Vláda chce po vzoru Slovenska zavést cestování zdarma vlaky pro děti, studenty a seniory. Jaké jsou přínosy a rizika bezplatné dopravy? A kolik by to stálo?
Předně je nutné zdůraznit, že nic není zdarma. Bezplatná doprava znamená, že ji místo cestujících zaplatí stát, tedy daňoví poplatníci. O co více se utratí na bezplatné dopravě, o to méně zbyde na jiné položky v rozpočtu (výstavba dálnic, slevy na dani z příjmu atd.).
Zatím se hovoří a dětech do 15 let, studentech
do 26 let a seniorech nad 65 let. Za dopravu by tak platili jen lidé v produktivním
věku.
Již dnes mají cestování zdarma senioři nad 70 let (resp. v osobních a spěšných vlacích za roční poplatek 1 490 Kč). Nově by se tak hranice snížila o 5 let na důchodový věk. Dle programového prohlášení vlády by i nadále bezplatné cestování mělo být podmíněno ročním poplatkem, jehož výše zatím nebyla stanovena (lze očekávat opět částku kolem 1 500 Kč).
Dnes jezdí vlakem zdarma děti do 6 let (ve věku 7-15 let pak se slevou 50%). Studenti do 26 let mají nárok na slevu na dojíždění do školy (tzv. žákovské jízdné). Jízdné za děti a studenty obvykle platí rodiče, tedy cestování pro děti zdarma má na rozpočet domácností podobný dopad jako zvýšená sleva na dani z příjmu za děti. Před lety zavedla Praha cestování v MHD pro děti 6-15 let zdarma. Toto opatření působilo revolučně a mělo své zastánce i odpůrce. Dnes se však bere již jako naprostý standard.
Největší obavy z nárůstu dopravy májí dopravci a SŽDC. Ustát skokový nárůst přepravy bez snížení kvality cestování není snadné (Slovensku se to nepovedlo). Pořízení nových vlakových souprav je o něco komplikovanější než nákup autobusů, čekací lhůty jsou výrazně delší. Ještě více limitující může být kapacita kolejí, která je bez šance na rozšíření v jakémkoliv rozumném časovém horizontu. Mohou limity infrastruktury skutečně ohrozit zavedení bezplatného cestování?
Spíše ne. Nejvíce jsou spoje (soupravy a koleje) vytíženy ve špičkách pracovních dnů (ráno, odpoledne). V tomto období budou děti a studenti cestovat do škol nehledě na výši ceny jízdného. Mimo špičku lze očekávat nárůst výletníků mezi rodinami, studenty i seniory. Nicméně zde je dost volné kapacity pro navýšení spojů (teoreticky až na hranici limitů dopravní špičky). Skutečným omezením v dnešní době plné zaměstnanosti tak může být spíše nedostatek strojvůdců.
Bezplatné cestování pro vybrané sociální
skupiny může dávat smysl a náklady na toto opatření nemusejí být nutně vysoké,
neboť:
Nicméně aspoň symbolické jízdné (např. 10%) by neškodilo. Nedocházelo by k absurdnímu nadužívání bezplatné přepravy a tato spoluúčast by i nadále cestujícím připomínala, že nic není zdarma.
Ztratili jste práci a nevíte, zda máte nárok na podporu v nezaměstnanosti? Případně byste rádi věděli, jak bude vysoká a jak dlouho ji budete moci pobírat? V naší kalkulačce podpory si snadno spočítáte, kolik peněz můžete od státu dostávat a kolik to bude v celkovém součtu. Ukážeme, co potřebujete k úspěšnému vyřízení žádosti o podporu v nezaměstnanosti.
Potřebujete zjistit, zda máte nárok na přídavky na děti? V naší kalkulačce si snadno ověříte, jestli na tuto sociální dávku dosáhnete a v jaké výši vám může být vyplácena. Ukážeme vám také, jaké podmínky musíte splnit a jak o přídavky požádat.
Hrozí vám srážky ze mzdy, nebo už je zaměstnavatel provádí? Jistě si chcete ověřit, kolik peněz vám má ze mzdy zůstat. V naší kalkulačce srážek ze mzdy si můžete rychle spočítat, jaká částka se vám má skutečně strhnout. Zjistíte také, kolik peněz vám musí po srážkách zůstat na živobytí, ať už jde o srážky na exekuce, na výživné anebo na insolvenci.
Kupujete nemovitost? Řešíte vypořádání dědictví? Anebo prodáváte firmu nebo její podíl? V těchto a dalších situacích, kdy je nutné zajistit bezpečné a transparentní uschování peněžních prostředků mezi dvěma stranami, se využívá bankovní úschova. Jak funguje, jaká je cena bankovní úschovy a jaké jsou její výhody a možné nevýhody?
České obchody nabízejí zákazníkům pestrou paletu platebních metod. K platbě kartou sáhnou tři ze čtyř Čechů raději než po hotovosti. Mladší generace už dává přednost mobilním platbám. Starší věkové skupiny zůstávají věrné klasické plastové kartě, jak ukazují statistiky platebního stylu České národní banky a také Index prosperity, zpracovávaný Českou spořitelnou, ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR.
KOMENTÁŘE k článku Vlaky zdarma pro děti, studenty a seniory
, Komentoval(a):
Seniori by nemuseli stat ve fronte na jizdne, staci kdyz budou mit seniorskou inkartu a i ta by mohla doznat urciteho zlevneni. Alespon usetri cas pruvodci ve vlacich s jizdenkami a seniori budou jezdit bez stresu.
, Komentoval(a): Lada
Jsem samozřejmě pro. Senioři budou cestovat po naší zemi. Zavzpomínají na své mládí. Mohou sebou brát vnoučky a prožívat s nimi další milá dobrodružství.
, Komentoval(a): Lada
Bylo by dobré, aby se to nastavilo tak, že by jezdili např. v určité dny. Plán a řád. :-)
nižší jizdne, Komentoval(a): milda
Jsem samozřejmě proti.uz dnes je vidět důchodce dělat neplechu v hospodách s barech s tím jak se neuvážené zvedají důchody .Pivo a cigarety.to zajímá důchodce nejvíce.staci se podívat do každé venkovní hospody.