Přes 80 miliard korun. Takovou částku vybraly pojišťovny za pojistné v prvním letošním pololetí. Je to o necelých 6 miliard korun víc než loni – tedy o 7,8 %. Ukazuje to aktuální statistka České asociace pojišťoven.
Z růstu předepsaného pojistného vyplývá, že lidé mají větší zájem o nové smlouvy na pojištění. A také, že se kvůli vysoké inflaci pojistné zvyšuje.
Statistiky přitom ukazují, že v prvních 6 měsících tohoto roku stoupalo předepsané pojistné jak u životního pojištění, tak u toho neživotního.
O 10 000 nových smluv víc
Předepsané pojistné u životního pojištění meziročně vzrostlo o 3,1 %. Pojišťovny tak vybraly o 746 milionů korun víc – tedy celkem necelých 25 miliard korun.
Oproti předchozímu roku růst o něco zrychluje. Statistiky za první pololetí loňského roku totiž hlásily meziroční navýšení „jen“ o 2,7 %.
Stoupající trend potvrzuje také počet uzavřených smluv, který meziročně vzrostl o 4,4 %. Z 226 000 na 236 000 smluv.
Tento ukazatel se tak po dvou letech poznamenaných pandemií nemoci covid-19 začíná stabilizovat.
Zájem je hlavně o běžně placené smlouvy, které reprezentují přibližně 95 % všech smluv životního pojištění.
Zájem táhne neživotní pojištění
Ještě výraznější růst je vidět u neživotního pojištění. Předepsané pojistné v této oblasti meziročně stouplo o víc než 5 miliard korun. Přesáhlo tak hodnotu 55,1 miliardy korun, což je víc než 10% navýšení.
V porovnání s prvním pololetím minulého roku se navíc tento růst zdvojnásobil. Za prvních 6 měsíců roku 2021 totiž vzrostlo předepsané pojistné u neživotního pojištění meziročně „jen“ o 5,3 %.
Největší růst? Pojištění podnikání a majetku
Nejvýrazněji rostlo podnikatelské pojištění. Předepsané pojistné v této oblasti meziročně stouplo o 14,6 %, tedy o 1,7 miliardy korun. Překonalo tak hodnotu 13,3 miliardy korun.
I když pojistné výrazně vzrostlo, počet nově uzavřených smluv se příliš nezměnil a navýšil se jen o 2,2 %.
Druhé nejvyšší navýšení předepsaného pojistného pak pojišťovny hlásí u majetkového pojištění. Tedy u:
Za prvních 6 měsíců letošního roku v této oblasti vybraly o 758 milionů korun víc než za stejné období loni. Konkrétně 7,7 miliardy korun.
Meziroční růst dosáhl 10,9 %. Opět šlo o výraznější navýšení než prvním pololetí minulého roku, kdy pojistné meziročně vzrostlo jen o 7,3 %.
V autopojištění vede havarijko
Většinu předepsaného pojistného v oblasti neživotního pojištění ale tvoří pojištění vozidel. Má totiž víc než 52% podíl.
Podle statistik v této oblasti nejrychleji roste havarijní pojištění, u kterého pojišťovny za první pololetí vybraly o 8,9 %víc než loni. Pojistné tedy vzrostlo o 1,1 miliardy na 13,9 miliardy korun.
Nejmenší růst pak hlásí povinné ručení. Předepsané pojistné se navýšilo jen o 3,5 %, tedy o půl miliardy korun.
I přesto právě povinné ručení neživotnímu pojištění dominuje. Za první polovinu letošního roku totiž u něj totiž pojišťovny vybraly téměř 15 miliard korun, což je v porovnání s ostatními produkty nejvíc.
Za rostoucím trendem je zvyšující se počet vozidel s povinným ručením. Meziročně jich přibylo 1,6 % a celkem jich je pojištěných už 8,8 milionu.
Stabilizace u cestovního pojištění
Pojišťovny hlásí růst také v oblasti cestovního pojištění, které bylo v minulých letech výrazně poznamenané pandemií nemoci covid-19. Kvůli opatřením proti jejímu šíření bylo cestování velmi omezené.
Letos však tento segment, kam kromě cestovního pojištění patří například i pojištění cizinců, za první pololetí vzrostl o 22,2 %.
V roce 2020 přitom pojišťovny hlásily propad o 12 %. A loni růst „pouze“ o 7,7 %. Posun je tak opravdu výrazný.
Pravděpodobný další růst
Předepsané pojistné bude pravděpodobně růst i dál. Nasvědčuje tomu neustále rostoucí inflaci, která v červenci dosahovala 17,5 %.
Částka, kterou musejí pojišťovny platit za škody, se kvůli tomu výrazně navyšuje. Zdražují totiž stavební materiály, náhradní díly u aut i práce odborníků. A tyto náklady se pravděpodobně projeví i v pojistném.
Je to vidět také na ceně cestovního pojištění, které je ovlivněné zdražováním lékařské péče v zahraničí. U náročnější léčby, která vyžaduje hospitalizaci, rostou náklady až dvojnásobně.
Kvůli vysokým cenám pohonných hmot se pak prodražuje i přeprava zraněných nebo nemocných klientů.
U cestovního pojištění si tak klienti oproti loňsku připlatí zhruba 20 %.
Pozor na podpojištění
Ve spojitosti s inflací pojišťovny upozorňují i na další riziko. A tím je možné podpojištění.
Hrozí totiž mnoha majitelům nemovitostí, kteří nemají aktualizovanou smlouvu. Pojistné částky, na které mají pojištěný dům, byt nebo například chatu, totiž na pokrytí škod často nestačí.
Je to tím, že hodnota nemovitostí v posledních letech raketově stoupá. Pro klienty to znamená, že jim pojišťovna vyplatí jen zlomek peněz potřebných k řešení škody.
Proto je potřeba pojištění aktualizovat. Ideálně s pomocí odborníků, kteří dokáží pojištění nemovitosti nastavit tak, aby spolehlivě pokrylo všechny škody, a přitom nebylo zbytečně drahé.
K moři, za památkami nebo třeba do hor. Ale hlavně – za odpočinkem! Tam vede naše dovolená. Stačí přitom jen chvilka nepozornosti a relax se může změnit v bolest a čas strávený u lékaře. A také přemýšlení, jak zaplatit vysoké náklady na ošetření. Řešení je přitom jednoduché: cestovní pojištění na dovolenou.
Pojistka na blbost. Takto se zjednodušené říká pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Je nezbytnou součástí finančního zajištění každého člověka, chrání před finančními následky škod, které byste neúmyslně způsobili třetím osobám. Přečtěte si vše podstatné o pojištění odpovědnosti za škodu, včetně odpovědí na časté otázky ohledně odpovědnostních pojistek.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Dobrý den, mám podezření na podvod ze strany Air Bank. Mám u nich mimo jiné i úvěr. Úvěr je pojištěn. Na splátky i pojištění mají nastavené inkaso. Tedy oni mají strhávat mimo jiné i pojistné z mého běžného účtu. Jednoho krásného dne se rozhodli, že si přestanou strhávat co jim patří. A tím mně dostali do "po splatnosti". Tedy a uměle (a možná záměrně?) ze mně udělali dlužníka. Obávám se, že nyní mají právo připravit mně o bonusy po řádném splácení úvěrů. A že mají právo zpoplatnit mi půjčky atd. A zhoršili mi asi skóring v mezibankovních registrech. Vymlouvají se na technickou chybu. Ale 4 dny ji neřeší a zajímavé, že se ta "technická chyba" vyskytla jenom u jednoho úvěru. Tedy je pravděpodobnější že jde o podvodný záměr ze strany banky. Ještě taková třešnička na dortu je, že z běžného účtu si tu sumu pojištění opravdu vzali. Ale na úhradu pojištění to nepřipsali. A označili mně jako "po splatnosti" . Otázky: 1) má smysl podat na Air Bank trestní oznámení? 2) Jak zjistím, jestli se mi zhoršil skóring, nebo že jsem v mezibankovních registrech nyní veden jako dlužník ? Děkuji
Dobrý den,
jde o technickou chybu na straně banky, nikoliv o úmysl. Správným postupem je podání reklamace bance, nikoliv trestního oznámení Policii ČR. Banka vše v zákonné lhůtě pro vyřízení reklamace (30 dnů) přezkoumá a vyřeší (včetně smazání statutu dlužníka). Cílem banky je spokojený splácející klient. Proto banky zamítají mnoho žádostí o půjčky (je-li pochybnost o schopnosti klienta úvěr splatit, raději peníze nepůjčí a tím klienty chrání před nepříjemnostmi).
Dobrý den, chci se zeptat. Když mám penále na zdravotní pojišťovně, vztahuje se mi na to insolvence?
Dobrý den,
ano, i penále za pozdní placení zdravotního pojištění je možné zahrnout do insolvence.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jsem studentem vysoké školy a byl jsem OSVČ a měl jsem to dané jako vedlejší činnost. Začal jsem ale provozovat služby pro zahraniční firmu a stal jsem se tak identifikovanou osobou. Zjistil jsem, že mám měsíčně podávat souhrnné hlášení a daňové hlášení. Dočetl jsem se, že v mém případě podávám pouze souhrnné hlášení, jelikož v tuzemsku provozuji službu pro zahraniční organizaci. Je tomu opravdu tak nebo mi něco uniklo a musím podávat i daňové přiznání? Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním? Mám to opravdu podávat vše měsíčně? Můj status je nyní identifikovaná osoba a status OSVČ prostě zanikl?
Dobrý den,
nově nabytým statusem "identifikovaná osoba" Vám nezanikl status OSVČ. Nadále plníte všechny podmínky platné pro OSVČ a navíc Vám přibyly i povinnosti spojené s identifikovanou osobou. Souhrnné hlášení a daňové přiznání podáváte jen za měsíce, ve kterých jste splnil podmínky pro jejich podání. Doporučuji případně vše konzultovat s daňovým poradcem.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jde prosím ukončit pojistnou smlouvu (pojištění nemovitosti) elektronicky? A jak? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
některé pojišťovny elektronické/online ukončení nemovitosti umožňují, jiné nikoliv. Pojistnou smlouvu lze obecně ukončit k datu výročí smlouvy či při mimořádné události (např. prodej nemovitosti).
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎJe pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Zájem o pojištění roste. Pojišťovny vybraly v pololetí o 6 miliard víc než loni
Zatím nejsou přidány žádné komentáře. Podělte se s námi o Váš názor.