Banky.cz Bankovní poradna zdarma Daně #8829, Jak zdanit příjem z pronájmu?

Jak zdanit příjem z pronájmu?, Daně

REKLAMA
Běžný účet
4.2.2020 Daně

Dobrý den, jak prosím odvedu daň za podnájem družstevního bytu? Modelový příklad: Nájemníci mi platí celkem 8 000 Kč, já zaplatím družstvu 4 000 Kč za nájem bytu, vodné, stočné, teplo, společné osvětlení chodby, úklid chodby atd. Budu tedy danit těch 8 000 Kč * 12 měsíců = 96 000 Kč (-30% výdajový paušál) nebo pouze 4 000 Kč * 12 = 48 000 Kč (-30% výdajový paušál)? Protože z 8 000 Kč okamžitě přeposílám právě ty 4000 Kč družstvu. Skutečný příjem mám tedy 48 000 Kč ročně. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

u zdanění pronájmu (podnájmu) stejně jako u jiné podnikatelské aktivity máte na výběr ze dvou možností: 

1) jako náklady uplatňujete výdajový paušál (30-80% dle typu podnikatelské činnosti, pro nájem platí sazba 30%) a neuplatňujete skutečné náklady

2) jako náklady uplatňujete skutečné náklady

Platby za nájemné je třeba rozdělit na samotné nájemné a zálohy na služby. Zálohy na služby nejsou vaším příjmem (jedná se pouze o zálohy na služby a energie, které později zúčtujete nájemníkům). Váš příjem je pouze nájemné. Co lze vést jako zálohy na služby a co nikoliv upravuje zákon (např. zálohy na služby, vodné, stočné, energie, plyn, teplo ano, fond oprav ne). 

Příklad: Byt pronajímáte za 8 000 Kč, z čehož nájemné činí 4 000 Kč a zálohy na služby a energie 4 000 Kč. Váš roční příjem je 48 000 Kč a vy můžete uplatnit buď paušál 30% nebo skutečné náklady (např. fond oprav, výdaje za jiné opravy v bytě, atd.). Pokud byste uplatnil 30% paušál, zaplatíte daň z příjmu ve výši 15% ze zisku 33 600 Kč.

REKLAMA
Jak hodnotíte odpověď?

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Nejpopulárnější dotazy

Nedošlo k zaúčtování platby pojistného

18.5.2024 Banka

Pokračování dotazu č. 23528: Dobrý den, děkuji za rychlou a vstřícnou odpověď. Ale nesouhlasím s ní. Tedy alespoň z větší části. Jediné co si z ní vezmu, je že s trestním oznámením počkám ještě týden. I když už jsem na policii psal, nepodal jsem ještě trestní oznámení. Jestli je to opravdu chyba, tak tak fatální chybu do dvou týdnů určitě musí banka opravit, Jinak ať to rovnou zabalí. Výhrady k odpovědi: 1. Ten název vlákna, který jste mu dali je nesmysl. Protože kdyby jste můj dotaz přečetl pozorně, dozvěděl by jste se, že oni mi sumu pojistného strhli z běžného účtu. Jenom jaksi si tu strhnutou sumu nechali a nezaplatili pojistné. Což mně zařadilo mezi dlužníky. 2. Co je to za banku, která udělá chybu, co může klientům zničit život a není schopná ji minimálně 5 dní opravit. Kdo může takové bance věřit, že ho neokrade? 3. Ty banality co píšete o skóringu bank jsou hezké a jasné každému. To je takový front face. Ale proč tedy když je to takové dobromyslné, proč tedy banky odmítají zveřejnit své skóringové algoritmy? A hlavně zařazení do registrů? Ale to jsem odbočil. Na to nečekám odpověď. Já další půjčku ani nepotřebuji. Jenom jsem to používal jako kontrolu, že je s mým skóringem vše v pořádku. To chci vidět jak to ti břídilové v Air Bank (jestli opravdu jde o technickou chybu) zase dají do správného stavu. 4. Jestli opravdu jde o technickou chybu, proč se to stalo jenom u jednoho úvěru? Mám i jiný. A hlavně proč neodpovídají na moje dotazy položené přes jejich aplikaci a emailem? Jediné co jsem se dozvěděl je na infolince. Tam mi vysloveně lhali. Volal jsem jeden den. Operátorka mi papouškovala to co Vy - že jde o technickou chybu, o které vědí. Nic víc nebyla ochotná říct. Pak jsem volal druhý den. A jiná operátorka mi sprostě lhala. Zopakovala, že jde o technickou chybu a že oni vědí. Ale zřetelně sprostě lhala když říkala, že chyba vznikla dnes. Přitom já jsem dokazatelně věděl, že "chyba" trvá již minimálně druhý den. Proč lžou? Proč neodpovídají na dotazy? Co se děje ? Má Air Bank nějaké problémy a chce se zahojit na nepohodlných klientech? 5. Když jsem volal v čtvrtek před pátou. Jedna z ochotnějších operátorek mě chtěla propojit na lidi co to řeší. Ale nikdo tam již nebyl. Tak mají prý zásadní technický problém, a před pátou již nikdo nepracuje? To opravdu? To nevypadá na technický problém. Děkuji

PŘEJÍT NA NEJNOVĚJŠÍ DOTAZY

Zeptejte se odborníků na bankovnictví a finance

Bankovní poradna slouží jako služba návštěvníkům a registrovaným uživatelům portálu Banky.cz.

Bankovní poradna je neutrální a nestranná a Vaše dotazy se snažíme vyřešit v co nejkratší možné době a co nejefektivněji s ohledem na Vaší situaci.

Bankovní poradna je bezplatná a využití informací z naší bankovní poradny je na Vaše vlastní riziko, provozovatel portálu Banky.cz nenese žádnou odpovědnost za nesprávně pochopené informace či misinterpretaci našich odpovědí.

Srovnáváme hypotéky od

© Banky.cz 2023, všechna práva vyhrazena