osobní a rodinné finance, finanční manuál, ekonomika, inflace, HDP, chudoba, úroky, důchody, jak správně řídit rozpočet domácnosti?
České mzdy stále dosahují pouze třetiny německé úrovně. Hlavním viníkem je nízká produktivita práce. Máme se ale skutečně tak špatně? Nebo se jen nevhodně srovnáme s příliš vzdálenou metou?
Vláda chce po vzoru Slovenska zavést cestování zdarma vlaky pro děti, studenty a seniory. Jaké jsou přínosy a rizika bezplatné dopravy? A kolik by to stálo?
Univerzální celoživotní dávka, na kterou by měl nárok každý. Nahradí důchod i přídavky na děti. Testuje se ve Finsku, Švýcaři naopak tento koncept odmítli v referendu. Šla by zavést v ČR? A kolik by to bylo?
Minimální mzda bude o 1 200 Kč vyšší. Výsledných 12 200 Kč je kompromisem mezi požadavky odborů (12 500 Kč) a zaměstnavatelů (11 800 Kč). Kolik by měla činit spravedlivá minimální mzda? Jak argumentují její zastánci a odpůrci? A jak vysoké jsou nástupní platy absolventů v Praze?
O nutnosti důchodové reformy se hovoří přes 25 let. Vládní studie nyní přišla s překvapivým závěrem, že žádná reforma není třeba. Pletou se v odhadech renomovaní ekonomové nebo je studie pouhou obhajobou neaktivity ČSSD?
Čína se zavázala v ČR investovat během následujících 4 let 300 mld. Kč. Zatím ale místo „investic“ tvořící nová pracovní místa jen skupuje dobře fungující podniky a prémiové nemovitosti. Může mít chudší Východ vůbec zájem vytvářet pracovní místa na bohatším Západě?
Uber, AirBnB a car sharing všeho druhu – taxi služby, ubytování v soukromí či spolujízda a půjčování aut. Má efektivnější využívání zdrojů v podobě sdílené ekonomiky budoucnost nebo se jedná o nekalou konkurenci licencovaným podnikatelům a krácení daní?
Přestože je kvalita života poměrně obtížně měřitelná, statistické úřady mají na chudobu tabulky. Kdo je chudý a kdo materiálně deprivovaný?
ECB minulý týden snížila svou hlavní úrokovou sazbu na nulu, resp. diskontní sazbu do většího záporu (z -0,3% na -0,4%). Přestože je ČNB k užití záporných sazeb v tuzemsku zatím zdrženlivá, nelze tento scénář v budoucnu vyloučit. Vklady retailového segmentu budou pravděpodobně v bezpečí, ale nezadělává si Evropa levnými penězi na další (nejen realitní) cenové bubliny, které by mohly spustit příští ekonomickou krizi?
Tuzemská osobní vlaková doprava se významněji otevřela konkurenci v roce 2011, kdy na trase Praha - Ostrava začali jezdit dopravci RegioJet a Leo Express. Kvalita šla strmě nahoru, ceny dolů, počet cestujících neustále roste. Proč nyní Ministerstvo dopravy znovu přemýšlí o omezení konkurence?