Banky.cz Články Osobní a rodinné finance Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Každý týden přicházejí další lidé o své úspory kvůli podvodným telefonátům. Útočníci zdokonalují své taktiky, a díky moderním technologiím dokážou napodobit volání z vaší banky i Policie ČR. Jejich triky jsou čím dál rafinovanější. Spojují technologické možnosti s propracovanou psychologickou manipulací. Spoléhají na moment překvapení a umně pracují s důvěrou, kterou lidé běžně chovají k institucím.

REKLAMA

Co si z článku odnést

  • Podvodníci dokáží napodobit volání z vaší banky i telefonát policie. Na displeji se může zobrazit skutečné číslo instituce. Proto i oficiálně vypadající telefonát vždycky pokládejte za podezřelý, dokud si jej sami neověříte.
  • Skutečná banka nikdy nepožaduje přihlašovací údaje, čísla karet, ani instalaci programů pro vzdálený přístup do počítače, a dá vám vždy čas na rozmyšlenou.
  • Když máte pochybnosti, ukončete hovor a zavolejte své bance na oficiální číslo. Ověřte si, zda vám volali. Mnoho bank již ověřuje volání přes mobilní bankovnictví.
  • Podvodníci často útočí kombinací metod. A využívají aktuální události a mediálně známé kauzy, aby zvýšili důvěryhodnost svého útoku (ve velkém to například na podzim 2024 byly povodně).

Co znamená vishing a proč ho podvodníci používají?

Vishing vznikl spojením slov "voice" a "phishing". Zatímco běžný phishing útočí přes podvodné e-maily, vishing využívá k manipulaci lidský hlas. Podvodníci vás po telefonu přesvědčují, že musíte ochránit své peníze před hackery nebo zabránit podezřelé transakci. 

Ve skutečnosti chtějí jediné: získat přístup k vašemu účtu nebo vás přimět k přesunutí svých peněz na jejich účet. Zkrátka vás okrást, a ještě s vaším přispěním k této krádeži.

Tato metoda funguje především díky síle lidského hlasu. Když slyšíme druhého člověka, máme tendenci mu důvěřovat více než psanému textu. 

Navíc telefonát vytváří časový tlak. Nemáte možnost v klidu si ověřit informace nebo se poradit s rodinou. Lidé často neumějí v telefonu zapnout hlasitý odposlech, a během hovoru si v bance nebo kdekoliv na internetu ověřit fakta, která jim útočník „cpe“. 

Podvodníci toho využívají a často volají v noci nebo brzy ráno, kdy jsme méně ostražití, a když ráno hodně spěcháme. Nebo seniorům, na něž mají připravené další háčky.

Jak funguje spoofing a proč je tak nebezpečný?

Napodobit volání z banky pomáhá podvodníkům technologie zvaná spoofing. Díky ní může volající změnit číslo, které se zobrazí na vašem displeji. Když pak podvodník zavolá, uvidíte skutečné telefonní číslo své banky. nebo Policie ČR nebo třeba Finančního úřadu. To vysvětluje, proč mnozí lidé podvodníkům uvěří: vždyť přece vidí oficiální číslo instituce!

K podvržení čísla stačí podvodníkům běžně dostupné technické vybavení. Zatím proti tomu neexistuje účinná obrana, protože operátoři nemají povinnost ověřovat pravost volajícího čísla. Zvlášť složitá situace nastává u hovorů ze zahraničí, odkud většina podvodníků útočí.

Problém zhoršuje fakt, že útočníci často znají vaše osobní údaje. Získávají je z úniků dat na internetu nebo ze sociálních sítí, případně ze zdrojů, kterým jste v minulosti povolili data využít i jinak než pro základní účel. 

Když vám pak řeknou vaše jméno, adresu nebo třeba typ účtu, který u banky máte, jejich důvěryhodnost ve vašich očích ještě vzroste. A právě tohoto efektu chtějí i umějí dosáhnout.

Jak se projevuje podvodník při telefonních podvodech?

Jak poznat podvodný hovor? Útočníci používají osvědčené psychologické triky

Nejčastěji vyvolávají strach o peníze informací o údajném napadení účtu. Často se vydávají za pracovníky bezpečnostního oddělení, kteří vám chtějí "pomoct". Nebo za policisty, kteří odkrývají nekalé praktiky bank, takže „bance nesmíte věřit a na nic se banky neptejte, jinak zmaříte vyšetřování, a za to vás budeme popotahovat!“ Ve skutečnosti čekají na moment, kdy podlehnete stresu a přestanete myslet racionálně.

Jiným oblíbeným trikem jsou výhodné investice. Podvodník slibuje rychlé zhodnocení i u malé částky, třeba pěti tisíc korun. K založení investičního účtu ale potřebuje přístup do vašeho internetového bankovnictví. Nebo vás přesvědčuje k instalaci programu pro vzdálený přístup do počítače, aby vám mohl "pomoci" s nastavením investiční aplikace.

Někteří podvodníci se ohánějí spoluprací s již zmíněnou policií nebo Českou národní bankou, s Finančním úřadem. Tvrdí, že vyšetřují podvody a potřebují vaši součinnost. Ve skutečnosti ani tyto instituce nikdy nechtějí po telefonu vaše přihlašovací údaje nebo převody peněz. A například Česká národní banka se běžně nezabývá jednotlivými klienty bank.

Běžný účet s bonusem 3 000 Kč

Jak banky varují před podvodnými hovory?

Banky na svých webových stránkách, e-mailem klientům, v bankovnictví i na svých sociálních sítích stále informují, že jsou kroky, které po svých klientech NIKDy, ale opravdu NIKDY nebudou požadovat. Patří k nim například tyto:

  • skutečná banka nikdy nepožaduje citlivé údaje ani rychlé převody peněz. Bankéř vám nebude volat s tím, že musíte ihned jednat, abyste zachránili své peníze. Také vás nikdy nepožádá o přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví nebo o číslo platební karty. K ochraně vašeho účtu tyto informace nepotřebuje.
  • stejně tak banky nikdy nevyžadují instalaci programů pro vzdálený přístup do vašeho počítače. Podvodníci často využívají aplikace jako TeamViewer nebo AnyDesk. Pomocí nich pak mohou sledovat vaše přihlášení do internetového bankovnictví, a zneužít toho.
  • Legitimní bankéř vám vždy dá čas na rozmyšlenou. Chápe, že si potřebujete ověřit jeho totožnost nebo se poradit s rodinou. Naopak podvodník vytváří časový nátlak a snaží se vás udržet na telefonu za každou cenu.
  • Stále více bank nabízí ověření telefonního hovoru z banky v mobilním bankovnictví (do vyhledávače zadejte „jak banky ověřují své volající zákazníkům“ a dohledáte si konkrétní postupy bank).

Takže odpověď na otázku: „Může banka volat a žádat údaje?“ bude vždycky NE!

Chci si srovnat běžné účty online

Co dělat při podvodném hovoru z banky?

První varovný signál přichází často hned na začátku hovoru. Volající vás znervózní informací o napadení účtu nebo podezřelé transakci. V takové chvíli zachovejte především klid a dopřejte si čas. Spěch a stres totiž nahrávají podvodníkům. Pod tlakem uděláme snáz chybu.

Nenechte se vtáhnout do složitých vysvětlování ani technických řešení. I když volající působí důvěryhodně a zná vaše osobní údaje, trvejte na svém právu hovor ukončit a v bance (nebo na policii, či odkud volající byl) si ověřit, zda opravdu volali. Pamatujte, že legitimní bankéř vaši opatrnost pochopí. Skutečná banka nemá problém s tím, když si její totožnost ověříte.

Po ukončení podezřelého hovoru zavolejte své instituci, odkud byl hovor údajně realizován. Použijte ale oficiální číslo, které najdete na webových stránkách. Nevolejte zpět na číslo, ze kterého vám někdo volal, i když vypadá jako číslo banky. Falešný pracovník banky totiž mohl použít podvržené číslo.

Jak se bránit podvodným hovorům z banky?

Na prvním místě stojí prevence. Uložte si do telefonu oficiální čísla své banky - to vám usnadní jejich ověření v případě podezřelého hovoru. Seznamte se také s tím, jak vaše banka opravdu komunikuje. To pomůže rychle odhalit nesrovnalosti v podvodném telefonátu.

Zásadní roli hraje zdravá nedůvěra k urgentním požadavkům, ta je nejlepší ochranou před telefonními podvody. Nikdo vás nemůže nutit k okamžitému jednání. Ani banka, ani policie a už vůbec ne jakýkoliv úřad. Když vám někdo volá s tím, že musíte hned převést peníze nebo sdělit citlivé údaje, zřejmě jde o podvod. Ochranným valem pro své peníze jste vždy byli a vždy budete i vy sami.

Nikdy neinstalujte do počítače nebo telefonu aplikace na základě telefonátu. Podvodníci často požadují instalaci programů pro vzdálený přístup. Pomocí nich pak mohou sledovat, co děláte, včetně přihlašování do internetového bankovnictví. Stejně nebezpečné je potvrzování plateb pod tlakem. Zloději dokážou zneužít i zdánlivě nevinné potvrzení malé částky.

Suma sumárum vám stačí 3 pravidla ochrany před podvodnými telefonáty:

  • ověřujte si, s kým mluvíte nebo si píšete - podvodník se může vydávat za kohokoliv z banky, rodiny nebo úřadů
  • nesdělujte svoje přihlašovací údaje a hesla ke svému účtu, ani čísla platebních karet - skutečná banka je po vás nikdy chtít nebude
  • zvažujte platby a jiné kroky, k nimž jste nabádáni zvenčí - než cokoliv potvrdíte nebo zaplatíte, vždy si dejte čas na rozmyšlenou.

Podvodů na internetu je ale mnohem víc než jen v podobě telefonních hovorů. Podívejte se, kde všude být v online světě opatrní a jak pokus o podvod odhalit včas.

Stavební spoření ČS s bonusem 8 500 Kč

Kam nahlásit podvodný telefonát?

Rychlá reakce po podvodném hovoru zvyšuje šanci na dopadení pachatelů. Co nejdříve kontaktujte svou banku přes zákaznickou linku, některé banky provozují i nonstop linku právě k nahlášení pokusů o podvod (či úspěšných útoků). Podvodné volání bance nahlaste. Bankéři dokážou účet preventivně zablokovat a zabránit případným podvodným transakcím. Navíc mohou zpětně prověřit, zda někdo nezneužil vaše údaje.

Banky ale i samy ochraňují podezřelé transakce svých klientů. V roce 2024 sice útočníci podle statistik České bankovní asociace okradli české klienty bank o více než miliardu korun, ale dalších 8 miliard banky ochránily právě včasným odhalením podezřelé aktivity na účtu. 

Důležité je podat oznámení na policii. Jak nahlásit podvodný bankovní telefonát? Navštívit můžete kteroukoliv služebnu po celé ČR. Popište průběh hovoru a sdělte číslo účtu, na který vás podvodníci nutili poslat peníze (nebo jiné kroky, které jste měli podniknout dle pokynů podvodníků). Tyto informace pomohou vyšetřovatelům spojovat podobné případy a odhalovat organizované skupiny pachatelů. 

Nestyďte se vyhledat pomoc. Důležité rady a možnosti, jak se vyrovnat s kyberútokem vám poskytnou na Lince bezpečí a odkáží na specializovaná místa. Kontakt na Linku bezpečí je 116 006 a telefonní číslo funguje nonstop.

Mohlo by vás také zajímat: Pozor na podvody! Jak bezpečně nakupovat na bazarech a e-shopech

Nové způsoby telefonních podvodů na zákazníky bank

Podvodníci neustále vymýšlejí nové taktiky. V poslední době se zaměřují hlavně na mladé lidi přes sociální sítě. Lákají je na investice do kryptoměn nebo na rychlé přivýdělky. Starším lidem zase volají jménem jejich dětí nebo vnuků, kteří údajně potřebují rychle poslat peníze.

Stále častěji také útočníci kombinují různé metody. Nejdřív pošlou SMS s varováním před podezřelou transakcí, pak zavolají jako pracovníci banky. V SMS často bývají informace o nároku na státní příspěvky, na dotaci nebo na vratku daně, vždy s odkazem, kam kliknout.

Nebo útočníci rozešlou e-maily o výhodných investicích a následně kontaktují oběti telefonicky. Používají přitom profesionální call skripty a školené operátory, kteří mluví perfektní češtinou.

Novým trikem je také zneužívání skutečných bezpečnostních incidentů. Když média informují o úniku dat z nějaké služby, podvodníci začnou obvolávat lidi s tím, že jsou mezi postiženými a musí si zabezpečit účty. Ve skutečnosti jen využívají strach lidí z medializovaného problému.

Pamatujte: způsoby útoků se mění, ale základní pravidla obrany zůstávají stejná

  • nepodléhejte tlaku
  • ověřujte si informace a
  • chraňte své přístupové údaje. 

V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku přes oficiální linku. Legitímní bankéř vaši opatrnost ocení, podvodník se naopak prozradí tím, že vás začne do něčeho nutit.

REKLAMA

ANKETA k článku Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Setkali jste se někdy s podvodným telefonátem vydávajícím se za banku?

Počet odpovědí: 65

KOMENTÁŘE k článku Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.

Přidejte nový komentář

Mohlo by vás zajímat

OSVČ nebo HPP: výhody, nevýhody a kdy se vyplatí

OSVČ nebo HPP: výhody, nevýhody a kdy se vyplatí

Rozhodování mezi OSVČ a HPP závisí na vašich prioritách, jako je touha po flexibilitě, stabilitě příjmu, nebo možnost pracovat na více projektech současně. Tato rozhodnutí často zahrnují hodnocení osobních preferencí spolu s praktickými faktory, které mohou zahrnovat legislativní úpravy a daňové povinnosti.

Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Podvodné volání z bank. Jak ho poznat a jak se útočníkům bránit

Každý týden přicházejí další lidé o své úspory kvůli podvodným telefonátům. Útočníci zdokonalují své taktiky, a díky moderním technologiím dokážou napodobit volání z vaší banky i Policie ČR. Jejich triky jsou čím dál rafinovanější. Spojují technologické možnosti s propracovanou psychologickou manipulací. Spoléhají na moment překvapení a umně pracují s důvěrou, kterou lidé běžně chovají k institucím.

Pozor na podvody! Jak bezpečně nakupovat na bazarech a e-shopech

Pozor na podvody! Jak bezpečně nakupovat na bazarech a e-shopech

Online nakupování nám sice usnadňuje život, ale přináší i rizika. Podvody na bazarech a podvodný e-shop už napálily tisíce lidí. Jen za poslední rok nahlásili nakupující policii podvody za více než 1,5 miliardy korun. V našem průvodci zjistíte, jak nakupovat bezpečně, na co si dát pozor při nákupu z druhé ruky a co dělat při podezřelém inzerátu, nebo jak se pokusit zachránit situaci, když už jste podvodníkům „sedli na lep“.

Do Británie jen s ETA: Jak na to a kolik to stojí

Do Británie jen s ETA: Jak na to a kolik to stojí

Cestování do Velké Británie 2025 přinese zásadní změnu. Od 2. dubna budete potřebovat elektronické povolení ETA. Jde o obdobu americké ESTA nebo kanadské eTA – systémů, které se ve světě běžně používají pro kontrolu vstupu do země.

Jak funguje eNeschopenka: Kompletní průvodce pro zaměstnance

Jak funguje eNeschopenka: Kompletní průvodce pro zaměstnance

Jednodušší a pohodlnější. Takové je hlášení a správa dočasné pracovní neschopnosti pomocí eNeschopenky – tedy elektronické neschopenky. Zaměstnavatel se totiž o nemoci či úrazu zaměstnance dozví elektronicky od ČSSZ. Nepotřebuje tak žádné papírové dokumenty.

Z naší bankovní poradny

Mám nárok na nemocenskou, mateřskou a doplatek na bydlení?

Dobry den, od 9.11. 2020 začne 5. měsíc těhotenství a již tedy nemohu pracovat. Přidal se mi k těhotenství výřez ploténky a trpím silnými bolestmi a jako těhotná nic dělat nemohu, mám odpočívat, žádné léky nesmím. Ale jako OSVČ nemám nárok na mateřskou ani nemocenskou z důvodu, že jsem si neplatila nemocenské pojištěni. Nevěděla jsem, že se doporučuje. Platila jsem vždy sociální a zdravotní. Nemam nárok na žádné finance z úřadu práce. Až po narozeni miminka rodičovsky příspěvek. Je to tedy tak? Tak se chci ještě zeptat, přítel má plat 37 000 Kč, má insolvenci a zatím mu nechávají 14 860 Kč. Bohužel nemáme nárok na příspěvek na bydlení a nemam nárok ani na porodné, jelikož se bere plat před stažením insolvence a páni mi na úřadu říkala, že máme zkusit odklad insolvence na rok. Je to skutečně tak jak mi bylo řečeno že se bere plat před stržením insolvence a tedy na nic nárok nemáme? Děkuji za vyjádření. Dobrý den, bez placeného nemocenského pojištění nemáte nárok na výplatu nemocenské ani mateřské. OSVČ se vždy musí rozhodnout, jestli je lepší neplatit pojištění (a mít více peněz hned) nebo se naopak nemocenského pojištění účastnit a mít za poplatek pokryté riziko nemoci.  Přítel s nadprůměrným platem 37 000 Kč na příspěvek na bydlení nedosáhne. Pro účely nároku na dávku se uvažuje čistý příjem před. ins. srážkami (jinak by to nedávalo smysl - dlužníkovi by se srazila insolvence a peníze by mu doplatil Úřad práce?).  U vás se bohužel sešlo více komplikací - Vy jste si neplatila nemocenské pojištění, přítel se zadlužil a spadl do osobního bankrotu, a nejste manželé, takže nepožíváte výhod manželství (např. vyšší nezabavitelné minimum v insolvenci na manžela/manželku, atd.). ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Jak se dostat z dluhů?

Dobrý den, pomáhám matce dostat se zpátky na nohy. Má cca 10 exekucí, je nezaměstnaná. Chci se zeptat, zdali má nárok na dávku v hmotné nouzi a příspěvek na bydlení. Pokud ano, zdali nějaké peníze dostane nebo ji budou hned strženy na pokrytí exekuce, tzn. zdali už Úřad při vyplácení peněz ví, kolik jí nechat a kolik půjde na pokryti dluhu. Moc děkuji za každou informaci. Dobrý den, snaha pomoci své matce je jistě chválihodná, ale špatnou finanční situaci a exekuce nevyřešíte žádostmi o sociální dávky. Pokud Vaše matka nezvládá splácet své závazky (s 10 exekucemi pravděpodobně ne), doporučuji požádat o osobní bankrot, jehož podmínky jsou od 6/2019 velmi mírné. Po dobu 5 let stačí splácet měsíčně min. 2 200 Kč a následně bude zbytek prominut. Aby bylo možné na insolvenci srážet min. 2 200 Kč, je nutné mít příjem min. 11 000 Kč čistého měsíčně. Mamince tak stačí si najít zcela libovolnou práci za minimální mzdu. Mimořádná okamžitá dávka v hmotné nouzi se poskytuje pouze na řešení mimořádných jednorázových záležitostí (např. při živelné pohromě, po propuštění z vězení, atd.). Běžný dlužník v exekuci tuto definici spíše nenaplní (nestalo-li se mu něco mimořádného). Exekutor musí vždy dlužníkům ponechat tzv. nezabavitelné minimum, tedy dlužníci v exekuci nikdy nezůstávají zcela bez peněz (např. z příjmu 10 000 Kč lze srážet u nepřednostních pohledávek max. 742 Kč).  Příspěvek na bydlení je závislý na mnoha faktorech (příjmy, náklady na bydlení, normované náklady na bydlení, typ bydlení - v nájmu, ve vlastním).  ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Jak řešit dluhy?

Dobrý den, dostal jsem se do situace, kdy nezvládám splácet své dluhy a to i například energie, dluh na pojištění, mobilní operátor atd. Zkrátka bezvýchodná situace. Celková výše dluhů je zhruba 150 000 Kč. Pomalu ale jistě se blížím exekuci. Bohužel jsem v registru dlužníků a rád bych se z této situace dostal jinak než například insolvencí. Jsem zaměstnaný a můj čistý výdělek je 17 000 Kč a mám DPČ, kde si měsíčně přivydělám zhruba 15 000 Kč. Můj osobní názor je, že by pro mě bylo nejjednodušší si někde půjčit oněch 150 000 Kč, z toho vše zaplatit a splácet jednu půjčku, u které si jsem jistý, že nebudu mít problém s řádnými splátkami. Nicméně mi zřejmě nikde nepůjčí. Je nějaké řešení této situace? Předem děkuji za odpověď. Dobrý den, s negativními záznamy v registrech Vám nikdo nepůjčí, tedy máte jen 2 možnosti: 1) snížit výdaje na minimum, žít o chlebu a vodě a všechny dluhy (150 000 Kč) z příjmu 32 000 Kč splácet co to dá 2) požádat o osobní bankrot (insolvenci), což by pro Vás bylo vlastně dost podobné jako první možnost (z 32 000 Kč by Vám zůstávalo jen 14 680 Kč) Máte-li silnou vůli, dávejte měsíčně 17 000 Kč na splátky dluhů. Nemáte-li silnou vůli, požádejte o insolvenci a bude to za Vás nedobrovolně dělat ins. správce (který si z toho bude strhávat měsíčně odměnu min. 1 100 Kč, tedy dluh se Vám bude snižovat pomaleji). ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎ

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2025, všechna práva vyhrazena