Rok 2016 s sebou přináší 3 důležité změny v oblasti daní a financí. Poroste minimální mzda, zvýší se sleva na dani za druhé a třetí dítě a daň z převodu nemovitosti bude platit místo prodávajícího kupující.
Minimální mzda vzroste od ledna o 700 Kč na 9 900 Kč (ze současných 9 200 Kč). Minimální mzdu pobírá méně než 100 000 lidí. Na první pohled by se mohlo zdát, že jde především o přilepšení nízkopříjmovým skupinám obyvatelstva. Nicméně nemalá část pracovníků (zejména v pohostinství, stavebnictví, cestovním ruchu a dalších službách) pobírá oficiálně minimální mzdu cíleně kvůli daňové optimalizaci a zbytek dostává tzv. načerno na ruku. Přestože si tedy přilepší spíše stát na vyšších odvodech pojistného než samotní nízkopříjmoví lidé v podobě vyššího disponibilního příjmu, opatření lze hodnotit jako rozumné, neboť jeho hlavním dopadem bude alespoň částečné omezení šedé (tedy nezdaněné) ekonomiky. Vláda by se ovšem současně měla zamyslet, proč nemalé množství lidí příjmy danit nechce. Třeba to bude tím, že v ČR je jedno z nejvyšších zdanění práce na světě (zhruba 50%), které není ekvivalentní protihodnotám, které stát nabízí. Bez takto výrazného daňového břemene by se české mzdy přibližovaly těm německým rychleji.
Měla by se zvýšit sleva na dani za druhé a třetí dítě, konkrétně o 100 Kč měsíčně za druhé dítě a o 300 Kč měsíčně za třetí a každé následující dítě (sleva za první dítě zůstává bohužel na současné úrovni). Tato změna zákona ještě není schválena, ale poslanci slibují, že tak učiní co nejdříve a že novela bude mít retroaktivní efekt od počátku kalendářního roku. Celkově by tedy sleva na dani za děti měla nově činit 13 404 Kč/17 004 Kč/20 604 Kč.
Jedná se jistě o krok správným směrem, ale v kontextu slev na dani na poplatníka 24 840 Kč či za vyživovanou manželku/manžela 24 840 Kč je to stále nedostatečné. Nárok na slevu za vyživovanou manželku/manžela je definován takto: osoba s ročním příjmem do 68 000 Kč, která se podílí na nákladech domácnosti. Pokud na vyživovaného manžela/manželku, který si může přivydělat až 68 000 Kč a obecně vyžaduje méně péče než děti, dostaneme 24 840 Kč, proč na vyživované děti pouze 13 404 - 20 604 Kč?
V kontextu aktuální migrační otázky, kdy politici tvrdí, že porodnost je nízká, Evropa vymírá, a proto je příchod migrantů žádanou vzpěrou pro populační růst, by bylo vhodné porovnat dotace poskytované migrantům na jejich děti s dotacemi českých rodičů. Každý dospělý migrant má nárok na životní minimum 2 830 - 3 410 Kč (dle počtu dospělých osob v domácnosti) a za každé dítě 1 740 - 2450 Kč (dle věku dítěte). Sleva na dani pro české rodiče za děti činí 1 117 - 1 717 Kč (dle počtu dětí). Ať už se tedy jedná o děti, manželku či daňového poplatníka obecně, Čechům je poskytována ve všech případech menší sleva na dani než kolik činí dotace migrantům. Na modelovém příkladu průměrné české rodiny (otec, matka, mladší dítě, starší dítě) činí celkový rozdíl téměř 4 000 Kč. Kdybychom každé české rodině se dvěma dětmi slíbili 4 000 Kč měsíčně navíc (tedy 48 000 Kč ročně), otázka nízké české porodnosti by byla vyřešena rychleji, než si myslíme.
Taktéž ještě změna čekající na finální schválení v parlamentu, která by měla platit od dubna. Daň z převodu nemovitosti (4%), kterou dnes platí prodávající, se má změnit na Daň z nabytí nemovitosti, kterou bude platit kupující. Aby nula od nuly pošla, ceny nemovitostí by teoreticky měly klesnout o 4%, ale upřímně, myslíte, že se tak skutečně stane? Touto daňovou změnou spíše dojde ke skrytému navýšení cen (můžeme jen hádat, bude-li to blíže spodní či horní hranici intervalu 0-4%).
Místo úvahy, kdo zaplatí 4% z převodu nemovitosti, by ovšem bylo lepší si položit otázku, nepřináší-li tato daň více škod než užitku.
Víte, kolik jako OSVČ zaplatíte v roce 2025 na dani z příjmů? A co si můžete odečíst? To všechno zjistíte s pomocí daňové kalkulačky pro OSVČ. A usnadníte si tak přípravu daňového přiznání.
Konec roku je skvělou příležitostí, jak si snížit daňovou zátěž a ušetřit až 7 200 Kč. Stačí využít daňové úlevy spojené s penzijním spořením, investičními produkty nebo pojištěním. Poradíme vám, jak na to krok za krokem.
S příchodem roku 2025 stojí mnoho OSVČ před důležitým rozhodnutím ohledně vstupu, či naopak opuštění režimu paušální daně. Tento daňový režim, v ČR zavedený v roce 2021, nabízí alternativní (a administrativně o hodně snazší) danění a odvody na obě povinná pojištění. Pojďme si ujasnit, co obnáší režim paušální daně, jaké jsou jeho podmínky. Ukážeme, kdy smí OSVČ do tohoto režimu vstoupit a kdy může (nebo musí) vystoupit. Dočtete se i změny, co v paušální dani přinese rok 2025.
Rok 2024 přinesl významné změny. Také pro OSVČ, konkrétně v daních z příjmů. Nový limit pro 23% sazbu daně z příjmů ovlivní spoustu podnikatelů. Do pásma vyšší daně se jich totiž letos dostane o hodně víc. Pojďme se podívat na hlavní novinky v daních pro OSVČ a jejich dopady.
mBank si vzala příklad od jiných bank a uvedla do provozu specializované webové stránky zaměřené na podnikatele, na segment malých a středních podniků. Projekt nazvaný Podnikatelův rádce si klade za cíl usnadnit orientaci v administrativních náležitostech jak začínajícím, tak již zkušenějším podnikatelům a zmírnit obavy spojené s administrativou a dalšími povinnostmi v podnikání.
KOMENTÁŘE k článku Změny 2016 – daně a finance
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.