Pojišťovny už vyřídily přes 45 % škod po
silných bouřkách a řádění tornáda na jižní Moravě. Zatím vyplatily 1,1 miliardy
korun. Celkově ale počítají s tím, že lidem zaplatí zhruba 5x tolik.
Od řádění živlů brzo uplynou dva měsíce.
Pojišťovny proto už mají přesnější čísla, která ukazují, jak velké škody
napáchalo tornádo společně s bouřkami 24. června na Břeclavsku a Hodonínsku.
Pojišťovny přitom zdokumentovaly jen třetinu z celkových škod způsobených katastrofou. Mnoho lidí totiž nemělo svůj majetek pojištěný, a tak musejí spoléhat na dotace od státu a pomoc lidí.
Lidé z postižených oblastí pojišťovnám nahlásili celkem 34 799 škod. Z nich je už 45 % vyřízených, konkrétně 15 659.
Největší procento vyřešených pojistných událostí je u pojištění nemovitosti, kde už pojišťovny vyřídily 62 % škod.
Podle posledních odhadů půjde na škody po řádění tornáda celkem 3,4 miliardy korun. Po přičtení škod způsobených dalšími živly, hlavně silnými bouřkami, se dostaneme na částku 5,4 miliardy korun.
Pojišťovny poskytly svým klientům pomoc hned od prvního dne po katastrofě. Nabízely například konzultace na místě nebo po telefonu.
Kromě toho také klientům vyplácely zálohy na pojistné plnění. Lidé tak mohli okamžitě dostat až polovinu peněz z odhadované výše škody.
Tyto peníze dostali na účet většinou do 24 hodin po zažádání. Mohli tak rychle začít s opravami.
Podle statistiky České asociace pojistitelů způsobilo tornádo největší škody na majetku podnikatelů a také na nemovitostech. Dokládají to následující údaje:
Podobný žebříček sestavila asociace i podle průměrné výše škody. Také v tomto případě je na prvním místě podnikatelské pojištění následované pojištěním nemovitosti.
Řádění tornáda a silných bouřek se výrazně zapsalo i do historických statistik České asociace pojistitelů. Zaujalo totiž 4. příčku mezi nejnákladnějšími katastrofami způsobenými živly.
Škody, které pojišťovny zaplatí, ale neukazují celkový obrázek katastrofy na jižní Moravě. Odhaduje se totiž, že tornádo a bouřky poničily majetek za víc než 15 miliard korun. To je třikrát víc než plánované pojistné plnění.
Mnoho lidí totiž nemělo sjednané pojištění nemovitosti ani pojištění domácnosti, případně havarijní pojištění, které by jim pomohlo. Jsou tak odkázaní na pomoc státu, případně peníze z veřejných sbírek.
Ze státních dotací bylo zatím vyplaceno daleko méně peněz než od pojišťoven, konkrétně 27 milionů korun. Může za to i proces, kterým musejí lidé projít, když chtějí o příspěvek zažádat.
Od Státního fondu podpory investic dostanou díky programu Živel dotaci až 2 000 000 korun. A další 3 000 000 korun si můžou půjčit pomocí zvýhodněného úvěru.
K získání dotace je potřeba vyplnit žádost a k ní doložit další dokumenty. U oprav je to například předpokládaný rozpočet. V případě nové výstavby pak projektová dokumentace a další nezbytnosti.
Prakticky ihned po řádění tornáda lidé začali ve velkém sjednávat nové pojistky, případně upravovat ty stávající.
Pojišťovny také hlásily zvýšený počet dotazů na majetkové pojištění. Podle jejich představitelů si lidé začali uvědomovat, jak je důležité kvalitní pojištění. A také, že si ho potřebují správně nastavit.
Aby pomohlo, když je to opravdu potřeba.
Se správným nastavením majetkového pojištění souvisí dvě zásadní věci:
Rizika, proti kterým se chcete pojistit, si vybíráte při sjednání smlouvy. Například řádění tornáda bývá kryté už v základu – v pojistné terminologii spadá do kategorie vichřice. Povodně a další rizika je ale většinou potřeba připojistit.
Při sjednávání si proto vše důkladně promyslete, abyste při řešení škody náhodou nezjistili, že se pojistka na danou hrozbu nevztahuje.
Dejte si pozor také na nastavení pojistné částky. Tedy hodnoty pojištěného majetku.
Pokud ho podceníte, může pojišťovna v případě škody uplatnit podpojištění. A vyplatí vám méně peněz, než na kolik byste měli jinak nárok.
K moři, za památkami nebo třeba do hor. Ale hlavně – za odpočinkem! Tam vede naše dovolená. Stačí přitom jen chvilka nepozornosti a relax se může změnit v bolest a čas strávený u lékaře. A také přemýšlení, jak zaplatit vysoké náklady na ošetření. Řešení je přitom jednoduché: cestovní pojištění na dovolenou.
Pojistka na blbost. Takto se zjednodušené říká pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Je nezbytnou součástí finančního zajištění každého člověka, chrání před finančními následky škod, které byste neúmyslně způsobili třetím osobám. Přečtěte si vše podstatné o pojištění odpovědnosti za škodu, včetně odpovědí na časté otázky ohledně odpovědnostních pojistek.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Dobrý den, mám podezření na podvod ze strany Air Bank. Mám u nich mimo jiné i úvěr. Úvěr je pojištěn. Na splátky i pojištění mají nastavené inkaso. Tedy oni mají strhávat mimo jiné i pojistné z mého běžného účtu. Jednoho krásného dne se rozhodli, že si přestanou strhávat co jim patří. A tím mně dostali do "po splatnosti". Tedy a uměle (a možná záměrně?) ze mně udělali dlužníka. Obávám se, že nyní mají právo připravit mně o bonusy po řádném splácení úvěrů. A že mají právo zpoplatnit mi půjčky atd. A zhoršili mi asi skóring v mezibankovních registrech. Vymlouvají se na technickou chybu. Ale 4 dny ji neřeší a zajímavé, že se ta "technická chyba" vyskytla jenom u jednoho úvěru. Tedy je pravděpodobnější že jde o podvodný záměr ze strany banky. Ještě taková třešnička na dortu je, že z běžného účtu si tu sumu pojištění opravdu vzali. Ale na úhradu pojištění to nepřipsali. A označili mně jako "po splatnosti" . Otázky: 1) má smysl podat na Air Bank trestní oznámení? 2) Jak zjistím, jestli se mi zhoršil skóring, nebo že jsem v mezibankovních registrech nyní veden jako dlužník ? Děkuji
Dobrý den,
jde o technickou chybu na straně banky, nikoliv o úmysl. Správným postupem je podání reklamace bance, nikoliv trestního oznámení Policii ČR. Banka vše v zákonné lhůtě pro vyřízení reklamace (30 dnů) přezkoumá a vyřeší (včetně smazání statutu dlužníka). Cílem banky je spokojený splácející klient. Proto banky zamítají mnoho žádostí o půjčky (je-li pochybnost o schopnosti klienta úvěr splatit, raději peníze nepůjčí a tím klienty chrání před nepříjemnostmi).
Dobrý den, chci se zeptat. Když mám penále na zdravotní pojišťovně, vztahuje se mi na to insolvence?
Dobrý den,
ano, i penále za pozdní placení zdravotního pojištění je možné zahrnout do insolvence.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jsem studentem vysoké školy a byl jsem OSVČ a měl jsem to dané jako vedlejší činnost. Začal jsem ale provozovat služby pro zahraniční firmu a stal jsem se tak identifikovanou osobou. Zjistil jsem, že mám měsíčně podávat souhrnné hlášení a daňové hlášení. Dočetl jsem se, že v mém případě podávám pouze souhrnné hlášení, jelikož v tuzemsku provozuji službu pro zahraniční organizaci. Je tomu opravdu tak nebo mi něco uniklo a musím podávat i daňové přiznání? Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním? Mám to opravdu podávat vše měsíčně? Můj status je nyní identifikovaná osoba a status OSVČ prostě zanikl?
Dobrý den,
nově nabytým statusem "identifikovaná osoba" Vám nezanikl status OSVČ. Nadále plníte všechny podmínky platné pro OSVČ a navíc Vám přibyly i povinnosti spojené s identifikovanou osobou. Souhrnné hlášení a daňové přiznání podáváte jen za měsíce, ve kterých jste splnil podmínky pro jejich podání. Doporučuji případně vše konzultovat s daňovým poradcem.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jde prosím ukončit pojistnou smlouvu (pojištění nemovitosti) elektronicky? A jak? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
některé pojišťovny elektronické/online ukončení nemovitosti umožňují, jiné nikoliv. Pojistnou smlouvu lze obecně ukončit k datu výročí smlouvy či při mimořádné události (např. prodej nemovitosti).
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎJe pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Pojišťovny už vyplatily 1 miliardu za škody po tornádu
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.