Nabízí Vám banka slevu z úrokové sazby za sjednání pojištění schopnosti splácet? Na první pohled lákavá nabídka se nemusí vždy vyplatit. Pojďme se blíže podívat na jednotlivé druhy připojištění.
Každý klient jenž si sjedná hypoteční úvěr by se měl zajistit pro případ nečekaných životních událostí, které mohou negativně ovlivnit jeho příjem a tím pádem ohrozit splácení závazků. Ať už jste singl nebo otec od rodiny, dluhy se vždy stávají předmětem dědického řízení stejně jako majetek.
Pojištění schopnosti splácet od bank obvykle kryje riziko smrti a trvalé invalidity. Může taktéž obsahovat různá připojištění. Hlavním problémem tohoto bankopojištění je, že obsahuje mnoho výluk a je drahé. Ve většině případů se tak klientům vyplatí sjednat si zvlášť rizikové nebo životní pojištění.
U pojištění schopnosti splácet si můžeme pojistit tato rizika.
V případě úmrtí klienta
následkem úrazu nebo nemoci banka, resp. její smluvní pojišťovna, uhradí
zbývající část hypotéky (jistinu), čímž dojde k úplnému doplacení úvěru.
Nevýhoda: Pojistné plnění není oproti životnímu pojištění vypláceno na účet klienta, ale vždy se z něj doplácí přímo úvěr bance. Tímto přicházíme o možnost se rozhodnout, zdali umořit část úvěru a zbytek si nechat např. na účtu, kdyby nastala další nenadálá událost.
Staneme-li se invalidními 3. stupně (dojde k poklesu pracovní schopnosti o více jak 70%) následkem úrazu nebo nemoci, pojišťovna uhradí nesplacenou část hypotečního úvěru stejně jako je tomu v případě smrti. Invalidita 3. stupně musí být potvrzena posudkem, který vydává příslušný orgán státní správy. Po dobu než posudek doložíme bance za nás banka hradí měsíční splátky hypotéky (nejdéle 12 měsíců).
Nevýhoda: Trvalá invalidita 3. stupně je dle statistik nově přiznávaná jen ve 35% případů. Zbytek invalidit je 1. a 2. stupně. Pojistné plnění je vypláceno stejně jako v případě úmrtí přímo bance a ne klientům na účet (z čehož by si klienti mohli uhradit rehabilitace či vybudování bezbariérového vstupu).
Na pojistné
plnění má klient nárok jen u pracovních neschopní delších 30 dnů. Pojišťovna
následně začne hradit bance měsíční splátky úvěru, avšak max. po dobu jednoho
roku. Bance je třeba doložit, že ke dni vzniku pracovní neschopnosti byl klient
zaměstnán či měl aktivní živnostenský list.
Nevýhoda: Dle statistiky České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) je průměrná délka pracovní neschopnosti 33,2 dne.
Nedobrovolnou
ztrátou zaměstnání se rozumí ukončení pracovního poměru klienta ze strany
zaměstnavatele, a to z důvodu organizační změny (zánik či přestěhování
společnosti) nebo nadbytečnosti zaměstnance. Nelze tedy ukončit pracovní poměr
dohodou nebo ze strany zaměstnance.
Pojistné je většinou plněno za předpokladu, že měl klient pracovní poměr na dobu neurčitou, který trval minimálně 6 měsíců, a k pojistné události dojde min. 90 dní od načerpání úvěru. Při splnění těchto podmínek je pojistné plnění vypláceno až po 60 dnech strávených na úřadu práce a max. po dobu jednoho roku.
Nevýhoda: OSVČ si toto riziko pojistit nemohou, možné pouze pro zaměstnance s pracovní smlouvou na dobu neurčitou nebo dobou určitou delší než 1 rok. I propouštění z důvodu organizačních změn či nadbytečnosti se často sjednává dohodou.
Jak je z názvu patrné, u tohoto připojištění budeme muset být hospitalizování v nemocnici, ať už následkem úrazu či nemoci, aby nám pojišťovna vyplatila peníze. Na výplatu pojistného vzniká nárok za každý strávený den v nemocnici, avšak až od 3. dne hospitalizace a max. po dobu 60 dní. Riziko hospitalizace je tak možná lepší krýt vlastní rezervou (úsporami).
Nevýhoda: Průměrná délka léčení v nemocnicích činí 6 dní.
Pojištění zásadně nevybíráme jen dle nejnižší ceny. Je třeba si důkladně prostudovat parametry jednotlivých rizik, výluky z pojištění a ostatní pojistné podmínky. Vždy doporučujeme nechat si nezávazně vypracovat nabídky od několika pojišťoven či vyhledat odbornou pomoc specialisty.
K moři, za památkami nebo třeba do hor. Ale hlavně – za odpočinkem! Tam vede naše dovolená. Stačí přitom jen chvilka nepozornosti a relax se může změnit v bolest a čas strávený u lékaře. A také přemýšlení, jak zaplatit vysoké náklady na ošetření. Řešení je přitom jednoduché: cestovní pojištění na dovolenou.
Pojistka na blbost. Takto se zjednodušené říká pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu. Je nezbytnou součástí finančního zajištění každého člověka, chrání před finančními následky škod, které byste neúmyslně způsobili třetím osobám. Přečtěte si vše podstatné o pojištění odpovědnosti za škodu, včetně odpovědí na časté otázky ohledně odpovědnostních pojistek.
S rostoucím počtem elektrokoloběžek, elektrokol, elektroaut a dalších vozidel na baterie se zvyšuje i počet krádeží a nehod. Jaké pojištění si sjednat?
Máte sjednané povinné ručení a chcete ho zrušit? V tom případě jste se pustili do čtení toho správného článku. Dozvíte se v něm, kdy je možné povinné ručení zrušit a přiblížíme vám proces výpovědi povinného ručení krok po kroku.
Podle policejních statistik v roce 2023 šetřila policie 94 945 dopravních nehod. Reálně číslo je ale pochopitelně násobně vyšší, protože k řadě nehod není třeba přivolat policii. Jak postupovat v případě, že se dopravní nehoda nevyhnula ani vám a jak škodnou událost nahlásit pojišťovně?
Dobrý den, mám podezření na podvod ze strany Air Bank. Mám u nich mimo jiné i úvěr. Úvěr je pojištěn. Na splátky i pojištění mají nastavené inkaso. Tedy oni mají strhávat mimo jiné i pojistné z mého běžného účtu. Jednoho krásného dne se rozhodli, že si přestanou strhávat co jim patří. A tím mně dostali do "po splatnosti". Tedy a uměle (a možná záměrně?) ze mně udělali dlužníka. Obávám se, že nyní mají právo připravit mně o bonusy po řádném splácení úvěrů. A že mají právo zpoplatnit mi půjčky atd. A zhoršili mi asi skóring v mezibankovních registrech. Vymlouvají se na technickou chybu. Ale 4 dny ji neřeší a zajímavé, že se ta "technická chyba" vyskytla jenom u jednoho úvěru. Tedy je pravděpodobnější že jde o podvodný záměr ze strany banky. Ještě taková třešnička na dortu je, že z běžného účtu si tu sumu pojištění opravdu vzali. Ale na úhradu pojištění to nepřipsali. A označili mně jako "po splatnosti" . Otázky: 1) má smysl podat na Air Bank trestní oznámení? 2) Jak zjistím, jestli se mi zhoršil skóring, nebo že jsem v mezibankovních registrech nyní veden jako dlužník ? Děkuji
Dobrý den,
jde o technickou chybu na straně banky, nikoliv o úmysl. Správným postupem je podání reklamace bance, nikoliv trestního oznámení Policii ČR. Banka vše v zákonné lhůtě pro vyřízení reklamace (30 dnů) přezkoumá a vyřeší (včetně smazání statutu dlužníka). Cílem banky je spokojený splácející klient. Proto banky zamítají mnoho žádostí o půjčky (je-li pochybnost o schopnosti klienta úvěr splatit, raději peníze nepůjčí a tím klienty chrání před nepříjemnostmi).
Dobrý den, chci se zeptat. Když mám penále na zdravotní pojišťovně, vztahuje se mi na to insolvence?
Dobrý den,
ano, i penále za pozdní placení zdravotního pojištění je možné zahrnout do insolvence.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jsem studentem vysoké školy a byl jsem OSVČ a měl jsem to dané jako vedlejší činnost. Začal jsem ale provozovat služby pro zahraniční firmu a stal jsem se tak identifikovanou osobou. Zjistil jsem, že mám měsíčně podávat souhrnné hlášení a daňové hlášení. Dočetl jsem se, že v mém případě podávám pouze souhrnné hlášení, jelikož v tuzemsku provozuji službu pro zahraniční organizaci. Je tomu opravdu tak nebo mi něco uniklo a musím podávat i daňové přiznání? Jak je to se sociálním a zdravotním pojištěním? Mám to opravdu podávat vše měsíčně? Můj status je nyní identifikovaná osoba a status OSVČ prostě zanikl?
Dobrý den,
nově nabytým statusem "identifikovaná osoba" Vám nezanikl status OSVČ. Nadále plníte všechny podmínky platné pro OSVČ a navíc Vám přibyly i povinnosti spojené s identifikovanou osobou. Souhrnné hlášení a daňové přiznání podáváte jen za měsíce, ve kterých jste splnil podmínky pro jejich podání. Doporučuji případně vše konzultovat s daňovým poradcem.
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎDobrý den, jde prosím ukončit pojistnou smlouvu (pojištění nemovitosti) elektronicky? A jak? Děkuji za odpověď.
Dobrý den,
některé pojišťovny elektronické/online ukončení nemovitosti umožňují, jiné nikoliv. Pojistnou smlouvu lze obecně ukončit k datu výročí smlouvy či při mimořádné události (např. prodej nemovitosti).
ZOBRAZIT CELÝ DOTAZ A ODPOVĚĎJe pojištění, které kryje případy všech nahodilých pojistných rizik a škod, které by se klientovi mohly přihodit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMJe poměr, ve kterém se pojistné rozděluje mezi zvolené investiční fondy. Alokační poměr pojistného si určuje sám klient (pojistník), který je pojištěný a ten je také oprávněný v průběhu plateb pojistného a trvání smlouvy alokační poměr měnit.
ZOBRAZIT CELÝ VÝZNAMje soubor služeb, který poskytuje pojišťovna, nebo jí najatá společnost pro klienty (pojistníky). Může být poskytován bezplatně (je v ceně pojistky), nebo bývá připlácen klientem.
Jedná se například o radu klientovi po telefonu jak postupovat při hlášení dopravní nehody, pomoc při zajištění autorizovaného servisu, zajištění služby náhradního vozidla, a pod.
Je služba klientovi v případě pojistné události hrazena pojišťovnou. Výše asistenčních služeb je závislá na zvolení limitů pojistného.
Například při povinném ručení, kdy je prostřednictvím asistenční služby klientovi hrazen odtah vozu do servisu, nebo náhradní vůz. U pojištění domácnosti například zámečník pro odemknutí zabouchnutých dveří, oprava domácích spotřebičů, a pod.
KOMENTÁŘE k článku Životní pojištění k hypotéce
Pojištrní k Hypotece, Komentoval(a): Hudec