Dobrý den, já a bratr budeme řešit dědictví po matce (nemovitost). Bratr má velké exekuce a já si chci nemovitost ponechat s tím, že se vzdá dědictví a já ho vyplatím do 5ti let. Účet nemá, hned by ho exekutoři asi stejně zablokovali. Jak mu mám peníze předávat, abych byla krytá tím, že jsem ho vyplatila a jeho věřitelé pak nepožadovali peníze po mě.
Dobrý den pane Jermáři, lze prosím nějak zjistit, jaké byly pohyby na bankovním účtu po úmrtí manžela, účet je veden na jméno manžela, peníze byly ve SJM? Vím, že na účtu byly nastaveny trvalé příkazy, zřejmě disponentem, který nebyl majitelem účtu. Tento disponent je jedním z účastníků dědického řízení - potencionálních dědiců. Nikomu však neposkytl žádné údaje o bankovním účtu, ani manželce zesnulého manžela. Výpisy nebyly a nejsou bankou majiteli zasílány, protože zřejmě to tak nebylo nastaveno, ale jen vše fungovalo přes internetové bankovnictví. Nevím ani jestli se disponent přihlašoval do banky pod svou identitou, nebo identitou majitele účtu. Ze spisu notáře lze zjistit jen zůstatek ke dni úmrtí a celkovou sumu kreditních a debetních výdajů za poslední 3 měsíce ke dni dotazu notáře na banku. Od té doby uplynulo několik let, dědické řízení není stále ukončeno. Notář byl požádán, aby o výpisy banku požádal, ale odmítl to s tím, že výpisy bude mít dědic až bude o dědictví rozhodnuto usnesením notáře. Předpokládám, že banka zablokovala přístup do internetového bankovnictví disponentovi i zesnulému majiteli. Manželka tedy nemá právo vědět, co se z účtu stále platí de facto z jejího zbylého majetku SJM? Manželka zesnulého k tomuto stavu bohužel přišla jen z důvodu, že je již dlouho duševně nemocná, nyní má opatrovníka, aby vůbec mohlo nějak probíhat i dědické řízení. Nelze vyloučit, že byla i zneužita, ale bez bankovních výpisů se nic neprokáže.
Dobrý den, obracím se na Vás s prosbou o Vaše stanovisko k následujícímu případu. Mojí švagrové zemřel 4.12.2018 manžel, který měl účet u ČS. Švagrová měla k účtu dispoziční právo (účet nevyužívala, má svůj u jiného bankovního domu). Dne 5.12.2018 na pobočce ČS oznámila úmrtí manžela a předložila list o prohlídce zemřelého (úmrtní list ještě nebyl vystaven). Dne 10.12.2018 doložila svoje oznámení úmrtním listem manžela (totéž stejného dne na OSSZ v Brně). Vše bylo činěno především proto, aby ČS zbytečně neurgovala placení půjček, které zemřelý měl u tohoto bankovního domu. V době, kdy bylo oznámení učiněno a následně doloženo, byl stav na účtu zemřelého -5.000,-Kč (vyčerpaný kontokorent). ČS byla upozorněna, že by mohl být připsán důchod na období prosinec - leden, na který není již zákonný nárok. ČS skutečně obdržela na účet dne 14.12.2018 (4 dny po doložení úmrtí) důchod od ČSSZ. Nejen že peníze nevrátila zpět ČSSZ, ale tyto finanční prostředky použila na uhrazení dluhu na kontokorentu a odeslala dne 19.12.2018! (9 dnů po doložení úmrtí) ještě platby za nájemné (které bylo uhrazeno již jiným způsobem) a splátku pojištění (ta se vrátila, protože tam bylo vedeno, že pojištěný zemřel). ČSSZ požadovala vrácení důchodu, ale na základě sdělení ČS, že na účtu není dostatek finančních prostředků zahájila správní řízení o navrácení částky přes 11.000,-Kč s mojí švagrovou. Rozepisuji se trochu obsáhle, ale uvádím tyto skutečnosti proto, že ČSSZ i ČS na základě podaných námitek mojí švagrovou tvrdí, že postupovaly dle zákona a je to v pořádku. Prosím o uvedení právních norem, které upravují dispoziční právo k běžnému účtu a nakládání s finančními prostředky po úmrtí majitele účtu a zda je povinnost ČS provést blokaci účtu v případě doloženého úmrtí majitele. Veškeré vzniklé dluhy se moje švagrová nebrání ČS uhradit, o čemž byla ČS informována. Děkuji za Vaší trpělivost a reakci. S pozdravem
Dobrý den pane Jermáři, Vaše odpověď k dotazu č. 4347 je podivná, je zavádějící. Pokud má každý z manželů "svůj" účet a majetek v SJM, tak se stejně dědí oba účty. Aby k tomu nedošlo, nesměly by být peníze na účtech ve společném jmění manželů. Řešením v tomto případě je pouze mít peníze v hotovosti a ne na účtech, které notář sám ani nezjistí. Poplatky z dědictví se tím zlevní. Blokace účtu v případě úmrtí a nastavených trvalých příkazů banky neprovádí, takže v tomto případě samozřejmě k poškození dědiců dojde. A pokud je účet zpoplatněn, tak je výhodné pro banku účet nijak neblokovat. Tak měla i znít Vaše odpověď.
Dobrý den, mám exekuce u více společností, kdy celkový dluh dělá cca 550 000 Kč (i u zdravotní pojišťovny), jednu exekuci každý měsíc splácím, ale stále mi k tomu strhávají z platu (PPM). Jsem na mateřské dovolené, PPM mi dělá cca 16 000 Kč. V dubnu nastupuji na RD, kdy si budu moci zvolit výši příspěvku až do 15 000 Kč (ještě nevím přesně, jak to je, zatím jsem žádat nebyla). Chtěla bych se zeptat, jakou mám šanci na oddlužení a jakou výši rodičovského příspěvku bych si musela zvolit. Jsem samoživitelka, otec "neznámý", jedno dítě. Velice děkuji za informaci.
Dobrý den, děti mají založena 2 dětská konta. V roce 2013 je obě vybral otec bez mého vědomí. Provedl v uvedeném roce dva výběry a naspořené peníze použil k úhradě svých dluhů. Jedno dítě je jeho biologické, druhé nevlastní. Do dnešního dne i přes jeho slib nevrátil na konta žádnou částku. Jakým způsobem můžu tuto situaci řešit tak, aby děti dostaly své peníze na účet zpět?
Dobry den, nezaplatil jsem včas pokutu za rychlost (500 Kč). Platit po termínu by to nemělo smysl dle mých zkušeností (peníze zpravidla vrací a čeká se na správní l). Jelikož vím jak to běžně chodí, čekal jsem na info o budoucím správním řízení a navýšením tak pokuty na cca 2 500 Kč. To vše bych akceptoval, jelikož jsem se přestupku dopustil. Dnes po roce mi místo jakýchkoliv informací a upozornění obstavil správce daně účet na 1 000 Kč a poštou přišla exekuce na 1 000 Kč. O tu částku mi absolutně vůbec nejde, je směšná, ale díky tomu budu veden ve všech možných registrech. Jak se bránit? Děkuji za odpověď.
Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.
Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.
Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.