Penzijní společnost Generali funguje na českém
trhu již více než čtvrt století. Založena byla v roce 1994. A od roku 2008 je
součástí skupiny Generali, která patří k předním světovým pojišťovnám. Generali
vsází na dostupnost pro klienty formou velmi husté sítě poboček a poradců
mateřské Generali České pojišťovny, v ČR jich najdeme přes 900.
Penzijní připojištění Generali v transformovaných fondech je jedničkou na trhu, v současnosti jej má sjednáno přes 800 tisíc aktivních účastníků. I díky tomu je Generali penzijní pojištění a doplňkové penzijní spoření tím nejvyhledávanějším mezi českými klienty. Generali penzijní společnost spravuje penzijní úložky absolutně největšího počtu klientů na našem trhu.
Generali penzijní společnost nabízí svým klientům širokou škálu účastnických fondů a spořicích programů, to vše v rámci zastřešujícího produktu s názvem Generali Penze. Vedle samotného spoření získávají zákazníci Generali Penze i řadu dalších služeb, včetně možnosti on-line obsluhy svého spoření.
Co se Generali penzijních fondů týká, v nabídce je jich více než u většiny penzijních společností. Účastnické penzijní fondy Dynamický, Vyvážený, Spořicí a Povinný konzervativní jsou doplněny o portfolio spořicích programů.
Penzijní fondy Generali nabízejí možnost investování dle investičního profilu fondu, lze je libovolně kombinovat. Spořicí programy zajišťují automatické rozložení prostředků v jednotlivých fondech v závislosti na věku klienta. Jedná se o následující produkty: Dynamický spořicí program, Vyvážený spořicí program a Konzervativní spořicí program.
Jako první přinesla Generali penzijní společnost službu Balancovaný převod, která významně snižuje rizika při převodu úspor klientů z Transformovaného fondu do nových fondů účastnických. Úspěšná je Generali i mezi zaměstnavateli - do penzijního spoření svých zaměstnanců přispívá v rámci Generali Penze více než 5 000 firem.
Penzijní společnost Generali a.s. nabízí
klientům možnost zhodnocení prostředků ve čtyřech účastnických fondech
doplňkového penzijního spoření (nového penzijka), dále ve fondu transformovaném,
kde bylo možné sjednávat smlouvy o penzijním pojištění do konce roku 2012. Při
výběru či změně investiční strategie, která je u nového penzijka umožněna
jednou ročně zdarma, má klient dvě základní možnosti.
Tou první je vybrat si konkrétní fondy, do nichž chce své peníze svěřit – a rozdělit peníze mezi tyto fondy v určitém procentuálním poměru, kombinace je možná úplně jakákoliv. Kombinaci lze během spoření měnit. Druhou možností je výběr jednoho ze tří spořicích programů.
Každý spořicí program se skládá z 11 fází rozdělených podle doby zbývající do konce spoření. Klient smí přecházet mezi programy, ale nemůže měnit fáze, ty jsou pevně navázány na věk toho, kdo spoří. Tím je zaručena maximální ochrana investice ve vztahu k jejímu cílení na 60 let věku klienta.
Zajímavostí je, že ani jeden spořicí program neobsahuje Povinný konzervativní fond. Každý ze spořicích programů je ukončen několika lety investic ve Spořicím fondu, jinými slovy peníze nejsou automaticky převáděny do toho nejméně výnosného (i nejméně rizikového) fondu konzervativního.
Generali penzijní společnost tedy plně věří svému Spořicímu fondu v tom, že nevykáže ani v krátkodobém horizontu ztráty, které by klienta poškodily. Tím se v porovnání penzijních připojištění liší program Generali Penze od většiny ostatních penzijních společností. Nejde samozřejmě o objektivní hodnocení spolehlivosti fondů, jen se ukazuje, jak své fondy vnímá samotné Generali.
Co se nákladovosti týká, podle nastavení ve smlouvách penzijní společnosti náleží úplata za obhospodařování majetku ve fondech, která činí nejvýše 1 % z průměrné roční hodnoty vlastního kapitálu Fondu. Dále se hradí poplatky za zhodnocení prostředků ve fondu, a to ve výši 15 % z kladného rozdílu (zhodnocení) průměrné hodnoty v příslušném období a nejvyšší průměrné roční hodnoty v letech předcházejících.
Z penzijního spoření Generali si lze nechat vyplácet své prostředky mnoha různými způsoby. Jakmile vznikne nárok na výplatu, dá se i nadále ve spoření pokračovat po libovolně dlouhou dobu, zůstává i nárok na státní příspěvek. Pojďme ale k typům výplat:
Veškerá správa profilu penzijního připojištění i penzijního spoření je možná v klientském portálu, a to včetně nastavení různých doplňkových služeb. Zde lze spravovat i případné další produkty od skupiny Generali. Právě doplňkové služby, například Daňový servis nebo Penze Info, jsou silnou stránkou této penzijní společnosti. Co je podstatou těchto služeb?
V případě Penze Info jde o aktivaci notifikací (zpráv) o uložení důležitých dokumentů do Klientského portálu. Služba je zdarma. Daňový servis je službou, která automaticky daňově zohlední jednorázovou platbu ke konci roku. Tu klient ale může vložit i kdykoliv jindy, za podmínky, že si pravidelně neplatí částku vhodnou pro maximalizaci daňové úlevy (3 000 Kč) – a jednorázovou platbou chce tuto částku dorovnat.
Aby služba Daňového servisu fungovala, musí být ve smlouvě aktivní (jinak se peníze převedou do dalšího roku v podobě předplatného na další měsíční příspěvky). Aktivovat se dá Daňový servis kdykoliv, například v klientském portálu. Pozor, zpětně doplacené platby jsou bez nároku na státní příspěvek. Nárok je pouze na úlevu z daní.
Dostupnost služeb Penzijní společnosti Generali je velmi vysoká. Díky spojení s Českou pojišťovnou je k mání přes 900 obchodních míst, více než 3000 pojišťovacích poradců a ještě i vybrané makléřské firmy. Je vhodné zmínit, že i ve velmi krizovém koronavirovém roce 2020 dosáhl Dynamický fond kladného zhodnocení, konkrétně 5,4 % p.a.
Firmy potvrzují, že realizace penzijního spoření pro jejich zaměstnance (příspěvky zaměstnavatele) je administrativně nenáročná.
Generali penzijní spoření lze sjednat i pro děti, dokonce od narození, ale žádný speciální program jim zde nabízen není. Legislativa ovšem zajišťuje možnost výběru třetiny naspořených prostředků, jakmile dítě dosáhne 18 let věku. Ale pozor, platí jen pro děti, kterým rodiče sjednají Generali Penzi ještě před dosažením 8 let věku (výběr v 18 letech je možný jen při minimálně desetiletém trvání spoření – a později než v 18 letech vybrat třetinu prostředků už nelze).
Penzijní pojištění Generali lze mít sjednáno v tzv. Transformovaném fondu, tedy ve starší podobě penzijka, které bylo možno uzavírat do konce roku 2012. Pro nové klienty jsou v nabídce čtyři penzijní fondy Generali a tři Generali spořicí programy. Podívejme se na účastnické fondy podrobněji:
Ještě si objasněme detaily ohledně Generali spořicích programů. Jde o automatické strategie spoření nastavené podle preferencí klienta. Nelze je proto kombinovat s individuální volbou investiční strategie, jde totiž o ucelený program spoření. V průběhu smí klient pouze přecházet mezi spořicími programy, ale nelze měnit nastavení v jednotlivých programech.
Pokud si klient přeje individuální podmínky spoření, volí svou vlastní strategii rozložením svých prostředků do jednotlivých fondů. Ty lze v čase přelévat.
Každý spořicí program je tvořen jedenácti na sebe navazujícími fázemi. V každé fázi je nastaven určitý podíl dynamického, vyváženého a spořicího účastnického fondu. Fáze programu, do které klient se spořením vstupuje, je určena automaticky na základě jeho věku – nelze ji na přání změnit.
Generali penzijní společnost nabízí na svých stránkách několik kalkulaček spoření, které odpovídají na několik základních otázek ohledně úložek, výsledků spoření, možné výšky předdůchodu apod. Kalkulačky tu nejdete následující:
Generali penzijní společnost je na českém trhu jedničkou z pohledu celkového počtu všech aktivních účastníků penzijního připojištění i doplňkového penzijního spoření. Mezi transformovanými fondy vede Generali na plné čáře, v případě doplňkového penzijního spoření je na druhé příčce, co se týká počtu účastníků i množství spravovaných prostředků.
Průměrná měsíční výše vypláceného předdůchodu je ale ze všech penzijních společností nejnižší, což (společně s průměrnou úložkou účastníka) svědčí o tom, že Generali penzijní spoření i připojištění je využíváno klienty s průměrnými, spíše nižšími měsíčními úložkami. K nejnižším na trhu patří i průměrný příspěvek zaměstnavatele (zdroj: statistiky Asociace penzijních společností ČR).
I Generali penzijní společnost je si vědoma své společenské odpovědnosti a dělá pro ni dle svého prohlášení maximum. Zmiňme zejména projekt Paperless, v rámci něhož se Generali snaží komunikovat na klienty co nejvíce elektronicky, omezovat spotřebu. V rámci tohoto projektu se tu spojili s organizací Sázíme stromy.
Generali v uplynulých letech podporovala několik dobročinných organizací, například nadaci Dětský mozek, které za každou dětskou smlouvu věnovali 100 Kč. V roce 2019 přispěla Generali u příležitosti výročí 25 let Nadačnímu fondu pro rozvoj gynekologie a porodnictví Vita et Futura, čímž podpořila aktivity v České republice pro zlepšení podmínek porodnictví.
Od začátku roku 2024 mohou Češi využívat takzvaný dlouhodobý investiční produkt. Označuje se zkratkou DIP a má pomoci lidem lépe se finančně zabezpečit na dobu po odchodu do penze. Přečtěte si, jaká jsou pravidla dlouhodobého investičního produktu, kdo ho smí nabízet a do jakých nástrojů lze investovat.
Rok 2024 přináší významné změny v oblasti penzijního spoření, které se dotýkají jak výše státních příspěvků, tak i jejich dostupnosti pro určité skupiny střadatelů. Zatímco maximální státní příspěvek se zvyšuje, senioři pobírající starobní důchod ztrácejí od 1. července nárok na tuto podporu. Některé penzijní společnosti se rozhodly seniorům tuto náhlou změnu alespoň dočasně kompenzovat
Když člověk řeší otázky spojené s pojištěním, je důležité mít na blízku někoho, na koho se může spolehnout – nejde totiž o nic menšího než o ochranu milionových hodnot v oblasti majetku, života a zdraví. Profesionálně vyškolený a empatický poradce dokáže ušetřit spoustu času a starostí.