Vláda Bohuslava Sobotky se chystá zrušit druhý pilíř důchodové reformy zavedený teprve před rokem a půl (přesně 1/1/2013). Přestože tento pilíř příliš populární není a účastní se ho zatím méně než 100 000 lidí, jeho rušení s sebou pravděpodobně přinese jisté komplikace.
Druhý pilíř důchodové reformy zavedený pravicovými vládami během minulého volebního období není rozhodně dokonalý a v současné podobě, v jaké byla tato myšlenka posílení zásluhovosti a vlastní odpovědnosti u penzí zavedena do praxe, je dopad tohoto pilíře na problémy současného penzijního systému přinejlepším neutrální. Na počátku byla dobrá myšlenka (pilíř povinný pro všechny a bez nutnosti přidávat 2% ze svého), ale uvedení do praxe (cesta parlamentem) dopadlo tradičně nepříliš dobře.
Pokud vláda zrušení druhého pilíře skutečně prosadí (je to pravděpodobné), bude to mít sice dopad na relativně málo lidí, ale je zde velké riziko znehodnocení vložených peněz do fondů. Většina účastníků druhého pilíře zvolila dynamické fondy s investičním horizontem v řádu desítek let (představme si třeba akcie). Tato volba je rozumná, máme-li do důchodu daleko, neboť v horizontu desetiletí výnosy z konzervativních fondů inflaci spíše nepokryjí. Akcie a podobné instrumenty finančního trhu jsou v dlouhodobém horizontu nejvýnosnější, ale za cenu toho, že zde může být nemalý propad hodnoty v obdobích krizí či v momentech, kdy zkrátka na trzích nepanuje dobrá nálada. Pokud budou fondy zrušeny 2-3 roky po svém zavedení, utrpí účastníci dynamických fondů pravděpodobně ztrátu. Otázkou je, kdo to zaplatí, resp. jestli bude vláda ochotna dorovnat hodnotu vkladů aspoň na jejich výchozí hodnotu (kolik střadatelé sami vložili). Dalším problémem jsou zmařené investice samotných fondů a možné arbitráže o náhrady škod (na druhou stranu společnosti provozující fondy v ČR působí dlouhodobě a nebudou si pravděpodobně chtít stát zcela znepřátelit).
Rušit něco bez náhrady není tak elegantní řešení jako přijít zároveň s něčím lepším. To je ostatně trvalý problém levicových vlád – něco zruším, ale nenabídnu alternativu. Demografické křivky vcelku jasně říkají, že pokud penzijní systém nereformujeme a nezavedeme větší spoluúčast budoucích penzistů, dojde buď k výraznému poklesu penze nebo k výraznému zvýšení věku odchodu do důchodu (nebo bude narůstat schodek na důchodovém účtu, který bude třeba dotovat na úkor jiných kapitol státního rozpočtu, na což si stát bude muset pravděpodobně půjčit, tedy nechá důchody příští generace důchodců zaplatit generací jejich dětí).
Valorizace důchodů je velmi jednoduše procentuální navýšení všech důchodů. Stát valorizaci uskutečňuje každý rok. Průběh a výše valorizace jsou pak ukotveny v zákonech. Ačkoli existují jasně daná pravidla, dochází k neobvyklým situacím, jaké nastaly například letos, kdy byla valorizace novelou zákona snížena. Více informací naleznete v našem článku.
24 840 Kč – tolik činí roční sleva na dani z příjmu pro pracujícího muže za manželku v domácnosti. Podle Maláčové (ČSSD) si tyto peníze rodiny nezaslouží. Neměla by levice naopak rodiny podporovat a navrhovat např. společné zdanění manželů?
Zatímco průměrný důchod letos přesáhl 13 000 Kč a každoročně výrazně roste, nejčastěji vyplácená rodičovská činí necelých 8 000 Kč. Podle Maláčové v pořádku. Proč při dělení eráru vždy ostrouhají rodiny s dětmi?
ČSSD před komunálními volbami oprášila koncept desátku pro developery, kteří by museli přenechávat část nových bytů obcím pro sociálně slabé. Tvrdě pracovat a splácet hypotéku? Levice Vám k tomu přidá prima sousedy.
Odbory požadují zvýšení minimální mzdy na 13 700 Kč, prodloužení zákonné dovolené na 5 týdnů a zkrácení týdenní pracovní doby na 37,5 hod. Rozumné požadavky vedoucí ke všeobecnému blahu zaměstnanců nebo levicový populismus?
KOMENTÁŘE k článku Vláda chce zrušit druhý pilíř důchodové reformy
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.