Ani vládní opatření proti šíření koronaviru COVID-19
nezastavila obchody českých pojišťoven. Jen v prvním pololetí vybraly na
pojistném zhruba 71,3 miliardy korun. To je o 3,8 % více než za stejné období v
předchozím roce. Vyplývá to z aktuálních dat České asociace pojišťoven o
předepsaném pojistném.
Přestože čísla rostou, ve skutečnosti situace tak
optimistická není. Podrobnější pohled na výsledky totiž prozrazuje zpomalení
růstu oproti minulému roku.
„Meziročně předepsané pojistné narostlo o 2,6 miliardy korun. Jedná se o nižší hodnotu než za srovnatelné období o rok dříve, a to především zásluhou vývoje v neživotním pojištění. Tempo růstu tak ke konci letošního druhého čtvrtletí meziročně zpomalilo o 0,9 % a ve srovnání s první čtvrtinou roku dokonce o 1,8 %,“ shrnul výsledky analytik České asociace pojišťoven Jaroslav Urban.
Pojišťovnický trh letos táhlo hlavně neživotní pojištění, do kterého patří například:
Za první pololetí meziročně vzrostlo o 4,6 %.
Životní pojištění pak stouplo o 2,4 %. Rostly hlavně produkty životního pojištění s běžně placeným pojistným, které tvoří 90 % aktivních smluv. Objem pojistného u nich vzrostl o rovná 3 %. Produkty s jednorázově placeným pojistným naopak meziročně klesly hned o 16 %.
Tento trend potvrzuje také počet nově uzavřených smluv životního pojištění. Přestože jich na konci prvního letošního pololetí bylo víc než 5 milionů, jejich počet oproti loňsku mírně klesl. Přesně o 1,3 %.
V oblasti neživotního pojištění meziročně nejvíce rostlo pojištění odpovědnosti a majetku. A to o 9 %. Naopak nejmenší přírůstek zaznamenalo podnikatelské pojištění, které se posunulo jen o 4,8 %. Je ale potřeba poznamenat, že tento typ pojistky výrazně ovlivňují sezónní výkyvy.
Růst zaznamenaly také oblasti povinného ručení a havarijního pojištění. U prvního z nich stouplo předepsané pojistné o 6,9 % – z 12,8 miliardy korun na 13,7 miliardy. Podobné výsledky zaznamenalo také havarijní pojištění, kde pojistné vzrostlo z 11,1 miliardy korun na 11,9 miliard. Tedy o 6,7 %.
Růst pojistného je v obou oblastech daný mimo jiné větším počtem pojištěných aut. Zatímco počet u povinného ručení jich přibylo 2,5 %, u havarijního pojištění jejich množství poskočilo o 6,3 %.
Celkový růst pojistného potvrzují také údaje jednotlivých pojišťoven. Většina z nich letos zaznamenala růst.
V procentuálním vyjádření přitom překvapivě nejvíc rostlo předepsané pojistné pojišťovně Halali, a to o 38 %. Je to ale dané nízkou výchozí pozicí. V absolutních číslech poskočila jen o 7 milionů korun.
Na pomyslném druhém místě je Generali Česká pojišťovna, které předepsané pojistné vzrostlo o 34,8 % na 19,2 miliardy korun. Právě tato společnost je na špici i z pohledu celkových objemů pojistného.
Třetí v procentuálním růstu je pak Direct pojišťovna, u které pojistné vzrostlo o 29,5 % na 1,1 miliardy korun.
Podle statistiky České asociace pojišťoven řešili poskytovatelé v první polovině letošního roku celkem 138 tisíc pojistných událostí s celkovou škodou přes 5 miliard korun. To je zhruba podobná částka jako za stejné období loni. Nejvíc škod přitom způsobily povodně, vichřice a požáry.
Jen počet škod z povodní se meziročně zvýšil o 40 % a jejich výše se vyšplhala na 438 milionů korun. To je víc než dvakrát tolik co předchozí rok.
Z hlediska počtu škod ale povodně předstihly vichřice. Klienti pojišťoven kvůli nim přes 40 tisíc pojistných událostí a celková škoda přesáhla 1 miliardu korun.
Krupobití pak způsobilo 2,6 tisíc pojistných událostí a škodu za 240 milionů korun.
Nejničivější ze všech živlů však byly požáry. V porovnání s ostatními jich sice bylo méně, konkrétně 2,6 tisíce, ale celkové pojistné plnění se blížilo k hranici 1,1 miliardy korun.
K moři, za památkami nebo třeba do hor. Ale hlavně – za odpočinkem! Tam vede naše dovolená. Stačí přitom jen chvilka nepozornosti a relax se může změnit v bolest a čas strávený u lékaře. A také přemýšlení, jak zaplatit vysoké náklady na ošetření. Řešení je přitom jednoduché: cestovní pojištění na dovolenou.
Pojistka na blbost. Takto se zjednodušené říká pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Je nezbytnou součástí finančního zajištění každého člověka, chrání před finančními následky škod, které byste neúmyslně způsobili třetím osobám. Přečtěte si vše podstatné o pojištění odpovědnosti za škodu, včetně odpovědí na časté otázky ohledně odpovědnostních pojistek.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Dobrý den, mám podezření na podvod ze strany Air Bank. Mám u nich mimo jiné i úvěr. Úvěr je pojištěn. Na splátky i pojištění mají nastavené inkaso. Tedy oni mají strhávat mimo jiné i pojistné z mého běžného účtu. Jednoho krásného dne se rozhodli, že si přestanou strhávat co jim patří. A tím mně dostali do "po splatnosti". Tedy a uměle (a možná záměrně?) ze mně udělali dlužníka. Obávám se, že nyní mají právo připravit mně o bonusy po řádném splácení úvěrů. A že mají právo zpoplatnit mi půjčky atd. A zhoršili mi asi skóring v mezibankovních registrech. Vymlouvají se na technickou chybu. Ale 4 dny ji neřeší a zajímavé, že se ta "technická chyba" vyskytla jenom u jednoho úvěru. Tedy je pravděpodobnější že jde o podvodný záměr ze strany banky. Ještě taková třešnička na dortu je, že z běžného účtu si tu sumu pojištění opravdu vzali. Ale na úhradu pojištění to nepřipsali. A označili mně jako "po splatnosti" . Otázky: 1) má smysl podat na Air Bank trestní oznámení? 2) Jak zjistím, jestli se mi zhoršil skóring, nebo že jsem v mezibankovních registrech nyní veden jako dlužník ? Děkuji
Dobrý den,
jde o technickou chybu na straně banky, nikoliv o úmysl. Správným postupem je podání reklamace bance, nikoliv trestního oznámení Policii ČR. Banka vše v zákonné lhůtě pro vyřízení reklamace (30 dnů) přezkoumá a vyřeší (včetně smazání statutu dlužníka). Cílem banky je spokojený splácející klient. Proto banky zamítají mnoho žádostí o půjčky (je-li pochybnost o schopnosti klienta úvěr splatit, raději peníze nepůjčí a tím klienty chrání před nepříjemnostmi).
Dobrý den, chci se zeptat. Když mám penále na zdravotní pojišťovně, vztahuje se mi na to insolvence?
Dobrý den,
ano, i penále za pozdní placení zdravotního pojištění je možné zahrnout do insolvence.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jsem studentem vysoké školy a byl jsem OSVČ a měl jsem to dané jako vedlejší činnost. Začal jsem ale provozovat služby pro zahraniční firmu a stal jsem se tak identifikovanou osobou. Zjistil jsem, že mám měsíčně podávat souhrnné hlášení a daňové hlášení. Dočetl jsem se, že v mém případě podávám pouze souhrnné hlášení, jelikož v tuzemsku provozuji službu pro zahraniční organizaci. Je tomu opravdu tak nebo mi něco uniklo a musím podávat i daňové přiznání? Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním? Mám to opravdu podávat vše měsíčně? Můj status je nyní identifikovaná osoba a status OSVČ prostě zanikl?
Dobrý den,
nově nabytým statusem "identifikovaná osoba" Vám nezanikl status OSVČ. Nadále plníte všechny podmínky platné pro OSVČ a navíc Vám přibyly i povinnosti spojené s identifikovanou osobou. Souhrnné hlášení a daňové přiznání podáváte jen za měsíce, ve kterých jste splnil podmínky pro jejich podání. Doporučuji případně vše konzultovat s daňovým poradcem.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jde prosím ukončit pojistnou smlouvu (pojištění nemovitosti) elektronicky? A jak? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
některé pojišťovny elektronické/online ukončení nemovitosti umožňují, jiné nikoliv. Pojistnou smlouvu lze obecně ukončit k datu výročí smlouvy či při mimořádné události (např. prodej nemovitosti).
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎJe pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Víc než 71 miliard. Pojišťovny letos vybraly víc peněz než loni
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.