Dobrý den, na internetu zoufale hledám informace a pomoc ohledně chybné platby, kterou jsem omylem zadala. Mám spor (zatím ne soudní) s UniCredit Bank, ve které mám veden účet v CZK a EUR. Mimochodem, EUR účet vůbec nevyužívám (byl automaticky přidám k účtu TOP, kde mám svůj účet v CZK). Bohužel jsem z nepozornosti odeslala platbu z jiné své banky (mBank), a to ve výši 795 tisíc na svůj účet vedený v EUR. Platba měla samozřejmě směřovat na účet vedený v CZK. Ihned po odeslání jsem volala do obou bank, že jsem udělala chybu. Nejprve do své odesílající banky, která mi sdělila, že platbu již není možné vrátit (jednalo se o poslání platby po 16 h a nejednalo se o platbu na účet cizí osoby). Bylo mi sděleno, že se platba "asi" vrátí. Platba byla totiž odeslána jako obyčejná tuzemská platba ve stejné měně CZK, pouze jsem omylem zvolila špatně dvojčíslí účtu, které bylo pro euro účet. Poté jsem volala 3x do příchozí banky UniCredit Bank po následující 2 dny jsem s tím, že jsem platbu špatně zadala. Mám doklad o hovorech (výpis z účtu). Bohužel jsem se obrátila pouze na infolinku UniCredit Bank (neměla jsem kontakt ani jsem nevěděla o nějakém svém osobním bankéřovi - jinak bych mu logicky volala) - kde mi bylo sděleno, ať vyčkám, že banka si s platbou poradí nebo ji případně vrátí. Banka si čtvrtý den vesele platbu připsala na můj EUR účet. Na převodu jsem ztratila 54 tisíc a banka se tváří, že udělala vše v pořádku. Na pobočce mi paní řekla, že můj osobní bankéř dostává vždy při takových platbách upozornění do emailu a platbu musí ověřit, protože byla prostě "nestandardní platba". Což se vůbec nestalo. Žádná z mých reklamací směrem k bance nebyla samozřejmě uznána. Oni udělali vše v pořádku dle mého pokynu. Nenabídli mi ani možnost ani převodu peněz mezi účty za výhodnější kurz. Ještě si naúčtovali poplatek 1 500 Kč za příchozí platbu v cizí měně. Obrátila jsem se na finančního arbitra. Paní Nedelková mi z prvotního šetření sdělila, že pravděpodobně to vypadá na moji prohru, že banka nepochybila. O notifikaci a ověření platby ze strany příchozí banky v jejím návrhu rozhodnutí nebyla vůbec řeč, protože banka o tom nemá žádný důkaz (žádné ověření totiž nebylo, protože bych ho logicky samozřejmě nepovolila!). Tohle vůbec neprošetřovala. Ani všechny hovory. Prosím, kam se obrátit? Není nějaký zákon nebo určitý předpis nebo alespoň doporučení pro banky, jaká ověření mají učinit předtím, než připíšou takovouto platbu? Z interních zdrojů od jiných zaměstnanců již nyní vím, že UniCredit tyhle platby ověřuje, ale samozřejmě se mi to každý zaměstnanec bojí dát písemně, protože je to jeho zaměstnavatel. Možná na to mají i nějaký vnitřní předpis, ale ten mi samozřejmě banka neposkytne. Napadlo mě nahrát si nějaký hovor, kde se na tohle budu ptát. Nebo něco takového existuje? Proč mi banka prostě nepomohla v této nestandardní situaci, kdy volám, že platba je špatně - co teď dělat. Vždyť to se přece může stát denně komukoliv. Cítím se velmi poškozena a postoj FA mě značně překvapil. A to na něj čekám 7 měsíců a ještě jsem ho urgovala. Mockrát děkuji za radu, pokud nějakou máte. Jednalo se o peníze na převod hypotéky, pro nás prostě nesmírná finanční ztráta.
Dobrý den, příchozí platby v jiné měně než je měna účtu se automaticky přepočítávají kurzem banky (devizy nákup/prodej) a na účet se připisují v měně účtu. Banky v takovýchto situacích klientům nevolají a nezkoumají, zda chtějí platbu přijmout či nikoliv (žádný zákon toto nenařizuje). Vše se děje automaticky. Platbu lze u odesílající banky stornovat jen do momentu, než peníze opustí banku (záleží na přesném času zadání a typu platby - mohou to být vteřiny, minuty, hodiny). Banka příjemce platbu u odesílající banky stornovat nemůže.
U plateb bez konverze měn není problém peníze vrátit zpět na účet odesílatele v plné výši. U plateb s konverzí měn to bohužel možné není. UniCredit Bank za Vaše koruny nakoupila eura a ty Vám připsala na účet. Pokud byste chtěla platbu vrátit, musela by banka za eura nakoupit koruny a ty poslat zpět. Z důvodu dvojité konverze jste proto tratila nemalou částku. Banka nikterak nepochybila, nemá smysl řešit spor přes Finančního arbitra či soudně - nemůžete vyhrát. Pochybení bylo na Vaší stráně při zadávání platby.
Ne všechna chybná rozhodnutí lze bohužel napravit. Je to jako s právem na vrácení zboží do 14 dnů (při nákupu online). Většinu omylem zakoupeného zboží vrátit lze, ale nelze vrátit např. zboží upravené na míru, zboží podléhající rychlé zkáze, zboží s duševním vlastnictvím (např. noviny, program, film po shlédnutí). atd.
Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.
Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.
Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.
Dobrý den, v pátek mě kontaktovali z AiRally, vybrali si ode mě na mé jméno půjčky s tím, že peníze převedou na kryptoměny s tím, že až dokončíme proces, že vše vrátí i s výdělkem. Vše jsem ihned nahlásila na policií, na Revolut, dodala jsem i policejní protokol, zablokovala jsem účet. Ted jde o to, jaká je šance, že peníze získám zpět. Vše řeší Revolut, KB banka a Police, vše je už na kriminálce.
Dobrý den, chtěla bych se zeptat - letos v květnu mi skončila insolvence. Bohužel jsem byla nucena vzít si v srpnu letošního roku 4 nebankovní půjčky, které jsem samozřejmě plánovala zaplatit, ale co čert nechtěl, zůstala jsem úplně sama se dvěma malými dětmi a na rodičovském příspěvku. Tudíž jsem nedokázala zaplatit ani první splátku, zkrátka nic. Teď u jedné společnosti došlo bohužel k zesplatnění a u dalších tří k tomu dojde v nejbližší době. Uplynula už 5 denní lhůta pro zaplacení celé částky na té první půjčce, tato částka je během 3 měsíců více než dvojnásobek toho co jsem si půjčila. Mě by teď ovšem zajímalo, co bude následovat, nebo co můžu udělat? Kdy dojde k exekuci? Případně bude tato exekuce na účet nebo na rodičovský příspěvek? Znamená to, že už v prosinci mi nepřijde žádná koruna, nebo to nějaký čas trvá? Jak to teď bude prosím, můžete mi poradit?
Moc dekuji
Dobrý den, mám jako dědic po mém zemřelém otci nárok nechat si za úplatu vytisknout výpisy z jeho bankovního účtu za poslední rok od jeho úmrtí? Banka mě odmítla, že na to nemám právo, kvůli bankovním tajemství. U notáře jsem podepisoval usnesení, že přebírám i otcovy dluhy, tak i majetek. Proto mi to přijde od banky dost nekorektní. Stěžují mi situaci, protože budu muset čekat až přijdou upomínky (třeba i s penále), místo toho abych to řešil předem. Předem děkuji za odpověď.
Dobrý den, měl bych otázku týkající se zdanění kryptoměn, nicméně se nejedná o klasický prodej se ziskem. Popíši situaci. Vlastním např. 1 BTC zakoupený na ceně 50 000$. Tento BTC zamknu v DeFi protokolu jako collateral a vůči němu si půjčím USDT v hodnotě nákupu zboží na eshopu (pro jednoduchost výpočtu dejme tomu 10 000 USDT). Jakou formou se daní nákup zboží, pokud jej provedu na ceně 100 000$ za BTC? Hraje ve výpočtu daně nějakou roli hodnota collateralu v rámci DeFi platformy? Nebo se daň počítá z rozdílu hodnoty 10 000 USDT v době půjčky vs doba realizace nákupu na eshopu (okamžik konverze na CZK): Logicky by mi vycházelo, že možnost druhá (BTC jsem neprodal, čímž jsem de facto nerealizoval zisk z jeho ceny), nicméně v oblasti daní jsem ne úplně zkušený a neznám přesné vyznění zákona v této oblasti.
Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.
Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.
Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.
Již vyšly statistiky České bankovní asociace, nyní se tedy můžeme podívat na informace za měsíc říjen, které vyznívají veskrze pozitivně.
Plánujete investice do krypta? Pak byste měli být umět bezpečně rozpoznat krypto podvody, a také vědět, jak se chránit. Kryptoměny nabízejí skvělé investiční příležitosti, ale zároveň jsou lákadlem pro podvodníky. Shromáždili jsme pro vás ty nejdůležitější tipy, jak se vyhnout podvodům a podvodným kryptoměnovým projektům, jak nenaletět na phishing krypta a co dělat, pokud už jste své peníze podvodníkům přece jen poslali.
Máte v hlavě velké podnikatelské plány, které vám však narušuje představa toho, jak budete muset dlouho řešit nejrůznější administrativní úkony? V takovém případě je koncept prodeje takzvané ready-made společnosti určený přesně pro vás. Proč je právě tento způsob tak výhodný a co všechno klientovi přinese? Zdroj obrázku: Pixabay.com