější přemýšlet o rozšíření dopravní cesty/přidání třetí koleje?

Separace infrastruktury a vznik konkurence

konkurence

Sametová revoluce a přechod z centrálně plánované ekonomiky na tržní s sebou přinesly potřebu rozsáhlé privatizace, kde se počítalo se zánikem monopolního postavení státních podniků a vznikem přirozené konkurence. V oborech jako je vlaková doprava či energetika bylo třeba oddělit infrastrukturu (koleje/dráty) od samotných produktů a služeb (vlaková doprava/silová elektřina). Bez splnění této podmínky by bylo velmi komplikované pustit na trh více hráčů. Infrastrukturu měl nadále spravovat jediný regulovaný subjekt (státní či soukromý), který by ji za úplatu poskytoval ostatním hráčům na trhu, zabývajícím se přímo poskytováním konkrétních služeb/produktů. Více hráčů na trhu = větší konkurence/možnost volby, tedy lepší kvalita a nižší ceny pro zákazníky.

Pozitivní výsledek je patrný např. na obchodu se silovou elektřinou, kterou si dnes můžeme koupit od mnoha dodavatelů, jež jsou nuceni mezi sebou soutěžit o přízeň zákazníka lepšími službami a nižšími cenami. Kromě elektřiny je to samozřejmě i plyn, telefonní služby, banky, pojišťovny a další. V mnoha odvětvích máme velmi konkurenční prostředí a rozsáhlé možnosti volby, což nám závidí i nemálo západních států. Zatímco většina Čechů dnes považuje za přirozené, že si může svobodně vybrat mobilního operátora, dodavatele plynu či poskytovatele hypotéky (a chápe, že není důvod mít na tyto komodity monopolní státní podnik), úředníci na Ministerstvu dopravy (objednatel dálkové osobní dopravy) a kraje (objednatelé regionální osobní dopravy) se stále bojí pustit na trh ve větší míře konkurenci.

Historie tuzemské vlakové dopravy

České dráhy (ČD) dříve vlastnily jak infrastrukturu (koleje, nádraží, atd.), tak aktiva pro výkon osobní a nákladní dopravy (lokomotivy, vagóny). Prvním krokem tedy byla separace infrastruktury, která se odehrála v roce 2003, kdy vznikla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Od tohoto momentu je SŽDC nezávislým poskytovatelem služeb infrastruktury a spravované koleje si u ní může pronajmout libovolný vlakový dopravce. Separaci drážní infrastruktury lze hodnotit jako nedokončenou, neboť ve vlastnictví ČD zůstala nádraží (která by se měla převést na SŽDC na jaře letošního roku).

ČD tedy zůstaly divize osobní a nákladní dopravy. Zatímco osobní doprava je monopolním artiklem ČD doposud (mimo trati Praha-Ostrava a několika málo lokálních tratí), trh s nákladní vlakovou dopravou byl otevřen konkurenci ještě před vznikem SŽDC, kolem roku 1995. V roce 2008 se ČD dělí na osobní a nákladní dopravu a vzniká ČD Cargo (jehož 100% akcionářem je ČD). Zatímco tržní podíl ČD/ČD Cargo v nákladní vlakové dopravě v roce 2006 činil 95%, v minulém roce to bylo již pouze necelých 70% (druhým největším hráčem na trhu je AWT s 13%).

Osobní vlakovou dopravu dělíme na dálkovou (řeší Ministerstvo dopravy) a regionální (spravují kraje). Z dálkové dopravy byla konkurenci otevřena pouze trať Praha - Ostrava (2011). Z regionální dopravy začal tratě soutěžit pouze Liberecký kraj (výsledkem čehož je vyšší kvalita, nižší dotace na km než v ostatních krajích a růst počtu cestujících).

Lukrativní tratě

lukrativní tratě

Běžný účet s bonusem 3 000 Kč

Cílem státu a krajů je zajištění dopravní obslužnosti s vynaložením co nejmenších dotací. Tratě lze dělit podle lukrativnosti na ziskové a neziskové. Ziskové tratě jsou ty, kde cestuje pravidelně velké množství cestujících a ty, které jsou dlouhé. Před rokem 2011 ČD coby monopolní dopravce tvrdily, že žádná tuzemská trať není zisková (a pobíraly dotace i na trať Praha - Ostrava). Po roce 2011 a vstupu konkurence na tuto trať se ukázalo, že trať zisková je (tedy ČD do roku 2011 náklady na provoz linky Praha - Ostrava řídily neodborně nebo pro účely zisku dotací účetní výsledky úmyslně zkreslovaly).

Mimo trati Praha - Ostrava jsou evidentně ještě ziskové Praha - Staré Město u Uherského Hradiště a mezinárodní spojení Praha - Košice (obě tratě jezdí už dnes LE a RegioJet i přes nezrušené státní dotace ČD). Potenciál má určitě i Praha - Brno a po dokončení rekonstrukce 4. koridoru i Praha - České Budějovice. Za neziskové tratě lze považovat všechny ostatní dálková spojení a kompletně celou regionální dopravu.

U ziskových tratí je situace jasná – stát by měl stopnout veškeré dotace a provoz na těchto tratích by měl být výhradně na komerční riziko dopravců. Neziskové tratě by dobrovolně nikdo nejezdil, a proto je zde dotace na místě. Na každé spojení, balík tratí či oblast by se ale měla vypisovat otevřená soutěž, kdy si stát/kraj předepíše frekvenci dopravní obslužnosti a kvalitu (uznatelnost jízdenek mezi různými dopravci + jaké vlaky chce na trati – elektrické/motorové, nízkopodlažní, soupravy/vagóny/motorové vozy). Kritériem výběru by pak měla být výše dotace, aneb za jakou úplatu se účastník výběrového řízení zaváže tyto tratě jezdit.

Proč mít na dráze konkurenci?

Nebylo by jednodušší a lepší vše nechat i nadále ČD? No evidentně nebylo. Státní podniky trpí permanentním tunelováním (které definujeme jako odchýlení výkonu managementu o zájmu vlastníka). Je to vše od zaměstnávání tzv. poradců z řad rodinných příslušníků a známých na fiktivní činnosti (poradenství), přes podezřelé sponzorství a vyplácení odměn až po nepříliš košer smluvní vztahy s dodavateli i odběrateli. U ČD jsou nejznámější levné pronájmy reklamních prostor externím agenturám, sponzorství sportovních akcí, předražené nájmy nepotřebných prostor (ČD Cargo si pronajímá nepotřebné haly za předražené nájemné) či podezřelé nákupy majetku (ČD má nejdražší lokomotivy na světě, které ale nemůžou příliš do zahraničí, a přestože ČD lokomotivy dostaly pozdě a ne v patřičné kvalitě, musí ještě platit smluvní pokutu). I proto není státní podnik schopen nabídnout zákazníkům kvalitní služby za přiměřené peníze. A bez konkurence ani nemusí, neboť zákazník nemá ke komu přejít.

Na trase Praha - Ostrava (a nyní i Praha - Košice) je vývoj k lepšímu více než patrný. Do roku 2011 cestující řešili, zda se vůbec do vlaku vejdou a budou-li muset sedět v koženkových kupé po osmi. Ceny vysoké, občerstvení nevalné, kvalita cestování přímo vybízela k cestě autem. Dnes se jezdí výrazně levněji, komfortněji, přibývají cestující a jediné diskutované starosti jsou příchutě aktuálně podávaných dortíků. To neplatí jen pro LE a RegioJet. Kvalitu musely trhu přizpůsobit i ČD, které se změnily na této trase k nepoznání.

Proč chce Ministerstvo dopravy konkurenci omezit?

Parlament

Běžný účet bez poplatků

Ministerstvo dopravy (MD) je černou dírou české politiky. Životnost ministrů je zde nejnižší z celé vlády (neprávem, protože ještě větším průšvihem je Ministerstvo obrany – Pandury, CASA, L 159 – vše koupeno za násobky tržních cen nebo v množství, které nepotřebujeme). Nedaří se stavět rozumně dálnice či vybírat mýto, vstup větší konkurence na dráhy neustále odkládán, ČD coby podřízená organizace MD trucují a odmítají dokončit převod nádraží na SŽDC (v soukromé sféře buď management pokyn akcionářů vykoná, nebo ho akcionáři vymění).

Nápad na dražbu trati a následný monopol (koncesní model) je výborným řešením pro neziskové tratě (kde dopravce jezdí za vysoutěženou dotaci a předem stanovené ceny/podmínky). Ale není to dobré řešení pro tratě ziskové, kde to omezuje potenciál dalšího vývoje kvality služeb.

Stát by měl mít radost z růstu železniční dopravy (dostat silniční dopravu na koleje pro dlouhé tratě má smysl – ekologie, bezpečnost, atd.). Problémem je pod-investovaná infrastruktura. Již dlouho se hovoří o potřebě třetí koleje mezi Prahou a Přerovem, nicméně zatím je trojkolejný pouze úsek Praha - Poříčany. Železniční doprava je budoucnost – rozumným přístupem by mělo být rozšiřování infrastruktury a ne omezování přepravy.

Top 3 zavádějící tvrzení

Soukromí dopravci si vyberou jen lukrativní tratě a časy a jindy a jinde jezdit nebudou =Na nelukrativní tratě a časy objednatel (stát/kraj) vypíše regulérní výběrové řízení a soutěžit se bude výše dotace (takto funguje třeba na Slovensku trať Bratislava - Komárno).

Stát nyní doplácí na trať Praha - Ostrava více než před vstupem konkurence =Dopravcům se proplácí státem nařízené slevy (na děti, důchodce, invalidy). Neboť nyní vlakem cestuje násobně více cestujících (včetně studentů, důchodců a invalidů), zvedly se i státní platby. Nicméně z toho by měl mít stát spíše radost, neboť jeho cílem má být na koleje dostat co nejvíce cestujících a na dlouhé tratě omezovat silniční dopravu.

RegioJet a Leo Express jsou ve ztrátě, všichni jezdí za pod-nákladové ceny =Každý nový projekt je první roky ve ztrátě, protože má vysoké jednorázové náklady s rozběhnutím businessu a příjmy rostou pomalu a postupně s přibývajícími zákazníky. Nejinak tomu bylo i u nových nízkonákladových bank (mBank, Air Bank), které jsou již dnes v zisku. I oba soukromí dopravci se pomalu do zisku dostávají. Že dnešní průměrné ceny možná časem podraží? Není to vyloučené, ale i tak se bude cestovat za mnohem méně než před vstupem konkurence na trh (nepočítaje výrazně vyšší kvalitu).

REKLAMA

ANKETA k článku Ministerstvo dopravy: Omezíme konkurenci na trati Praha - Ostrava

Nedostatečná kapacita tratě by se měla řešit:

Počet odpovědí: 371

KOMENTÁŘE k článku Ministerstvo dopravy: Omezíme konkurenci na trati Praha - Ostrava

Přidejte nový komentář

K anketě, Komentoval(a): Miloslav Zítka

08.02.2016 09:28:12

Otázka v anketě je trochu zavádějící. Hlavní problém leží mezi Kolínem a Prahou a tady ani třetí kolej mezi Poříčany a Kolínem příliš nepomůže. Tento úsek by měl být segregovaný kompletně, tedy 4 koleje - dvě pro příměstskou dopravu ( ROPID uvažuje ještě o zkrácení intervalu mezi vlaky ) a dvě pro dálkovu a nákladní dopravu. V dalších částech už to tak potřeba není.

re: K anketě, Komentoval(a): Jan Budín

08.02.2016 22:09:52

Dobrý den, děkuji za reakci. Ač osobně zastávám názor, že úsek Kolín - Praha by z hlediska nákladní dopravy mohl částečně řešit odklon nákladních vlaků směřujících na sever na Nymburk, Lysou a dále po trati 072 (po redukci/ukončení přepravy hnědého uhlí do Chvaletic - po ukončení provozu elektrárny), máte pravdu, že obecně názorů na úzká místa, resp. řešení celého koridoru je více. Anketa je tedy nyní obecnější.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

Black Friday a slevy: Jak to s nimi ve skutečnosti je?

Black Friday a slevy: Jak to s nimi ve skutečnosti je?

19.11.2024 Peníze

Věděli jste, že Češi během slevové akce Black Friday v roce 2022 utratili okolo 7 miliard korun? Toto číslo je důkazem toho, že Black Friday rezonuje mezi zákazníky nejen ve světě, ale také u nás. Ne všechno, co se třpytí, je ale zlato. Řada spotřebitelů má pochybnosti, zda jsou slevy opravdu tak výhodné, jak se zdá. V následujících řádcích se podíváme na to, jak se během Black Friday nenechat napálit a nakoupit opravdu výhodně.

Mzdová kalkulačka 2024: Výpočet čisté mzdy snadno

Mzdová kalkulačka 2024: Výpočet čisté mzdy snadno

15.11.2024 Peníze

Chcete vědět, kolik peněz obdržíte každý měsíc na účet po odečtení daně a sociálního a zdravotního pojištění a kolik peněz za vás odvede váš zaměstnavatel? Tyto informace vám poskytne mzdová kalkulačka, do které stačí zadat hrubou mzdu a daňové slevy a získáte výpočet čisté mzdy.

Minimální mzda 2024: Aktuální výše a co musíte vědět

Minimální mzda 2024: Aktuální výše a co musíte vědět

14.11.2024 Peníze

V roce 2024 vzrostla minimální mzda v ČR na 18 900 Kč měsíčně, přičemž minimální hodinová mzda činí 112,50 Kč. Navýšení ovlivní mnoho zaměstnanců, ale i jejich zaměstnavatelů. Přinášíme vám všechny důležité, a hlavně aktuální informace o vývoji minimální mzdy v ČR. Jaké odvody se z minimální mzdy strhávají, jaké příplatky k minimální mzdě musí zaměstnavatel ještě vyplácet. Ale i jak se minimální mzda promítá do různých pracovních úvazků, do zaručené mzdy.

Předčasné důchody: Podmínky se od října opět zpřísnily

Předčasné důchody: Podmínky se od října opět zpřísnily

12.11.2024 Peníze

V říjnu 2024 došlo ke zpřísnění podmínek pro odchod do předčasného starobního důchodu. Pokud zvažujete dřívější odchod do penze, zjistěte, jaký dopad bude mít tento krok na vaše finance. V tomto článku vám přiblížíme klíčové změny, jako jsou požadovaná doba důchodového pojištění, krácení důchodu za předčasný odchod, valorizace důchodů a další důležité body.

Výpočet čisté mzdy 2024 - kalkulačka

Výpočet čisté mzdy 2024 - kalkulačka

10.11.2024 Peníze

V pracovních inzerátech i v pracovní smlouvě se uvádí hrubá mzda. Většinu z nás však ale zajímá mzda čistá, tedy částka, která vám zůstane po odečtení všech odvodů. Spočítejte si vaši čistou mzdu. Odpovíme na otázky, které se týkají výpočtu čisté mzdy, a přiblížíme si, co vše se strhává z hrubé mzdy a jaké slevy na dani můžete využít.

Z naší bankovní poradny

Nedostatek prostředků k platbě

10.9.2017 Běžný účet
Dobrý den, pokud bych měl u vás běžný účet, jaká je obvyklá praxe ve věci, kterou uvedu dále. Příklad ze života: klient má nedostatek finančních prostředků na běžném účtu. Aniž by si to uvědomil, prostě to přehlédl, zadá příkaz k úhradě na vyšší částku. Nemá žádný kontokorent, nic, co by umožnilo jít do mínusu. Co se stane dál? Bude vaším systémem nebo pracovníkem nějak včas upozorněn, nebo bude neprovedená transakce automaticky sankcionována ceníkovým poplatkem? Např. u jedné nejmenované banky to je 40 Kč. Děkuji mockrát za vyčerpávající informace mailem. Marcel Dobrý den, tuto situaci řeší každá banka trochu jinak. Jako vůbec nejlepší mi přijde platbu pozastavit do momentu, kdy bude opět na účtu dostatek prostředků. Tak postupuje např. Equa bank, která při nedostatku prostředků platbu neodešle, ale "zaparkuje ji" do sekce "budoucí platby" a v poznámce vidíte popis "čeká na dostatek prostředků na účtu". Jakmile peníze na účet dorazí, platba se automaticky odešle. Toto řešení poskytuje ochranu v případě, kdy by Vám někdo zcizil platební kartu a prolomil PIN - zloděj pak nemůže vybrat více, než máte na účtu. Jiné banky platbu odešlou a chybějící peníze vedou jako nepovolený debet s úrokem až 25% nebo si účtují jiné poplatky.  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Přeplatek na pojistném

20.3.2017 Pojištění
Vážení, v 11.listopadu 2016 jsem na poště Praha 14, 198 00 uhradil 199,- Kč jako platbu pojistného u AIG pojišťovna. Moje smlouva s pojišťovnou však byla zrušena, neboť jsem byl takřka 2 měsíce v nemocnici - a nemohl reagovat např. na upomínky. V současné době už měsíc pátrám po tom, kde a na jakém účtu skončila má platba 199,-Kč. Pošta mě odkazuje na pojišťovnu, tam mi ale řekli, že dle mého variabilního symbolu 7545005474 dnes již zrušený účet nevykazuje nedoplatek, resp. přeplatek. Vodítkem by mohl být můj omyl, na složence jsem uvedl č.konta 2018550408/2600, přičemž správné číslo konta mělo být 2018500408/2600. Žádám vás tímto o pomoc. Sice jde o titěrnou částku, avšak já se na celou věc začal dívat z principiálních důvodů. Pošta tvrdí, že platbu odeslala, pojišťovna tvrdí, že platbu neobdržela. Předem děkuji za radu či pomoc. Dobrý den, Pošta Vám nepomůže, ta jen provádí platby dle Vašich instrukcí (neví, komu a proč posíláte peníze). Je třeba případně kontaktovat přímo AIG pojišťovnu, sdělit jí, kolik a kam jste kdy poslal a požádat o vrácení přeplatku na pojistném. Pokud jste ale na složence uvedl špatné číslo účtu, pak peníze AIG pojišťovna vůbec neobdržela (a tudíž u Vás neeviduje žádný přeplatek) a peníze dostal někdo jiný (nebo cílový účet neexistoval a peníze se vrátily zpět Poště). A tady nastávají komplikace. Pokud byste platbu provedl ze svého bankovního účtu (což mimochodem nic nestojí na rozdíl od desítek korun za složenku), peníze by se Vám automaticky vrátily zpět na účet (v případě neexistujícího cílového účtu). Pokud by chybně zadaný cílový účet existoval, kontaktoval byste svou banku, která by následně vyzvala majitele cílového účtu k navrácení peněz. Obávám se, že 199 Kč poslaných přes Poštu složenkou takto nevypátráte. Založte si běžný účet u Equa bank (z pohodlí domova přes internet, banka smlouvu k podpisu pošle zdarma kurýrem), kde máte vše zcela zdarma (veškerý platební styk, platební karta, neomezené výběry z bankomatů všech bank, atd.) a bez jakýchkoliv podmínek. Platby provádějte z pohodlí domova přes internetbanking. A problém se zatoulanými penězi Vás již nepotká. ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Kam investovat úspory?

18.3.2017 Akcie a investice
Dobrý den! V první řadě bych chtěl Váš server, jako jeho dlouholetý čtenář, velice pochválit. Před zhruba třemi lety jsem začal pracovat v bankovním sektoru a našel jsem na těchto stránkách mnoho skvělých a hlavně lehce pochopitelných rad i zajímavostí a aktualit. Upřímně řečeno, rad ohledně bankovnictví není v ČR nikdy dost proto palec nahoru pro Váš server :). Každopádně bych se nyní na Vás rád obrátil s prosbou o radu. Po třech letech v bankovní branži se mi nahromadily nějaké peníze a rád bych je co možná nejrozumněji investoval (samozřejmě s co možná nejzajímavějším výnosem a nejnižším rizikem). Mám už dva spořící účty, stavební spoření, na důchodové si posílám maximální částku, a v poslední době se začínám zajímat o pole investičních fondů a případně i dluhopisů. Zde právě bych rád položil svoji otázku. Myslíte si, že je zajímavější investovat do investičních fondů (aktuálně zvažuji u ING) a rovněž jsem na Vašich stránkách zahlédl i inzerci investování do dluhopisů nemovitostí přes CEE Real Estate. Mohl bych Vás požádat, o radu, čemu nebo komu se na tomto ošemetném poli vyhnout a nebo naopak kde zapojit své prostředky? Předem velmi děkuji za odpověď a přeji krásný zbytek dne. Dobrý den, jsme rádi, že se Vám náš portál Banky.cz líbí.  Vaši otázku "Kam investovat úspory?" bych si dovolil přetransformovat do "Čeho chci v životě dosáhnout, kam směřuji?". Peníze nám pomáhají realizovat životní sny. Někdo by rád celý život cestoval, střídal pracovní místa, žil v nájmu a hromadil majetek pro zajištění klidného stáří. Další by chtěl velký domek se zahradou a vychovávat hromadu dětí. Dle životních priorit lze pak doporučit optimální nakládání s osobními financemi a vhodné investice. Já bych viděl jako první životní cíl zajištění vlastní střechy nad hlavou. Přestanete platit nájem, získáte ideální podmínky pro založení rodiny a zajistíte si klidné stáří. Nemáte-li doposud vlastní bydlení, není lepší volby než investovat všechny své úspory do koupě nemovitosti a zbytek doplatit hypotékou.  Jste-li již v další životní etapě (vlastníte nemovitost, rodina zajištěna), pak teprve lze doporučit "investování". Očekávaný výnos je vždy úměrný riziku. Neexistuje nic jako výnosná bezriziková investice. Nejbezpečnějším uložením peněz je vklad v bance, který je do ekvivalentu 100 000 EUR zcela bezrizikový (díky pojištění vkladů), ale také velmi málo výnosný (úrok cca 1%). O něco rizikovější je investice do nemovitosti na pronájem (očekávaný výnos cca 5%, ale nemusíte mít štěstí na dobré nájemníky). Pak jsou dluhopisy, které jsou rizikovější než nemovitosti a měly by tudíž poskytovat vyšší výnos (5-8%). Bohužel díky současné deformované situaci na tuzemském peněžním a nemovitostním trhu (nedostatek nemovitostí, přebytek peněz) nabízený výnos z dluhopisů podle mého již neodpovídá podstupovanému riziku a z pohledu drobného investora bych volil raději něco jiného. Nakonec máme akcie. Nejvyšší riziko, ale také nejvyšší možný výnos nad 10%. Investovat můžete buď sám (koupíte nemovitost, dluhopisy, akcie) nebo přes zprostředkovatele (koupíte nemovitostní, dluhopisový či akciový fond). Fondy jsou pohodlnější, ale také výrazně nákladovější (platíte % za správu aktiv, vstupní a výstupní poplatky). Tzv. finanční poradci a reklamy lákají na očekávané výnosy bez započtení nákladů. Výnos 3-5% může v prospektu vypadat dobře, ale už Vám neřeknou, že třeba polovinu Vám pak strhnou na poplatcích.  Když investovat, pak bych osobně volil raději přímý nákup aktiv na sebe než fondy. Dobré podmínky pro obchodování na kapitálových trzích má Fio banka (přívětivá aplikace připomínající internetbanking, nízké poplatky).  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Pojmy ve slovníku

100% Hypotéka

Půjčka, která pokryje celou koupi. Taková je 100% hypotéka. LTV této hypotéky je 100 %, což znamená, že vám banka půjčí peníze na celou odhadní cenu nemovitosti, kterou ručíte. Díky 100% hypotéce tak získáte dost peněz na nákup domu či bytu nebo například na výstavbu. Zároveň ale musíte počítat s vyšším úrokem než u menších půjček. Pro banky je totiž úvěr bez spoluúčasti klienta rizikovější, a proto jsou jeho podmínky přísnější. V současnosti navíc čeští poskytovatelé 100% hypotéky neposkytují. Česká národní banka totiž v roce 2016 zpřísnila podmínky pro získání hypotéky a jejich součástí bylo také ukončení 100% hypoték. Banky tak nabízí maximálně 90% hypotéky. Pouze u 5 % objemu poskytnutých půjček smí být LTV vyšší než 90 %. Přesto existuje možnost, jak pomocí půjčky na bydlení získat dost peněz na úhradu celé kupní ceny nemovitosti. V podstatě tedy můžete dosáhnout na 100% hypotéku. Jak na to? Musíte ručit více nemovitostmi. Kromě kupovaného bytu či domu to může být například nemovitost rodičů. Samozřejmě ale platí, že majitel této nemovitosti musí s ručením souhlasit. Díky ručení více nemovitostmi se zvýší hodnota zástavy. I při 90% či menším LTV tak získáte peníze na nákup vybraného domu či bytu. Banky navíc obvykle umožňují druhou nemovitost z hypotéky vyvázat, jakmile splatíte potřebnou část úvěru. Dál tedy ručíte pouze kupovaným domem či bytem. Další možností je dofinancovat hypotéku dalším úvěrem. Například úvěrem ze stavebního spoření. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Běžný účet

Běžný účet je základním produktem všech českých bank. Jedná se o základní účet pro platební styk, který slouží zejména pro ukládání peněz a peněžní transakce. V dnešní době je běžný účet nezbytný k základním finančním operacím a vyžaduje ho většina zaměstnavatelů k tomu, aby na něj svým zaměstnancům mohla zasílat výplatu. Jaké jsou funkce běžného účtu?Běžný účet plní několik základních funkcí: Vkládání a výběr peněz: Jednou z klíčových funkcí je vkládání peněz a jejich výběr.Bankovní převody: Prostřednictvím běžného účtu je možné provádět bankovní převody ve prospěch jiných lidí, úřadů nebo firem.Platby kartou: Se založením běžného účtu se pojí získání jedné nebo více platebních karet, které umožňují platit bezhotovostně.Placení výdajů: Pomocí běžného účtu je možné jednoduše zadat trvalý příklad, inkaso nebo SIPO.Bankovní identita: Se založením běžného účtu máte možnost využívat internetové bankovnictví, jež může posloužit i pro takzvanou bankovní identitu.Výhody běžného účtu„K hlavním výhodám běžných účtů patří bezpečnost, vložené peníze jsou totiž ze zákona pojištěny do výše ekvivalentu 100 000 EUR (cca 2,5 mil. Kč). Nespornou předností je i skutečnost, že většina bank nabízí sjednání i vedení běžného účtu zdarma. Běžný účet je zárukou pohodlného placení i příjmu plateb. Získáte díky němu i dokonalý přehled o všech transakcích,“ říká Petr Jermář, specialista na finance z portálu banky.cz. Nevýhody běžného účtuBěžný účet je kromě výhod spojený i s několika nevýhodami. Patří k nim zejména skutečnost, že běžné účty zpravidla nebývají na rozdíl od spořicích účtů nijak úročeny. Setkat se můžete také s různými poplatky, například za výběr z bankomatů cizích bank nebo za výběr peněz v zahraničí. Jak vybrat běžný účet?V dnešní době takřka všechny banky nabízejí běžný účet zdarma, jinými slovy můžete získat běžný účet, jehož sjednání a vedení je zdarma. Na co se při výběru zaměřit, aby se vám podařilo vybrat nejvýhodnější bankovní účet? Úroková sazba: Valná většina běžných účtů v současné době žádný úrok nenabízí, výjimečně však můžete narazit i na běžné účty s úrokem, obvykle však velmi nízkým.Podmínky: Běžné účty se mohou lišit svými podmínkami, některé banky mohou mít například bezplatné vedení účtu podmíněno minimálními měsíčními výběry apod.Poplatky: Základní funkce jsou u běžných účtů zpravidla zdarma. Pokročilejší funkce ale mohou být spojené s poplatky.Dostupnost banky: V potaz byste měli při výběru vzít i dostupnost nejbližší pobočky zvolené banky a jejich bankomatů.Další produkty banky: Při výběru je dobré se zaměřit také na další produkty banky, ať už se jedná o spořicí účet nebo hypotéku.Mobilní aplikace a internetové bankovnictví: Ověřit byste si měli i to, zda banka nabízí mobilní aplikaci a internetové bankovnictví, které vám usnadní správu peněz.Podpora okamžitých plateb: Řada lidí od bankovního účtu vyžaduje podporu okamžitých plateb.Bonusy: Některé banky za založení běžného účtu nabízejí nejrůznější bonusy nebo slevy.Zákaznický servis: V případě, že se něco pokazí, oceníte kvalitní zákaznický servis dostupný 24/7. ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAM

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2024, všechna práva vyhrazena