Potvrzeno – přes půlroku nabízenou ztrátovou ZUNO koupí nakonec ruská Alfa Group. Raiffeisenbank naopak získá retailový kment klientů od Citibank, která si v tuzemsku nadále ponechá pouze korporátní bankovnictví.
Jak jsme před časem informovali v článku Banky na prodej, v tuzemsku byly k prodeji nabídnuty GE Money Bank, ZUNO Bank a retailová část Citibank. Nyní se zdá, že mimo GE zbylé dvě banky již našly své kupce. Raiffeisenbank prodává i kupuje.
Dobrá myšlenka se špatným provedením. Jedna z nejmladších tuzemských bank se od doby svého příchodu na trh stále nedostala z červených čísel a jen kumulovaná ztráta ke konci roku 2013 činila více jak 4 mld. Kč. Čistě internetové bance se sice podařilo získat poměrně početnou klientelu (nyní má přes 250 000 klientů) a slušné úspory (přes 20 mld. Kč). Avšak nepovedlo se jí tyto úspory rozpůjčovat (přestože úrok ZUNO půjčky je jedním z nejlepších na trhu). A bez úvěrování banka fungovat nemůže. Stejně jako se zdá, že v českém prostředí nemůže fungovat banka zcela bez poboček – klienti jí prostě neuvěří.
Po oznámení záměru prodat ZUNO se přihlásilo nečekané množství zájemců. Mezi nejvážnějšími kandidáty byly Cetelem s BNP Paribas v zádech, Kellnerův Home Credit či Slovenská sporitelna. Nakonec ale zvítězila ruská Alfa Group oligarchy Michaila Fridmana zprostředkovaně přes lucemburský APB Holding.
Nový majitel ujišťuje stávající zákazníky, že banka ZUNO zůstane nadále samostatným regulovaným ústavem se sídlem ve Vídni a pro klienty se změnou majitele nic nezmění. Hodnota transakce doposud zveřejněna nebyla a dá se očekávat, že zůstane předmětem obchodního tajemství.
Zuno Bank bude už třetí bankou, kterou v česku vlastní ruský kapitál. V roce 2013 vstoupila na český trh ruským státem ovládaná Sberbank, která odkoupila mezinárodní business rakouské Volksbank.
V roce 2014 pak německá banka LBBW v rámci řešení vlastních ztrát prodala českou pobočku ruskému finančníkovi Igoru Kimovi, který razantně seškrtal pobočky a soustředí se pod značkou Expobank na privátní bankovnictví.
Ironií osudu je, že opuštěné pobočky LBBW postupně akvizuje rakouská Waldviertler Sparkasse, která v Česku tak trochu utajeně působí již dlouhá léta. WSPK v posledním roce přidala pobočku v Brně a Jihlavě a zdá se, že bude těžit z tradiční důvěry přetrvávající v občanech na menších městech snad z doby Rakousko-Uherska. Waldviertler Sparkasse sice úrokovými sazbami českého klienta neohromuje, ale nabízí jistotu v podobě zajímavého 100% pojištění vkladů bez omezení výše vkladu. Firma je součástí rakouské Sparkassengruppe, která nad rámec zákonného pojištění vkladů klientů v zemích EU provozuje vlastní garanční sdružení.
Špatná myšlenka s dobrým provedením. Citibank za dobu svého působení v tuzemsku dokázala naštvat rekordní množství drobných klientů, především díky zcela nevhodnému prodeji kreditních karet, který si s ničím nezadal s podomním prodejem předražených vysavačů seniorům. Rovněž v podílových fondech nakoupených v nevhodnou dobu hodně klientů pohřbilo svoje finance. Citibank ale dlouhodobě těžila ze své rané expanze v 90-tých letech, kdy byla jednou z mála důvěryhodných bank a podařilo se jí nabrat řadu lepších klientů, které stabilizovala v programu CitiGold.
Asi proto retailový business Citibank končíval řadu let v černých číslech. Banka začala viditelně ztrácet dech až s příchodem nízkonákladových bank na tuzemský trh a tak zcela správně usoudila, že by bylo rozumnější si ponechat pouze stále vysoce výdělečnou a zajímavou korporátní klientelu a nesnažit se svádět předem prohraný boj s větrnými mlýny na poli retailu.
Retailový kmen klientů Citibank se prodával o něco déle než ZUNO a tak nějak se předpokládalo, že ho nakonec koupí jedna z větších tuzemských bank, což se nakonec povedlo Raiffeisenbank. Ani zde nebyla cena transakce doposud zveřejněna.
Pojďme se ještě na poslední zmíněnou transakci podívat z pohledu klienta. Jsem hodnou řádku let uživatelem služeb CitiGold – mám utéct, mám se bát nějakých rizik? Nikoliv nyní! Transakce byla sice avizována v médiích, ale teď především záleží na posouzení regulatorními orgány a rozhodně nebude mít dopad na bankovní účet vedený u Citibank, kreditní či debetní kartu, či jiné aktuální produkty.
Raiffeisenbank zatím avizuje, že hodlá klienty CitiGold převzít a zachovat jim všechny dosavadní výhody. Dalo by se jí snad věřit, že hledá nějaký střední produkt mezi běžného uživatele e-konta a jejich prémiový segment privátního bankovnictví pod značkou Friedrich Wilhelm Raiffeisen. Myšlenka dobrá, počkáme si na provedení…
Není to totiž tak dávno, co jsem byl jako klient tehdejší eBanky převeden do Raiffeisenbanky a poté co mi na účtu začal naskakovat jeden poplatek za druhým rozhodl jsem se svoje tradiční e-konto zrušit.
Již vyšly statistiky České bankovní asociace, nyní se tedy můžeme podívat na informace za měsíc říjen, které vyznívají veskrze pozitivně.
Skupina KB, do které patří i Modrá pyramida spouští od dnešního dne 6.11.2024 časově omezenou akční nabídku na podporu prodeje stavebního spoření.
Skupina KB, do které patří Modrá pyramida s platností od 6. 11. 2024 snižuje u vybraných spořicích akcí bonusový úrok o 0,5 % p.a.
Air Bank od 1. 11. přináší akci pro aktivní klienty. Akce je poskytována ve dvou formách.
Úrokové sazby v říjnu klesaly jen velmi pozvolna. Platí to o nabídkových indexech i reálných úrokových sazbách.
KOMENTÁŘE k článku Rusko-rakouské šachy na českém bankovním trhu
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.