Nejméně jednu platební kartu vlastní většina z nás. Hradit nákupy jsme se s ní naučili velmi rychle. Ne každý už se ovšem zajímá o to, jak ji lze ochránit před zneužitím podvodníky. Těm obvykle nevědomky poskytneme citlivé údaje vedoucí přímo k našim penězům, které se snaží vyvést pryč z našeho účtu a získat je pro sebe. Stále přitom platí, že nejlepší ochranou je důkladné prověření protistrany, jíž peníze posíláme. Další tipy chránící naše finance přidává vedoucí oddělení prevence platebních karet z Komerční Banky, Pavel Šašek. V pořadu Nový Den uvedl, že prostředky svěřené bance navíc hlídají zkušení profesionálové i speciální systém.
Dalo by se říct, že naše peníze v bankách jsou střežené ze všech stran. Každou transakci vyhodnocují speciální programy, které v případě, že něco neodpovídá nastaveným standardům, umí upozornit kyberspecialisty. Ti v moderní době nesmí chybět v žádné bance. „Přesně před dvěma lety jsme změnili celý karetní a zlepšili prevenční systém, který chrání naše klienty. Denní rutinou je, že updatujeme pravidla, která chrání karty před zneužitím. Jsou to nižší stovky pravidel, které denně analyzujeme a prověřujeme, zda nám to funguje nebo ne,“ vykládá Pavel Šašek, zkušený odborník na finanční kyberprostor z Komerční banky.
A pokračuje konkrétními případy. „Například pokud víme, že obchodník je podvodný, klienti nám hlásí, že provádí neautorizované transakce, tak toho obchodníka omezíme, aby nedocházelo k dalšímu zneužití. Nebo máme nějakou zprávu od konkurence a můžeme omezit konkrétního obchodníka, konkrétní terminál nebo i lokaci, například stát.“
Umí se nejen nabourat do interních systémů a získat potřebná data. Dokážou také napodobit telefonní čísla nebo profily, hlasy i tváře volajících.
S oblibou v současnosti používají deepfake videa, v nichž využívají tváře známých osobností. Ty v nich nabádají ke zdánlivě výhodným investicím. Jedná se však o podvrh vytvořený umělou inteligencí.
zdroj: KB.cz
Mezi nejčastěji využívané systémy patří ten prevenční a detekční, který je v provozu denně. „A pak jsou to systémy, které pomáhají klientům, například systém 3D Secure, ten se velmi vyvíjí. Teď je to 10 let, co jsme ho nastavili v Komerční bance. Z pohledu klientů je změna výrazná v tom, že asi tři roky zpátky všichni začali místo esemesek používat chytré aplikace, kde potvrzují transakce s pomocí dvou faktorů biometrie, touch nebo face ID. Pro nás bankéře se to změnilo v tom, že získáváme ještě více dat do systému. A můžeme právě nastavovat pravidla na tom, co nám chodí k ověření. Pokud například jazyk browserů nesouhlasí třeba s vaší národností, tak my na to můžeme napsat pravidlo, abychom zastavili transakci, což se naštěstí daří. Je to jeden z parametrů, který můžeme využít právě pro tu prevenci nebo detekci karetních transakcí,“ vysvětluje Pavel Šašek a pokračuje:
„Nemusí to být jenom v zahraniční, můžeme napsat pravidlo a omezit některý typ transakce pro danou lokaci. To znamená, že klient v dané zemi neudělá transakci buď vůbec nebo jen na částku, kterou stanovíme. Například pokud máme útok z nějaké země v rozmezí 100 Kč až 500 Kč, tak my tu zemi omezíme tak, že náš klient tam nezaplatí víc jak stovku.“
Pokud je odhalena platba, která není v souladu s platebními pravidly, je řešení hned několik.
„Je to případ od případu. Je důležité, co je to za typ útoku. Jestli klient kontaktuje nás nebo my jeho na základě právě denního monitoringu, tedy že nám vyskočí výstraha, že transakce je pro nás podezřelá. Pak klienta oslovíme, zda transakci prováděl, zda nebyl přemluven, zda o ní ví. Pokud klient potvrdí, že s ní nesouhlasí, následují další kroky. Pokud se to týká jenom platební karty, okamžitě ji zablokujeme a klientovi dáme rady, co má dělat... Tím to pro nás ale nekončí. My potřebujeme zanalyzovat, zda tam není útok na další klienty, musíme si vyjet data z daného terminálu, z daného místa nebo obchodníka, a pokud tam pokračují útoky na další naše klienty, tak je musíme zkontaktovat a tak dál,“ popisuje práci kyberexpertů Pavel Šašek.
A jak klient podezřelou transakci může poznat? „Ne každá transakce může být podezřelá. Velmi často klienti vidí ve své aplikaci, že něco platili kartou, ale zapomenou, že si pořídili předplatné a myslí si, že jde o podvod. Pro nás je často velmi složité poznat, co je podvod a co není.“
Pokud majitel karty zjistí finanční pohyby, které neschválil, může první obranný krok provést sám. A tím je blokace karty. „Je to jeden z prvních kroků, které klientům doporučuji. Když vidíte v aplikaci, o které nevíte, jestli jste ji dělal nebo nedělal, je ideální kartu uzamknout. Tak máte klid a můžete si v klidu prověřit transakci i historii dalších transakcí. Pokud i nadále nevíte, můžete kontaktovat nás jako banku. My to prověříme. A v případě, že se obě strany dohodnou, že to může být podvod, tak následují kroky blokace karty, podání reklamace atd.,“ uvádí Pavel Šašek ve vysílání CNN Prima News.
A jak dodává, pomoci může i platební limit. „Určitě je to jeden z parametrů, které doporučujeme klientům, nastavit limit podle jejich denního nebo týdenního režimu. Není nutné mít nastavené limity na maximum... Samozřejmě nastane situaci, kdy potřebuju zaplatit kuchyň, cokoliv, tak si ten limit zvednu a pak ho zase vrátím.“
Proč? Podle Marka Macháčka je to kvůli mimořádně pokročilým technologiím, které u nás „internetová škodná“ testuje. Co bude fungovat u nás, to budou používat i ve světě.
zdroj: KB.cz
Nejméně jednu platební kartu vlastní většina z nás. Hradit nákupy jsme se s ní naučili velmi rychle. Ne každý už se ovšem zajímá o to, jak ji lze ochránit před zneužitím podvodníky. Těm obvykle nevědomky poskytneme citlivé údaje vedoucí přímo k našim penězům, které se snaží vyvést pryč z našeho účtu a získat je pro sebe. Stále přitom platí, že nejlepší ochranou je důkladné prověření protistrany, jíž peníze posíláme. Další tipy chránící naše finance přidává vedoucí oddělení prevence platebních karet z Komerční Banky, Pavel Šašek. V pořadu Nový Den uvedl, že prostředky svěřené bance navíc hlídají zkušení profesionálové i speciální systém.
Případy, kdy lidé při nakupování přes internet naletí podvodníkům, se stále množí. A to i přesto, že kyberspecialisté v bankách se mohou přetrhnout, aby okrádání lidí zabránili. Šíří osvětu a bdí nad transakcemi, mezi nimiž umí rozpoznat většinu těch, které mají jediný cíl — získání vašich peněz. Pokud je odhalí, snaží se klienta kontaktovat a ochránit ho. Háček je v tom, že tentýž způsob si k okrádání lidí volí i sami šejdíři. Jak poznat, kdo je kdo? V následujícím článku o tzv. vishingu vám napoví Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů z Komerční banky.
Volají, píší, slibují, straší a všechno s jediným cílem — okrást lidi o peníze. Tak by se dalo shrnout chování finančních kyberpodvodníků. Ti se stávají větší a větší hrozbou. Kde se ale berou? A jak je možné, že se i přes nekonečná varování najdou lidé, kteří jim naletí? Podle Marka Macháčka z Komerční banky, jenž méně i více zdařilé pokusy o nelegální převody peněz řeší denně, se jedná o rozsáhlý a mimořádně výdělečný byznys za hranou zákona, který se s největší pravděpodobností nikdy nepodaří vymýtit. S nadsázkou ho přirovnává k chobotnici, jíž jedno chapadlo useknete a další dvě narostou. Součástí výcviku členů podvodných skupin bývá nejen spisovná čeština nebo základní finanční pojmy, ale třeba i výslech na detektoru lži.
Ekonomická a geopolitická situace v celém světě je – obzvláště v posledních letech, kdy napětí roste ve všech směrech – značně nejistá. Je tedy jasné, že v takových časech je zapotřebí, abyste nějakým způsobem ochránili svůj majetek.
Zdroj obrázku: BG Investments
Pro jedny jsou Vánoce svátky klidu a míru, pro druhé jsou časem, kdy se nezastaví. Těmi druhými máme na mysli bankovní kyberexperty, kteří dělají, co mohou, aby ochránili peníze uložené na účtech. Jejich práce není snadná. Včasné odhalování zlodějských praktik kyberútočníků, kteří se ze všech sil snaží získat naše peníze, připomíná hru kočky s myší. Podvodníci jsou mimořádně schopní a vymýšlejí stále nové a nové finty, jak klienty oklamat. A daří se jim to natolik, že mnozí z nich pokusy o ochranu aktivně odmítají. Jak se ubránit radí specialista Komerční banky Marek Macháček.
KOMENTÁŘE k článku Podezřelá transakce na platební kartě — co dál? Prvním krokem je blokace karty
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.