Vishingem se nazývají podvodné telefonáty klientům bank. Slovo vishing vzniklo jako složenina "voice" + "phishing".
Podvodník volá jménem banky klientům a snaží se vytvořit naléhavý dojem, že účet oběti byl napaden. Nebo informuje telefonicky klienta, že má nový produkt a snaží se vylákat jeho citlivé údaje. Cílem je využití vylákaných údajů pro přihlášení do bankovnictví a získání peněz klienta podvodníkem.
Vishing má různé záminky. Někdy jsou klienti banky kontaktováni podvodníkem, který se vydává za "brokera". Takový podvodník pak zakládá jménem klienta nový účet u banky a snaží se přesvědčit klienta ať mu poskytne údaje, nebo třeba zašle debetní kartu vydanou k účtu. Argumentem může být i zařazení do slosování o věcné ceny.
Banky.cz důrazně doporučují nikomu nesdělovat osobní údaje či přístupové údaje k účtu. Zároveň s bankou komunikujte pouze prostřednictvím zabezpečeného internetového bankovnictví. Nebo telefonujte a jednejte jen s osobami vám důvěrně známými, o kterých víte, že stále v bance pracují. To je jediná rozumná prevence před okradením formou vishingu!
Obětí vishingu v poslední době jsou například klienti České spořitelny, Československé obchodní banky, Sberbank, či mBank. Žádná česká ani světová banka nechce po klientech zasílat údaje či je telefonicky vydávat, ani nezasílá nevyžádané e-maily s požadavkem na kliknutí a ověření údajů (viz. phishing).
Češi jsou světovými přeborníky v používání platebních karet. Nejsme ovšem jediní, kdo na ně sází. O jejich zneužití jako přímé cesty k našim penězům se neúnavně snaží i skupiny kyberpodvodníků. Ti dokážou narafičit nejrůznější situace, v nichž nás chtějí okrást. A i přes stále důraznější varování, které slýcháme ze všech stran, se jim bohužel daří. Profesionálové zkušení v oboru ochrany našich financí v kyberprostoru mají pro všechny, kdo chtějí umět včas podvody rozpoznat, několik rad. V pořadu Interview PLUS je divákům prozradil jeden z nejpovolanějších, šéf odboru prevence karetních podvodů v Komerční bance, Pavel Šašek, který upozorňuje i na falešné weby, k jejichž odhalení často vede jen drobnost.
Češi jsou světovými přeborníky v používání platebních karet. Nejsme ovšem jediní, kdo na ně sází. O jejich zneužití jako přímé cesty k našim penězům se neúnavně snaží i skupiny kyberpodvodníků. Ti dokážou narafičit nejrůznější situace, v nichž nás chtějí okrást. A i přes stále důraznější varování, které slýcháme ze všech stran, se jim bohužel daří. Profesionálové zkušení v oboru ochrany našich financí v kyberprostoru mají pro všechny, kdo chtějí umět včas podvody rozpoznat, několik rad. V pořadu Interview PLUS je divákům prozradil jeden z nejpovolanějších, šéf odboru prevence karetních podvodů v Komerční bance, Pavel Šašek, který upozorňuje i na falešné weby, k jejichž odhalení často vede jen drobnost.
Kyberútočníci jen za prvních sedm měsíců letošního roku napadli 50 tisíc klientů českých bank. Oproti stejně dlouho sledovanému období v loňském roce se jedná o nárůst o 37 %. A jak varuje Česká bankovní asociace, bude hůř. Podvodníci vymýšlejí stále důmyslnější triky a metody k oklamání samotných majitelů peněz i těch, kteří je mají chránit. Mezi ně patří Marek Macháček, který pokusy „internetové škodné“ odráží už jedenáct let. Zatímco zpočátku své kariéry případy pokusů o finanční podfuky počítal na prstech jedné ruky, dnes se takřka nezastaví.
Případy, kdy lidé při nakupování přes internet naletí podvodníkům, se stále množí. A to i přesto, že kyberspecialisté v bankách se mohou přetrhnout, aby okrádání lidí zabránili. Šíří osvětu a bdí nad transakcemi, mezi nimiž umí rozpoznat většinu těch, které mají jediný cíl — získání vašich peněz. Pokud je odhalí, snaží se klienta kontaktovat a ochránit ho. Háček je v tom, že tentýž způsob si k okrádání lidí volí i sami šejdíři. Jak poznat, kdo je kdo? V následujícím článku o tzv. vishingu vám napoví Pavel Šašek, vedoucí oddělení prevence karetních podvodů z Komerční banky.